ورود مافیای دانشجویی نامزد در آموزش و پرورش; مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی غیرقانونی است

ورود مافیای دانشجویی نامزد در آموزش و پرورش;  مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی غیرقانونی است

روز جدید احمد نادری در برنامه فرامتنی شبکه افق درباره نتایج کنکور 1401 و سهم پایین دانش آموزان دولتی در رتبه های برتر کنکور امسال، گفت: آنچه گفته شد سهم مدارس دولتی کم است. و مدارس غیردولتی سهم بسیار بالایی در بالاترین رتبه ها داشته اند نوعی تبلیغ است. زیرا مدارس سمپاد نیز نوعی مدارس دولتی هستند و طبق آمار از 40 نفر رتبه برتر کنکور 29 نفر از مدارس سمپاد بوده اند.
سیستم آموزشی کشور از دهه 1970 با یک انحراف جدی مواجه شده است

وی ادامه داد: از دهه 70 یک سوگیری جدی در نظام آموزشی کشور در دولت پس از جنگ ایجاد شد و معتقدم روز به روز سوگیری در حال افزایش است. انحراف مذکور را پولی‌سازی آموزش و پرورش می‌نامند که امروزه حتی در مدارس سمپاد نیز وجود دارد.

دوقطبی شدن آموزش و پرورش پولی و بدون دستمزد یک نگرانی جدی برای کشور است

عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: در واقع طرح دوگانگی مدارس دولتی و غیردولتی درست نیست، بلکه مشکل اصلی دوگانگی آموزش و پرورش پولی و بدون حقوق است. این تقسیم بندی آموزشی باعث شده جامعه طبقاتی شود و مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص کنکور نیز به این اختلاف دامن زده است.

نادری افزود: نظام نئولیبرالی در دولت پس از جنگ دهه 70 مطرح شد و آثار آن تا امروز ادامه دارد. مدارس شهريه دار با آموزش ويژه قشر ثروتمند در ماراتن آموزشي جلوتر خواهند بود و اين تفاوت با تصويب شوراي انقلاب فرهنگي نيز بيشتر مشهود است.

وی با بیان اینکه تصمیم برای حذف این دو قطب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست، گفت: بر اساس مصوبه شورا اثر معدل در 3 سال گذشته 60 درصد خواهد بود. تاثیر آزمون داوطلبی که دو نوبت در سال برگزار می شود به 40 درصد می رسد یعنی مافیایی که در کنکور نقش داشته اند وارد آموزش و پرورش نیز می شوند.

تنها مجلس می تواند تصمیم خود را لغو کند، نه هیچ نهاد دیگری

نادری افزود: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اولاً به دلیل اینکه شورا حق قانون گذاری بر اساس قانون اساسی ندارد، غیرقانونی بود، از سوی دیگر مجلس مصوبه ارزیابی و پذیرش دانشجو را تصویب کرد. در سال 1392 تنها مجلس می تواند تصمیم خود را لغو کند و نه هیچ نهاد یا مرجع دیگری.

عضوکمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس یادآور شد: دوم اینکه در حوزه محتوایی وقتی سنجش بر عهده مدارس است عملا مافیای کنکور را وارد مدارس می کنیم و آموزش و پرورش را به مافیا تبدیل می کنیم. همچنین با این مصوبه اقشار متوسط ​​و پایین دیگر شانسی برای حضور در دانشگاه های برتر کشور نخواهند داشت.

مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی خلاف عدالت و خلاف فلسفه انقلاب اسلامی است.

وی تاکید کرد: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی خلاف عدالت و خلاف فلسفه انقلاب اسلامی است. قبلا حداقل دانشجویی از دورافتاده ترین نقاط کشور می توانست شکاف طبقاتی را بشکند و وارد دانشگاه های درجه یک کشور شود، اما با این مصوبه عملاً چنین چیزی امکان پذیر نیست و نمی شود.

مدارس سمپاد منحرف شده اند

نادری با انتقاد از اینکه مدارس سمپاد نیز از فلسفه و اهداف اصلی خود منحرف شده و دچار نوعی انحراف شده اند، افزود: مهمترین رانش این مدارس این است که خود را پولی کرده اند، مدارسی که برای ایجاد عدالت آموزشی ایجاد شده اند، اکنون هستند. منحرف و حتی پراکندگی این مدارس در مراکز استان ها بوده و تفاوت کیفی مدارس سمپاد تهران با سایر استان ها نیز مشهود است.

نادری یادآور شد: امروز مدارس سمپاد نیز به سمت تبدیل شدن به یک نهاد کنکور پیش می روند و دانش آموزان یک پایه به دور از آموزش در سایر ابعاد، فقط برای تست زنی در این مدارس تربیت می شوند.

وی در ادامه در خصوص کنکور 1401 گفت: اتفاقی که در کنکور امسال افتاد این بود که در کنکور امسال تقلب هایی برملا شد. من به عنوان رئیس کمیته تحقیق و تفحص سازمان سنجش به تمام اطلاعات این سازمان دسترسی دارم، ادعا می کنم تقلب امسال بیشتر از پارسال نبود، سوال اینجاست که چرا حتی روش های تقلب رسانه ای شد؟ چرا که مافیای کنکور می خواستند با جنجال های رسانه ای به اجرای مصوبه هیئت کمک کنند تا از اجرای این مصوبه بیشتر سود ببرند.

نادری با یادآوری نامه ۲۷۱ نماینده مجلس در مخالفت با مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصریح کرد: حتی چندین بار مخالفت خود را شخصاً به رئیس جمهور ابلاغ کردم، اما برخلاف قول ما، این مصوبه از سوی رئیس جمهور رد شد و عجله ای اعلام شد.

عضوکمیسیون رئیس مجلس تاکید کرد: اولین انحراف در نظام آموزشی در دهه 70 در مدیریت پس از جنگ با اعمال نئولیبرالیسم بود و از طرفی برای ماندن در تاریخ می گویم انحراف دوم نظام آموزشی کشور که پس از 70 سال راه را برای اعتلای قشر فرودست هموار کرد و دستش را می بندد، این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، به عبارتی با اجرای این مصوبه، فرزند یک کارگر کارگر می ماند و فرزند دکتر تا آخر عمر پزشک می ماند.

دیدگاهتان را بنویسید