وزیر خارجه عراق در ایران: زمان مذاکره مستقیم تهران و واشنگتن فرا رسیده است

وزیر خارجه عراق در ایران: زمان مذاکره مستقیم تهران و واشنگتن فرا رسیده است

روز جدید فواد حسین وزیر امور خارجه عراق در نشست خبری با حسین امیرعبداللهیان گفت که ایالات متحده با عراق و عربستان سعودی برای انتقال سفیر ایران به یمن به تهران همکاری کرده است. وی افزود: زمان گفتگوهای مستقیم تهران و واشنگتن فرا رسیده است و دو کشور می توانند تا زمانی که تمامی تحریم ها برداشته شود، درباره موضوعات مختلف از شورای امنیت سازمان ملل گفتگو کنند.

فواد حسین که به تهران سفر کرده است در نشست خبری مشترک با حسین امیرعبدالهیان همتای ایرانی خود با اشاره به دیدار خود با رئیسی گفت. این فرصت خوبی بود تا در مورد مسائل منطقه ای به ویژه وضعیت امنیتی عراق و منطقه صحبت کنیم. وضعیت امنیتی عراق با منطقه مرتبط است.

به گزارش فارس، فواد حسین گفت: درباره روابط عراق و آمریکا و گفت و گوی راهبردی دولت عراق و آمریکا و توافق دو کشور برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق صحبت کردیم. در مورد مذاکرات وین نیز صحبت کردیم و امیدواریم در آینده نزدیک درباره ایران و 1+5 صحبت کنیم.

وی گفت: برای ما مهم است که درباره روابط ایران با همسایگان عراق گفتگو کنیم. عراق نقش مهمی در حمایت از مذاکرات ایران و عربستان داشته است و امیدواریم دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان برگزار شود.

وی گفت: ما اینجا هستیم تا بر روابط تاریخی دو کشور و همچنین روابط فرهنگی، مذهبی، اقتصادی و جغرافیایی دو کشور تاکید کنیم. ما در مورد پروژه های مختلف صحبت کردیم و مذاکرات را ادامه دادیم تا در مورد مجموعه مسائل بین دو کشور گفتگو کنیم.

وزیر امور خارجه عراق در خصوص پیگیری پرونده سردار قاسم سلیمانی گفت: قوه قضاییه ایران و عراق در این مورد همکاری دارند و کمیسیون های قضایی مشترکی بین دو کشور وجود دارد که می توانند به نتیجه مطلوب برسند و به جزئیات نیز برسند. این پرونده و این موضوع: «این یک موضوع مهم برای مردم ایران و عراق است، موضوع مربوط به قوه قضاییه است، تحقیقات اولیه تمام شده است.

وی افزود: در رابطه با خروج نیروهای آمریکایی از عراق، ما بر توافقی که در جریان گفت‌وگوی راهبردی خود با آمریکا به دست آمده است، تاکید می‌کنیم و در این مذاکرات به توافقی دوجانبه بین آمریکا و عراق برای اعمال اصل خروج نیروهای آمریکایی از عراق رسیدیم. عراق. وی گفت: امسال اطلاعاتی که داریم با همکاری گروه های کارشناسی هر دو کشور، نیروهای آمریکایی عراق را ترک کرده اند و در مذاکرات استراتژیک درباره مستشاران آمریکایی در عراق صحبت کردیم و این مطابق با توافق دو کشور مبنی بر حضور مستشاران آمریکایی در عراق، بنابراین ارتش آمریکا در عراق حضور نخواهد داشت و تنها مستشاران و مربیان آمریکایی در عراق حضور خواهند داشت.

وی گفت: دولت عراق تلاش زیادی برای انتقال سفیر ایران به یمن انجام داده است و الکاظمی نخست وزیر تلاش کرده برای این کار با طرف سعودی تماس بگیرد و از آنجا در عربستان سعودی برای انتقال سفیر ایران با عراق همکاری کند. سفیر، سفیر یمن در یمن، ایران، متشکرم، همچنین اشاره می‌کنم که آمریکایی‌ها در این زمینه با عربستان سعودی و کسانی که این تلاش‌های جدی را برای تسهیل انتقال سفیر ایران انجام داده‌اند در این زمینه همکاری کرده‌اند. عربستان سعودی.

وزیر امور خارجه عراق در پاسخ به سوالی درباره نقش عراق در برقراری روابط ایران و آمریکا گفت: روابط آمریکا و ایران یک موضوع خارجی برای عراق نیست، بلکه یک موضوع داخلی است. تنش میان تهران و واشنگتن به دلایل مختلف مستقیماً بر اوضاع سیاسی و امنیتی عراق تأثیر می گذارد. هرگونه بازگشایی روابط ایران و آمریکا بر اوضاع عراق تأثیر مثبت دارد. ما به نفع عراق با برادران تهرانی درباره روابط ایران و آمریکا صحبت می کنیم و به نفع عراق با دوستان خود در واشنگتن در مورد روابط ایران و آمریکا صحبت می کنیم.

وی گفت: ما فقط فرستاده نیستیم، بلکه در حال بحث درباره دیدگاه ها هستیم. ما آشکارا در حال گفتگو با دوستان ایرانی و همچنین با ایالات متحده هستیم. منافع عراق مستلزم این است که ما بتوانیم به هر دو طرف کمک کنیم تا دور میز مذاکره بنشینند و ما خواهان گفتگوهای مستقیم بین دو طرف هستیم. ما این را به آمریکا گفته‌ایم و این موضوع را امروز و قبل با طرف ایرانی در میان گذاشته‌ایم. در نیویورک به امیر عبداللیان گفتم که بهتر است گفت و گوی مستقیم بین ایران و آمریکا داشته باشیم. مذاکرات 1+4 به ویژه مذاکره با طرف آمریکایی نیز غیرمستقیم از طریق نماینده اروپایی است. زمان آن فرا رسیده است که مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا نه تنها در مورد موضوع هسته ای، بلکه در مورد تحریم های اعمال شده نیز به یک تفاهم مشترک برسند. ما در تلاش هستیم تا ارتباط بین دو طرف را حفظ کنیم و تلاش می کنیم این کار را انجام دهیم. ایرانی ها به عراقی ها و همچنین آمریکا اعتماد دارند. این اعتماد است، اما چیزی که نیست مکانیسم ارتباط تهران و واشنگتن است.

دیدگاهتان را بنویسید