ورود نهادهای نظارتی ضروری است/ سوالات مهم بی پاسخ!

ساعت: 13:22
تاریخ انتشار: 14/15/1400
کد خبر: 1789940

جزئیات تعویق حقوق معلمان آذربایجان شرقی;

معلمان مناطق محروم آذربایجان شرقی بیش از 15 ماه است که حقوق دریافت نکرده اند در حالی که به نظر می رسد بخشی از این مشکل به ساختارهای آموزشی نامناسب برمی گردد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یک ماه از انتشار خبر معلمانی می گذرد که بیش از 15 ماه حقوق ناچیز خود را دریافت نکرده اند و تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

عدم شفافیت، پاشنه آشیل مشکلات/ وعده هایی که منجر به بی اعتمادی می شود!

شفافیت یکی از اولین و بدیهی ترین الزامات معلمان و اقشار مختلف مردم از نهادهای مسئول است. مشکلی که اگر در صحت گفتار یا قولی شک کرد، شک و تردید را در کل مجموعه برمی انگیزد و عواقب نامطلوبی در پی دارد. در روزهایی که خبر تکلیف معلمان آذربایجان شرقی منتشر شد، مدیرکل آموزش و پرورش به نمایندگان قول حل مشکل را در روزهای آینده داد اما با گذشت بیش از یک ماه همچنان این مشکل اصلی ترین درخواست معلمان است. .

چندی پیش یکی از این معلمان در تماس با آژانس آنایی گفت: با وجود اخباری مبنی بر عدم پرداخت مطالبات و قول مسئولان مبنی بر حل این مشکل طی چند روز آینده، هنوز خبری از پرداخت مطالبات ما.»

وی ادامه داد: زمانی که این پول به حساب آموزش و پرورش واریز شد چرا بیش از یک سال است که حقوق نگرفته ایم و اکنون که مشکل رسانه ها با ما پابرجاست و نمی خواهند مطالبات ما را پرداخت کنند.

خودداری اداره کل از برخورد مستقیم با معلمان

موضوع جالب در تعویق حقوق معلمان حضور واسطه ها برای پرداخت حقوق بود. یعنی وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی حقوق، تعهدی به پرداخت و پرداخت از طریق واسطه نداشته است. یعنی اداره کل آموزش و پرورش استان در انعقاد قرارداد و تعهد مستقیم با معلمان هیچ گونه تعارض و مشکلی ندارد و به همین دلیل معلمان را با واسطه استخدام کرده است. از سوی دیگر، عدم نظارت این واسطه ها منجر به واریز چند میلیون دلاری به حساب مؤسسات شد، اما کمبود معلم و یا تأخیر!

تضاد منافع و پیامدهای آن

چند روز پیش اسنادی به دست عنایی رسید که نشان می داد برخی از معلمان که بیش از 15 ماه حقوق نگرفته اند با مؤسسه «هزاره دانش» در منطقه نظرکیز قرارداد بسته اند. این نهاد که وظیفه پرداخت حقوق معلمان را بر عهده دارد، متعلق به داماد مدیرکل آموزش و پرورش استان است. این مشکل توسط پاشایی تایید شد و گفت: خضراء دانش یک مدرسه غیرانتفاعی دخترانه و متعلق به “همسر برادر” خادمی است که مانند سایرین مراحل صدور مجوز را طی کرده است.

اما مدیرکل آموزش و پرورش پاسخی نداد که چرا بخشی از ‘پول معلمان در حساب مؤسسه برادر همسرش بوده و چرا با وجود تأمین مالی این مؤسسه ماه ها حقوق معلمان را در حساب خود نگه داشته است! اما قبل از پاسخ به همه این سؤالات، سؤال تضاد منافع شدید در سازمان‌های دولتی ارائه‌دهنده خدمات به مردم، به‌ویژه آموزش و پرورش، بیش از پیش آشکار می‌شود. موضوعی که اخیرا در همین وزارتخانه مطرح شد و تصمیمات مهمی در این خصوص اتخاذ شد.

چندین «دانش سبز» مشابه و مسائل مهم دیگر وجود دارد

به نظر می رسد دخالت دستگاه های نظارتی در این موضوع بیش از پیش احساس می شود. پاسخ به چند سوال در این باره مهم و ضروری است. اول اینکه این واسطه ها چه کسانی هستند و تا چه حد قانونی است؟ دوم اینکه چرا وزارت آموزش و پرورش از مقابله مستقیم با معلمان خودداری کرد و واسطه ها را در مقابل آنها قرار داد؟ سوم اینکه نهادهای واسطه با چه مجوزی چند ماه حقوق ثابت معلمان را در حساب خود نگه داشته اند و آیا این اقدام تخلف محسوب می شود یا خیر؟ رابعاً اگر وجود نهادهای واسطه در آموزش و پرورش را قانونی فرض کنیم، معیارها و قوانینی برای جلوگیری از تعارض منافع چیست؟ در نهایت چه کسی مسئول از دست دادن تعویق 15 ماهه حقوق معلمان است و چه فرد یا افرادی باید پاسخگو و مقصر این حوادث باشند؟

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید