ورودی هایتان را با جیب های یخی مردم گرم نکنید/ «عدالت» یلدا را برای همه شیرین می کند

ساعت: 10:03
تاریخ انتشار: 1400/09/14
کد خبر: 1789593

اثرات مخرب این چشم و هم چشمی تا هفته های پایانی پاییز هنوز موثر نبوده و قیمت یلدا در حال افزایش است و موج تورم به نظر نمی رسد از یلدا در امان باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از گلستان ما ; شب یلدا یکی از شیرین‌ترین شب‌های سال است و هر کدام از ما در دفتر خاطرات شبانه‌اش صفحه‌ای با دوره‌های یلدا به جای گذاشته‌ایم.

آیا می توان شب پر از شادی و خنده را در حضور بزرگان خانواده در یلدا از ذهنمان پاک کرد؟ همه سعی می کنند در سبک و سیاق هنر دست خود را نشان دهند.

چشم و همه چشم و سفره های گرون یلدا

همچنین فرهنگ غلطی را ایجاد کرده است که بسیاری از خانواده ها سفره های رنگارنگ همراه با تنقلات و میوه ها را در فضای مجازی به نمایش می گذارند و مشکل چشم و هم چشمی باعث دور شدن برخی افراد جامعه از فضای پر محبت دورهمی شده است. بگذارید خانواده تمام تلاش خود را برای سفره های گران قیمت یلدا انجام دهند.

آثار مخرب این چشم و هم چشمی هنوز به هفته های پایانی پاییز نرسیده و قیمت ها در یلدا در حال افزایش است و به نظر می رسد موج تورم حتی به بلندترین شب سال هم رحم نکرده است.

به بازار مرکزی گرگان رفتیم، فروشندگان می گویند قیمت تنقلات و میوه ها نسبت به سال گذشته تقریبا دو برابر شده است.

انار با کیفیت های مختلف از 15 تا 35 هزار گوجه در بازار موجود است و پرتقال نیز در همین رده قیمتی قرار دارد و همین امر باعث شده تا بسیاری از مردم کمتر به سراغ میوه بروند.

e04f4b7e 373b 4051 96a4 09e39dc226c9 خبر خاکستری

حتی مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان می گوید افزایش 50 درصدی قیمت ها باعث کاهش مصرف میوه در کشور شده است.

وی یادآور شد: عرضه صیفی جات در میادین افزایش یافته اما از سوی دیگر تقاضا کاهش یافته است، منطقه گلستان نیز از این مشکل بی نصیب نیست و مردم این روزها تمام تلاش خود را برای آماده سازی تحویل شب یلدا به کار گرفته اند به شرطی که دوباره کارکنان ، نگذارید قیمت میوه و تنقلات افزایش یابد.

از یک سو استان گلستان یکی از استان هایی است که از 15 محصول کشاورزی رتبه 1 تا 6 را دارد و تولیدکنندگان این محصولات انتظار دارند این محصولات با قیمت دو برابر به دستشان نرسد.

حسن پور گفت: از سوی دیگر نیاز به افزایش تحریم ها و نظارت بر بازار است تا تجار مردم را در این شرایط سخت اقتصادی نسوزند.

d641bfad ccf1 46ea 9f90 a7890ab5716a خبر خاکستری

حذف رابط راه حل برای کاهش قیمت میوه

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان؛ وی حذف حلقه های رابط را یکی از راهکارهای مهم کاهش قیمت تمام شده میوه می داند.

سعید حسن پور در گفت و گو با خبرنگار گلستان ما در خصوص نظارت جهاد کشاورزی در بازار شب یلدا اظهار داشت: تعدادی از وظایف نظارتی بر بازار در حال بازگشت به جهاد کشاورزی است که سازوکار آن تا یک هفته دیگر مشخص می شود.

وی با بیان اینکه سازمان صمت همچنان در حال تدارک برنامه های نظارتی بر بازار برای شب یلدا است، افزود: در محصولات پیشرو مانند مرغ و تخم مرغ تقریبا در سال گذشته که استان ها شرایط قیمتی مناسبی برای این اقلام نداشتند و قیمت آن 28 تا بود. 30000 تن فروش ولی در استان گلستان 24900 تن به قیمت مصوب فروخته شد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در خصوص دلایل گرانی بازار میوه در استان گفت: میوه به دلیل وجود واسطه ها چندین بار چرخش می شود تا به صورت خرده و عمده به دست مصرف کننده برسد. . عاملی که باعث شد شاهد نوسانات قیمت باشیم.

وی خواستار راهکارهای موثر و برنامه های موثر آرام سازی بازار شد و گفت: باید برای تسریع در این روند بازار تدابیری اتخاذ شود، اخیرا وظیفه نظارت بر بازار میوه به جهاد کشاورزی واگذار شده است. ایجاد یک بارانداز به کشاورزان و باغداران اجازه می دهد تا محصولات خود را مستقیماً از طریق فروشگاه های عرضه مستقیم به فروش برسانند.

مدیر توسعه کسب و کار سازمان جهاد کشاورزی گلستان افزود: برای راه اندازی فروشگاه های عرضه مستقیم باید از شهرداری کمک بگیریم. ما باید به سمتی حرکت کنیم که خطوط میانی را به حداقل برسانیم. و ییلاق واسطه های فراوان است و در آخر به قیمتی می رسد تا به دست مردم می رسد.

c798ef89 a7a0 4234 af80 ea52fb87e44e خبر خاکستری

حسن پور گفت: برای خرید سیب شب عید جهاد کشاورزی از یک ماه پیش آغاز شد. قیمت سیب های لوکس در باغ 9000 تن بود که با هزینه ای به 11000 تن رسید. وقتی این سیب به بازار خرده‌فروشی یا عمده‌فروشی برسد، قیمت آن افزایش می‌یابد، تنها راه بهبود این وضعیت، راه‌اندازی اسکله‌ها و فروشگاه‌های عرضه مستقیم است تا قیمت‌های بازار میوه کاهش یابد.

وی در خصوص حضور بازرسان بازار گفت: 16 بازرس از سازمان صمت باید در بدنه جهاد کشاورزی منصوب شوند که در هر شهرستان یک کارشناس و یک بسیجی برای نظارت بر بازار فعالیت خواهند کرد که البته این تعداد کافی است. خیر و باید تعداد بازرسان برای نظارت افزایش یابد.

حسن پور با بیان اینکه بازرسی و نظارت بر بازار طی روزهای آینده آغاز می شود، گفت: این بازرسی ها مستمر بوده و محدود به بازار شب یلدا نخواهد بود. وی با بیان اینکه این جریمه ها بازدارنده نیست، افزود: صمت بازرسانی دارد که وضعیت بازار را رصد می کنند، برای متخلفان نیز جریمه هایی در نظر گرفته شده است اما متاسفانه بازدارندگی لازم وجود ندارد.

اقلام شب یلدا شامل قیمت نمی باشد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان نیز برای رصد بازار شب یلدا به خبرنگار گلستان ما گفت: اقلام شب یلدا قیمت گذاری نمی شود اما برای این ایام در استان برنامه ویژه ای داریم.

حسین طلویان با اشاره به استقرار گشت های نظارتی ویژه صبح و عصر در سراسر استان گفت: این تیم های نظارتی برای جلوگیری از گران فروشی و افزایش بی رویه قیمت ها در بازار فعال هستند.

وی در تشریح فراوانی میوه در بازار استان گلستان گفت: میوه در بازار فراوان است اما به دلیل عرضه و تقاضا قیمت ها بالاست.

و حالا مردم از کسبه بازار گلستان توقع دارند که ورودی های شما را با جیب یخ زده مردم گرم نکنند، مطمئنا «عدالت» یلدا را برای همه شیرین خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید