مردم و نهادهای نظارتی باید از روند کار آگاه باشند/ یکی از خلأهای شفافیت، شفافیت هزینه های انتخابات است.


ساعت: 13:00
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۱
کد خبر: 1917382

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: هدف از شفاف سازی، اطلاع رسانی به مردم و مراجع نظارتی از روند کار است. یعنی مالک اصلی نظام مردم هستند. مردم باید از فرآیندهای مختلف دستگاه ها مطلع و مطلع باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ذبیح اله هدیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور در برنامه خط مقدم گفت: هدف از شفافیت، اطلاع رسانی به مردم و ناظران از روند کار است. یعنی مالک اصلی نظام مردم هستند. مردم باید از فرآیندهای مختلف دستگاه ها مطلع و مطلع باشند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: یکی از خلأهای شفافیت، شفافیت هزینه های انتخابات است. منبع مالی نامزد از کجا می آید، چه کسی در آن مشارکت داشته است؟ چنین قانونی در سال 2018 در کشورمان تصویب شد که در انتخابات پارلمانی کنونی اجرا نشد.

وی افزود: در این قانون مقرر شده است که اسامی خیرین و میزان آنها مشخص باشد. همین قانون بر روند انتخابات تأثیر می گذارد. این قانون باید در انتخابات آتی اجرا شود.

خدایان با تاکید بر اینکه بانک ها در بحث اقتصادی مهم هستند، گفت: بانک ها اسامی همه کسانی که تسهیلات می گیرند و ضمانت هایی که از آنها گرفته می شود را می خواهند، مشخص کنید این وام مولد است یا خیر؟ با اجاره گرفته میشه یا نه؟ وقتی این مسائل مشخص شد، بانک مرکزی نظارت خود را افزایش خواهد داد. بانک مرکزی هنوز دسترسی لازم به سامانه ها را ندارد. خود بانک مرکزی اطلاعات کاملی ندارد. این باعث افزایش تورم می شود. اگر در این زمینه شفافیت وجود داشته باشد، دولت تورم را کنترل می کند.

وی درباره این موضوع که رئیس کل دادگستری گفته است، آیا لازم است همه پرونده ها محرمانه باشد؟ اصل باید بر اساس عدم محرمانه بودن باشد. وی با مخالفت با اصل قانون امروز و اعلام اینکه این اقدام باید انجام شود، گفت: قاضی ما وقتی نظارت را ببیند و بداند که حکم زیر چشم وکلا است دقت بیشتری می کند. نظر رئیس قوه قضائیه کاملاً صحیح است. بیشتر نامه ها محرمانه هستند. اگر خصوصی نباشد، دستگاه های دیگر شکایت خواهند کرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: ما هم می خواهیم نامه عادی باشد اما دستگاه ها راضی نیستند. طبیعتاً برخی از مسائل باید محرمانه بماند، اما نه همه. ما در تلاش هستیم تا حریم خصوصی را به حداقل برسانیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا باید در بازداشتگاه و پلیس دوربین وجود داشته باشد، گفت: به دلیل حریم شخصی افراد داشتن دوربین ممنوع نیست. در صورت وجود دوربین در صورت تخلف تشخیص داده می شود. من در قانون الزام دوربین را ندیدم. قانون بازداشت شامل نصب دوربین نمی شود.

خدائیان گفت: سازمان ملی استاندارد و سازمان برنامه بودجه سازمان محیط زیست زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی در این قانون برای آنها تعیین تکلیف کرده اند. متأسفانه دستگاه ها به طرق مختلف از مسئولیت شانه خالی کردند و بودجه را بهانه کردند، از سال 1395 می توانستند کاری انجام دهند اما برنامه ها اجرا نمی شود.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت به وظایف خود به خوبی عمل نکرده اند. کاری که امسال انجام دادیم به دستور رئیس قوه قضائیه بود که گزارش را از خود دستگاه ها گرفتیم. برای برخی از وزرا و مسئولان قبلی پرونده تشکیل داده ایم. در صورت نداشتن توضیح قابل قبول دادگاه به مراجع قضایی معرفی می شوند.

هدیان ادامه داد: اگر سازمان حفاظت محیط زیست اصرار به رعایت برخی استانداردها داشته باشد و دستگاه ها را ملزم به اعمال آن کند، در صورت ورود دستگاه های نظارتی نیازی به ورود سازمان بازرسی نیست، هرچند ما هم می توانیم وارد شویم.

دیدگاهتان را بنویسید