وزارت ورزش باید برای تولید و استفاده از دانش برنامه داشته باشد/ مشکلات ورزش با بخشنامه حل نمی شود


ساعت: 11:30
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1817786

ما باید از نشان دادن رویدادهای به بن بست پرهیز کنیم.

این کارشناس ورزشی و استاد دانشگاه درباره شعار سال گفت: ما به برنامه ای نیاز مبرم داریم که موانع و مشکلات قوه مجریه را پای استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان ورزشی بردارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رضا شجی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی دانا; وی در خصوص موانع اجرای سیاست های اشتغال در وزارت ورزش و جوانان گفت: بحث تولید و اشتغال هیچ گاه برنامه جدی سازمان متولی ورزش نبوده و در مقاطعی شاهد نهادهای رسمی بدون تولید هستیم. “

وی ادامه داد: در اواخر عمر سازمان تربیت بدنی سابق، خدمات اشتغال و کارآفرینی برای مدت کوتاهی تأسیس شد و در ابتدای دولت یازدهم شاهد تشکیل کارگروه اشتغال در این وزارتخانه بودیم. از ورزش و جوانان «در آن زمان باید نظام استخدامی فراگیر برای فارغ التحصیلان ورزشی ایجاد می شد که به دلیل تغییر مدیریت و عدم پیگیری، کارساز نشد.

شاذهی ادامه داد: سپس ایده ایجاد «سازمان نظام تخصصی ورزش» به عنوان پیش نیاز لازم برای اشتغال مولد و تخصصی در ورزش مطرح شد که پس از دو سال تلاش و تصویب در هیئت وزیران، متأسفانه به دلیل حفاظت نماینده ناکارآمد وزارت ورزش در کمیسیون اجتماعی مجلس بی نتیجه ماند و از دستور کار خارج شد.

وی ادامه داد: با گذشت 6 سال از این اتفاق، شاهد راه اندازی مرکز مشارکت ها، سرمایه گذاری و اقتصاد ورزش در وزارت ورزش و جوانان بوده ایم. این مرکز به چارت سازمانی این وزارتخانه اضافه شد و در ابتدا بسیاری از کارشناسان را امیدوار کرد. با این حال، از آنجایی که مرکز به تلاش خود برای نظام‌مندسازی ذینفعان اقتصادی در بخش ورزش و شرکت‌های دانش‌بنیان ورزشی ادامه می‌دهد، به دلیل تغییر حاکمیت و سیاست‌ها، هنوز به هدف خود نرسیده است.
در نتیجه شاهد بی اعتمادی گسترده نسبت به اقدامات وزارت ورزش در حوزه تولید و اشتغال هستیم و فعالیت های این بخش هیچ گاه فراتر از امضای تفاهم نامه نبوده است.

شاجی در خصوص دلایل این امر گفت: یکی از دلایل این امر نبود برنامه ریزی منسجم در این زمینه است. برنامه ای که فرصت های شغلی در حوزه ورزش را شناسایی می کند و اقدامات مرتبط با اشتغال را در سه حوزه سیاست گذاری، نهادسازی و تنظیم مقررات طراحی و اجرا می کند. در جلسات نمایشی با شرکت های دانش بنیان و استارت آپ های ورزشی اتفاق خاصی نمی افتد. امیدوارم دوستان ما در وزارت ورزش دیگر وقت فعالان اقتصادی را در سمپوزیوم های بی نتیجه تلف نکنند. ما شدیداً به برنامه ای نیاز داریم که موانع و مشکلات اداری را از سر راه شرکت های نوپا و دانش بنیان ورزشی بردارد.

وی در پایان تاکید کرد: زمانی که با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری همچنان محصولات ورزشی ارزان قیمت یک کشور دیگر به محصولات یک شرکت بومی مبتنی بر دانش ترجیح داده می شود. این شکست سیاست نمایشی و ادبی ماست. این بخشنامه نمی تواند مشکلات را حل کند و شکی نیست که حوزه ورزش از فرصت های بی نظیری در زمینه تولید و اشتغال دانش بنیان برخوردار است. به شرطی که برنامه داشته باشیم و از نمایش های بن بست پرهیز کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید