وحشیانه ترین عضو طالبان کشته شد. ملا پیراگا که بود؟

وحشیانه ترین عضو طالبان کشته شد.  ملا پیراگا که بود؟

پیرآغا از روستای سیدکلا در شهر پنجوایی ولایت قندهار بود. او یکی از بنیانگذاران نیروهای ویژه طالبان موسوم به “یگان سرخ” به شمار می رود. در فوریه 2016، پس از تشدید درگیری بین طالبان و داعش در خراسان در ولایات زابل و ننگرهار، دیلی بیست در گزارشی با عنوان “ناقض کنندگان طالبان” نوشت که پیرآغا اعضای خانواده ملا دادالله را کشته است که بیشتر طالبان بی رحم بودند. او حتی که از ریختن خون نوزادان ناراحت بود، نتوانست، موقعیت خود را در میان طالبان تثبیت کرد و اکنون بر قلمرو وسیعی در جنوب افغانستان حکومت می کند.

ملا دادالله یکی از فرماندهان ارشد نزدیک به ملا عمر بود که به گردن زدن مخالفان، اعدام های میدانی و آتش زدن روستاهای تصرف شده در جریان پیشروی طالبان به مراکز شهری در سال های 1994 و 1997 شهرت داشت. مرد، او از سمت رسمی خود در رژیم طالبان برکنار شد. اما پس از سقوط دولت اول طالبان و شروع جنگ چریکی آن گروه با نیروهای خارجی و دولت افغانستان، او به صحنه بازگشت. ملا دادالله در سال 2007 توسط نیروهای آمریکایی در مرز افغانستان و پاکستان کشته شد.

وحشیانه ترین عضو طالبان کشته شد.  ملا پیراگا که بود؟

ملا دادالله از قبیله کاکر بود. برادران وی و تعدادی از نزدیکانش در سال 2015 با ابوبکر البغدادی، خلیفه خودخوانده داعش بیعت کردند. در سال 2016، زمانی که فعالیت های داعش در مناطق جنوبی و شرقی افغانستان گسترش یافت، طالبان یک واحد ویژه برای سرکوب داعش ایجاد کردند. در آن زمان تعدادی از تروریست های چچنی، ازبکی و پاکستانی که در جنوب و شرق افغانستان مستقر بودند، بر اثر انشعاب ناشی از افشای مرگ ملا عمر، از این گروه جدا شده و با داعش بیعت کردند. در همین حین پیرها آقا ظهور کردند.

او برادر جوان ملا دادالله را کشت و بسیاری از بستگان او را که با داعش در ارتباط بودند، کشت. به گزارش دیلی بیست، پیرآغا تصمیم گرفت با کشتن خانواده فردی که یکی از بی رحم ترین طالبان افغانستان بود، نامی برای خود دست و پا کند و موفق شد.

یکی از اهالی زابل به دیلی بیست گفت: «خدا یک ظالم را با دست ظالم دیگر نابود می کند. چه کسی می توانست باور کند که پیرآغا تمام خانواده دادالله را که نماد ظلم و بی رحمی طالبان بودند، نابود کند؟»

وحشیانه ترین عضو طالبان کشته شد.  ملا پیراگا که بود؟

امیرشاه، یکی دیگر از اهالی زابل که مدتی در زندان طالبان اسیر پیر آقا بود، به دیلی بیست گفت: «شب به بچه ها گفتیم بخوابید وگرنه پیر آقا می آید شما را می خورد. «بچه های بیچاره سرشان را زیر پتو گذاشتند و خوابیدند. امیرشاه نقل می کند که در دوران اسارت نزد پیر آقا شاهد تسلیم شدن یکی از فرماندهان داعش به نام مفتی ابوذر به پیر آقا بوده و قول داده که با اعضای خانواده اش از روستای تحت کنترل داعش در منطقه تحت کنترل خود بیاید. پیرآقا نیز پذیرفت و از او خواست که روستای تحت سلطه داعش را ترک کند. اما زمانی که مفتی ابوذر به همراه 11 نفر از اعضای خانواده خود شامل دو زن و دو نوزاد از دروازه پایگاه نظامی پیر آقا عبور کرد، به یکی از محافظان خود دستور داد تا با خودروی حامل مفتی ابوذر و اعضای خانواده اش برخورد کند. موشکی مفتی ابوذر و اعضای خانواده اش در مقابل پیر آقا بر اثر شلیک موشک از بین رفتند.

بر اساس گزارش ها از جنگ پیرآغا با داعشی ها در زابل در سال 2016، وی 150 ازبک، چچن و پاکستانی را که با داعش بیعت کرده بودند، کشت و 1500 نفر از جمله اعضای قبیله قاکر و بستگان آنها را کشت. ملا دادالله را دستگیر کرد. پس از شکست داعش در خراسان در زابل، ملا پیرآغا که در میان فرماندهان خونخوار و سفاک طالبان نام و آوازه ای برای خود دست و پا کرده بود، به شرق افغانستان رفت و فرماندهی جنگ با داعش در ننگرهار و کنر را بر عهده گرفت. او مدتی والی اسمی طالبان در پکتیکا بود و فرماندهی نیروهای ویژه طالبان در جنگ با داعش و دولت وقت افغانستان را بر عهده داشت.

وحشیانه ترین عضو طالبان کشته شد.  ملا پیراگا که بود؟

در اوایل سنبله 2021، در جریان حمله طالبان به پنجشیر، ملا پیرآغه نیز با افراد تحت امر خود در جنگ با نیروهای جبهه مقاومت ملی حضور داشت.

با کشته شدن ملا پیرآغه، نیروهای ویژه طالبان که با مخالفان خود در خط مقدم جنگ حضور دارند، ضربه سختی خورده اند. انس حقانی، یکی از اعضای ارشد شبکه حقانی و برادر سراج الدین حقانی، وزیر داخله طالبان، در توییتی نوشت که پیرآغه نقش مهمی در جنگ 20 سال اخیر و همچنین در سرکوب داعش در خراسان داشته است. او همچنین تصویری از خود در کنار پیر آقا منتشر کرد که حدود یک ماه پیش در شهر مکه در مراسم مناسک حج گرفته شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید