وزیر دفاع دولت ترامپ می گوید: ما از حمله به ایران جلوگیری کردیم

وزیر دفاع دولت ترامپ می گوید: ما از حمله به ایران جلوگیری کردیم

روز جدید اسپیر وزیر دفاع ترامپ گفت که مردم در کاخ سفید گهگاه ایده حمله به ونزوئلا و ایران را مطرح می کنند و حتی یک بار درباره محاصره دریایی کوبا صحبت می کنند. به گفته رئیس سابق پنتاگون، وی به همراه ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش، با این دیدگاه ها مخالفت کرده و آنها را رد کرده است.

مارک اسپیر، وزیر دفاع ترامپ در مصاحبه با CBS 60 Minutes گفت که تهاجم آمریکا به ایران، مکزیک، ونزوئلا و محاصره دریایی کوبا را متوقف کرده است.

اشپر گفت که مردم کاخ سفید گهگاه ایده حمله به ونزوئلا و ایران را مطرح کردند و حتی یک بار به محاصره دریایی کوبا اشاره کرد.

به گفته رئیس سابق پنتاگون، وی به همراه ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش، با این دیدگاه ها مخالفت کرده و آنها را رد کرده است.

به گفته اسپیر، میلی «چهار نه» را در برابر ایده‌های «دیوانه‌ای» پیشنهاد کرد که در کاخ سفید مطرح شد.

وی افزود: ما باید قبل از انتخابات (رئیس جمهور آمریکا 2020) از وقوع چهار چیز جلوگیری می کردیم: عقب نشینی های استراتژیک، جنگ غیر ضروری، سیاسی شدن ارتش و سوء استفاده از آن.

اسپیر در مصاحبه ای گفت که دونالد ترامپ یک بار به طور خصوصی به ایالات متحده پیشنهاد داد که موشکی علیه مکزیک برای نابودی سایت های تولید مواد مخدر شلیک کند.

رئیس جمهور سابق آمریکا در واکنش به این اظهارات بیانیه ای صادر کرد و اشپر را ضعیف خواند که فقط می خواهد جایگاه خود را حفظ کند و او را شخصاً ارتش را برعهده بگیرد.

اسپیر در کتاب خود، سوگند مقدس، فاش می‌کند که برخلاف ادعای مقامات سابق آمریکا مبنی بر تهدید یک فرمانده ارشد ایرانی، هدف از ترور وی به دست آوردن کرسی ترامپ در انتخابات 2020 بوده است.

وب سایت گاردین جمعه شب (17 مه) نوشت که اندکی قبل از انتخابات ریاست جمهوری 2020، اظهارات اوبراین، مشاور امنیت ملی سابق دولت دونالد ترامپ، مارک میلی، رئیس دفتر ایالات متحده، تکان دهنده بود.

اوبراین به میلی گفته بود که ترامپ می خواهد یک فرمانده ارشد ایرانی را بکشد. مارک اسپیر، دومین وزیر دفاع در دولت ترامپ نوشت: این ایده بسیار بدی بود که پیامدهای بزرگی داشت.

وی در ادامه گفت که به گفته مارک میلی، ایده ترامپ کاملاً به نفع سیاسی رئیس جمهور سابق آمریکا بود.

اسپیر نوشت: «اوبراین در نشستی در ژوئیه 2020، ترامپ را برای اقدام نظامی علیه ایران به دلیل غنی‌سازی اورانیوم تحت فشار قرار داد که پس از خروج ایالات متحده از برجام، سرعت بیشتری گرفت.

وی افزود: در این نشست اوبرایان ترامپ را برای اقدام نظامی علیه ایران تحت فشار قرار داد و مایک پنس معاون وقت ترامپ در سکوت روی صندلی او نشست. اما مارک میدوز، رئیس دفتر ترامپ، صحبت اوبراین را قطع کرد و این ایده فراموش شد.

با این حال، اسپیر در کتاب خود گفته است که یک ماه پس از این دیدار، میلی به نقل از اوبراین به وزیر دفاع سابق آمریکا اطلاع داد که «رئیس جمهور آمریکا قصد دارد به یک فرمانده ارشد ایرانی که در خارج از کشور فعالیت می کند مراجعه کند».

دیدگاهتان را بنویسید