وزیر آموزش و پرورش: 3 سال مدارس تعطیل شد و حتی یک نفر هم اعتراض نکرد / افکار غربی خانواده ها را هدف قرار می دهد / ارتباط نزدیکی با اولیای دانش آموزان نداریم

وزیر آموزش و پرورش: 3 سال مدارس تعطیل شد و حتی یک نفر هم اعتراض نکرد / افکار غربی خانواده ها را هدف قرار می دهد / ارتباط نزدیکی با اولیای دانش آموزان نداریم

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش گفت: متأسفانه ایده های غربی دیگری مطرح شده که خانواده ها را هدف قرار داده است، سه سال است که مدارس ما تعطیل است اما حتی یک نفر هم اعتراض نمی کند که دانش آموزان مشکل خلاء آموزشی را پیدا کنند. در بعد روانشناختی و جامعه شناختی، در حالی که آخرین تعطیلی مدارس در جوامع دیگر شش ماه بوده است. نظام استعماری به دنبال بستن واقعاً مدارس و دانشگاه ها بود.

وزیر آموزش و پرورش یکی از اولویت های ما را احیای دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد و گفت: ورود نیروی انسانی به این وزارتخانه باید از طریق دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی باشد.

یوسف نوری در نشست شورای معاونین وزیر و سازمان های دولتی به میزبانی وزارت آموزش و پرورش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن تسلیت شهادت مدافعان امنیت در حوادث اخیر و همچنین تسلیت و تسلیت در هفته بسیج گفت: معاونان وزیر در شرایطی که مطالبات زیاد و توقعات بی حد و حصر است، مجلس مسئولیت بزرگی دارد.

وی افزود: در مورد آموزش دو نکته را می گویم. ابتدا مجمع عمومی سازمان ملل در پایان شهریور ماه سال جاری برگزار شد و رئیس جمهور نیز در آن حضور داشت که دو تفاوت با اجلاس های قبلی داشت، اول اینکه شعار داشت و شعار ایشان تحول آموزش و پرورش بود. تفاوت دوم این است که یک اجلاس مقدماتی توسط یونسکو برگزار شد و هدف آن پایه گذاری از سال 2030 تا 2050 بود. در یک کلام به معنای حکمرانی با اداره آموزش و پرورش از نظام سلطه است.

وزیر آموزش و پرورش به مروری تاریخی بر روند تحولات آموزش و پرورش پرداخت و با اشاره به اینکه در طول تاریخ انقلاب در زمینه تحولات اساسی آموزش و پرورش تعارض نظری جدی وجود داشت، گفت: به عنوان مثال دبیرستان. نظام ترم یا نظام قدیم یک نسخه وارداتی است که تا سال 1390 که سند اصلی اصلاحات تصویب شد حمل و اعمال شد. متاسفانه نسخه وارداتی دیگری به نام 2030 در دهه 90 تایید شد که تاریخچه آن را می دانید. چنین حوادثی در سال های اخیر رخ داده است.

ما ارتباط نزدیکی با اولیای دانش آموزان نداریم

نوری ادامه داد: متأسفانه ایده های غربی دیگری هم وجود داشت که خانواده ها را هدف قرار می داد، مدارس ما سه سال تعطیل شد اما حتی یک نفر هم اعتراض نکرد که دانش آموزان مشکل شکاف آموزشی را در بعد روانی و جامعه شناختی پیدا کردند در حالی که آخرین تعطیلی مدارس در جوامع دیگر شش ماه بود. نظام استعماری به دنبال بستن واقعاً مدارس و دانشگاه ها بود.

وی با بیان اینکه باید با جدیت و هوشمندی بیشتری به این گونه مسائل بپردازیم، گفت: ضعف هایی در نظام آموزشی داریم که از جمله آن می توان به عدم ارتباط نزدیک با اولیای دانش آموزان اشاره کرد. مهدکودک ها به بهازی سپرده شد در حالی که بهازی هیچ مانع آموزشی و علمی در این زمینه نداشت. به همین دلیل بود که رهبری زنگ خطر را به صدا درآورد تا سرانجام سازمان ملی آموزش کودکان ایجاد شد.

فردی را به عنوان سرپرست دانشگاه فرهنگیان منصوب کردند که اعتقادی به وجود دانشگاه فرهنگیان نداشت

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یا دانشگاه فرهنگیان فردی را منصوب کرده بود که معتقد بود دانشگاه فرهنگیان نباید 5 سال وجود داشته باشد و نتیجه این شد که فقط از طریق ماده 28 اساسنامه دانشگاه اقدام به جذب دانشجو کردند و آثار منفی نیز مشاهده شد. ما انجام می دهیم.

نوری با اشاره به اینکه مدرسه همچنان نهادی مورد اعتماد و قابل اعتماد است که 24 میلیون دانش آموز و نوآموز دارد، گفت: شکل مغز در دو سال اول زندگی شکل می گیرد. آموزش را باید در سنین پایین تر آورد. قبلاً تربیت عاریتی و تصنعی وجود نداشت، اما امروزه فرزندان ما از سنین پایین تحت تأثیر محتوای نامناسب هستند.

یکی از اولویت های ما احیای دانشگاه فرهنگیان است

صلاحیت دانشجو معلمان سنجیده می شود

وی ادامه داد: یکی از اولویت های ما احیای دانشگاه فرهنگیان است. کمیته حسابرسی دانشگاه فرهنگیان در وزارت علوم بود و مقدمات بازگشت این کمیته به دانشگاه فرهنگیان فراهم شد. آزمون جامع و ارزشیابی حرفه ای در طول سال از جمله ابزارهایی است که شایستگی دانشجو معلمان را می سنجد. دانشجو معلمان باید مهارت های لازم را داشته باشند. آموزش افراد مستعد برای مناطق محروم نیز مهم است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه رهبری در خصوص ورود نیروی انسانی به آموزش و پرورش بیانات و استدلال هایی دارند گفت: وی به ورود نیروی انسانی در آموزش و پرورش اشاره و تاکید کرد که ورود نیروی انسانی در این وزارتخانه باید در مسیر فرهنگیان و شهید باشد. دانشگاه های رجایی .

نوری ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان با ۹۵ هزار دانشجو بزرگترین دانشگاه است و رهبری بر تقویت دانشگاه فرهنگیان تاکید کردند. نسبت دانشجو به هیأت علمی خوب نیست، اما اکنون در حال افزایش است و دعوت‌نامه‌هایی برای جذب وجود دارد. همه ما را یاری کن تا فرمان حضرت آقا روی زمین نماند. باید دلسوزی وجود داشته باشد اما باید توجه داشته باشیم که آموزش با جاهای دیگر متفاوت است و نباید نیروی انسانی بی رویه جذب شود. رشته ها باید مرتبط با موضوع تحصیلی باشد. الان 60 درصد کسانی که بر اساس قانون انتصاب ها منصوب شده اند، رشته های تحصیلی شان مطابقت ندارد.

وی تاکید کرد: هرجا پیشرفت برایتان مهم است، حتی در جایی که منافع اقتصادی برایتان مهم است، باید به سراغ آموزش بروید.

دیدگاهتان را بنویسید