وزیر راه: مجردان نهضت ملی مسکن در صورتی که تا زمان تحویل واحد ازدواج نکنند باید هزینه زمین را پرداخت کنند.

وزیر راه: مجردان نهضت ملی مسکن در صورتی که تا زمان تحویل واحد ازدواج نکنند باید هزینه زمین را پرداخت کنند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: افراد مجرد مندرج در طرح ملی مسکن در صورتی که در زمان واگذاری ازدواج نکرده باشند، باید هزینه زمین را پرداخت کنند.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در برنامه نگاه یک گفت: برای تشویق ازدواج، امکان ثبت نام افراد مجرد را در طرح نهضت ملی مسکن فراهم کرده ایم اما در زمان تحویل این افراد باید متاهل.» در صورت عدم ازدواج فرد ثبت نام شده، زمین در زمان تحویل خانه در دسترس نخواهد بود و فرد مجرد باید هزینه زمین را پرداخت کند.

قاسمی در خصوص آخرین وضعیت پروژه های ملی مسکن گفت: سامانه برای ثبت نام متقاضیان طراحی شده است اما متاسفانه برنامه جامعی برای شناسایی متقاضیان نداریم.

وی افزود: به تازگی فرم ج را تغییر داده ایم تا مردم بتوانند بیشتر از این طرح استفاده کنند و زمان این فرم را در شهرهای بزرگ به 5 سال رساندیم تا افراد زیادی بتوانند ثبت نام کنند.

قاسمی تاکید کرد: سه میلیون و 800 هزار نفر تاکنون در طرح ملی مسکن ثبت نام کرده اند و مردم در 800 شهر می توانند ثبت نام کنند.

وی گفت: متقاضیان همزمان با ثبت نام بررسی می شوند و افراد نهضت ملی مسکن با پروژه ها آشنا می شوند.

قاسمی گفت: بیش از 200 هزار واحد مسکن مهر همچنان با مشکل حقوقی مواجه هستند و تیمی را راه اندازی کرده ایم که به زودی تکلیف آن مشخص می شود. در حال حاضر بسیاری از واحدهای مسکونی کاندیدا ندارند و در این پروژه های جدید خانه ای که نامزد نداشته باشد نمی سازیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: روی این پروژه ها مسکن نمی سازیم، بلکه شهرسازی می کنیم و در عین حال همه زیرساخت ها را فراهم می کنیم.

کمتر از یک درصد از زمین ها به مسکن اختصاص یافته است
قاسمی گفت: سیاست ما در این پروژه چند طبقه نیست و از 4 میلیون واحد مسکونی برای 2 میلیون واحد مسکونی زمین تهیه کرده ایم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در طرح نهضت ملی مسکن 90 درصد پروژه های ملی مسکن را در نظر گرفته ایم که پیشرفت فیزیکی آنها به 15 درصد رسیده است.

وی افزود: برخی از شهرهایی که دارای مشکل زمین بوده اند را در لیست شهرهای ثبت شده قرار نداده ایم اما اکنون بانک زمین را طراحی کرده ایم و تمام جزئیات زمین و قطعه ها مشخص شده است. پیش بینی می شود تا 2 هفته آینده در تمامی شهرستان ها امکان ثبت نام در این طرح وجود داشته باشد.

قاسمی تاکید کرد: از 2 میلیون زمین ارائه شده، بیش از 99 درصد زمین مربوط به وزارت راه و شهرسازی است و کمتر از یک درصد تسهیلات نیز زمین آنها را اختصاص داده است. حدود هزار شهر زمین در بانک زمین فراهم شد و تا سه ماهه اول سال 1401 تمام 4 میلیون زمین فراهم شد.

میزان برآوردی که متقاضیان به نهضت ملی مسکن تهران ارائه کرده اند 150 میلیون تن است

قاسمی گفت: حتی در صورت نداشتن زمین به صورت جزئی آمادگی خرید زمین و واگذاری آن به متقاضیان را داریم. برای اجرای این طرح سالانه 360 هزار میلیارد تن تخصیص می یابد و تمامی جزئیات این طرح، نحوه پرداخت و سود این تسهیلات توسط بانک ها بررسی و اعلام شده است.

قاسمی گفت: در حال حاضر تنها یک بانک برای پرداخت تسهیلات فعالیت می کند که برای تهران 450 میلیون تن و برای شهرها و روستاها بین 400 تا 200 تن است. بانک ها در صورت عدم انجام تعهدات خود در پرداخت تسهیلات مورد رسیدگی قانون قرار خواهند گرفت.

عضو کابینه دولت گفت: نرخ سود ارائه شده برای این تسهیلات شورای پول 18 درصد است که در این شرایط تورمی کشور با بازپرداخت 20 ساله بسیار مناسب است. ما مشارکت ها را مقیاس خواهیم کرد.

قاسمی گفت: تعداد سهم و مبلغ پرداختی هنوز مشخص نیست و مردم حدود 2 سال بعد از ساخت حق بیمه را پرداخت خواهند کرد.

وی گفت: درآمد اولیه کاندیداهای تهران حدود 150 میلیون تن برآورد می شود.

ما با تولیدکنندگان ترکیه به توافق نرسیدیم

قاسمی افزود: از توان و ظرفیت شرکت های انبوه ساز استفاده خواهیم کرد و با شرکت های سازنده ترکیه به توافق نرسیده ایم. ما در ایران از صنعتی شدن عقب هستیم و باید با ساخت واحد مسکونی در کشور نظام فنی و مهندسی را توسعه دهیم.

قاسمی گفت: هنوز طرح جامعی برای اطلاعات مرتبط تدوین نشده و بر اساس آمار خانه آزاد به سازمان امور مالیاتی در وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده ایم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در حال حاضر سامانه املاک و مسکن ناقص است و در حال حاضر اطلاعات 60 میلیون خانوار را داریم و مردم باید اطلاعات خود را تکمیل کنند.

وی گفت: افرادی که اطلاعات خود را در سامانه املاک و مسکن تکمیل نکنند در آینده با افزایش تدریجی قبوض برق مواجه خواهند شد و یا در مراجعه به بانک با مشکل مواجه خواهند شد.

قاسمی افزود: برای کنترل بازار اجاره تلاش می کنیم عرضه مسکن را افزایش دهیم و با شرکت هایی که بتوانند واحدهای اجاره ای حرفه ای بسازند مذاکره کرده ایم.

وی گفت: سرمایه گذاری در مسکن نباید متوقف شود.

آخرین وضعیت راه آهن شلمچه به بصره

وی در خصوص آخرین وضعیت راه آهن شلمچه – بصره گفت: موضوع شلمچه به بصره و ارتباط ریلی ایران با عراق نیز در بحث ترانزیت بار و مسافر به ویژه در اربعین بسیار موثر است.

قاسمی افزود: در سفر نخست وزیر عراق به ایران، مذاکرات نهایی در خصوص احداث خط ریلی شلمچه به بصره انجام شد و دستورات خوبی نیز داده شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این تفاهم نامه تاریخ مشخصی دارد و سه تا چهار بند اصلی ایجاد شده است که شرکت پروژه بین ایران و عراق باید ظرف مدت 2 ماه برای سرمایه گذاری، ساخت و نگهداری ایجاد شود.

قاسمی با بیان اینکه برای ساخت این 32 کیلومتر مقرر شد تا یک ماه آینده عملیات اجرایی پل آغاز شود، افزود: طی 6 ماه آینده مقرر شد با همکاری کشور عراق این مسیر پاکسازی شود.

وی گفت: پیش بینی می شود این راه آهن در مدت 2 سال ساخته شود و راه اندازی این راه آهن باعث افزایش صادرات ما به کشورهای همسایه و ارتباط با دریای مدیترانه شود. سرمایه گذاری مشترک با 50.50 دلار تامین می شود که پیش بینی می شود 32 میلیون دلار در بخش 32 کیلومتری هزینه شود و بخش خصوصی آماده است.

قاسمی گفت: راه آهن چابهار – سرخس به زودی تکمیل می شود و نقش بسیار موثری در حمل و نقل دارد.

امتناع از حواشی خروج از وزارت راه و شهرسازی

وزیر راه و شهرسازی در پایان تاکید کرد: همچنان در این وزارت راه و شهرسازی هستیم و حواشی در خصوص قطع همکاری با این وزارتخانه را تکذیب می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید