وزیر ورزش و افشای دارایی های میلیاردی استقلال و پرسپولیس

وزیر ورزش و افشای دارایی های میلیاردی استقلال و پرسپولیس

دکتر سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان شب گذشته با پیوستن به پخش زنده «خط اول» از شبکه خبر به سوالات یک کارشناس برنامه پاسخ داد.

وی در این برنامه پس از ایراد سخنرانی در حوزه جوانان به حوزه ورزش اشاره کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت.

واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی

اقدامات فشرده ای در سال گذشته برای تصاحب باشگاه های استقلال و پرسپولیس انجام شد. لازم می دانم در این خصوص مواردی را جهت خدمت رسانی به مردم عزیز گزارش کنم. در خصوص موضوع خصوصی سازی سرخابی ها قطعا حمایت آیت الله رئیسی رئیس جمهور، معاونین ایشان به ویژه معاون قانونی ایشان و همچنین وزیر اقتصاد و دارایی، برادر عزیزم جناب آقای دکتر هندوزی و کارکنان نخواهد بود. سازمان خصوصی سازی شاهد بوده ایم این اتفاق مهم با چنین سرعتی رخ داده است.

لذا با تلاش، اکنون مراحل واگذاری آغاز شده و 10 درصد سهام واگذار شده است و امروز که در اختیار شما هستم، برای اولین بار در جمهوری اسلامی ایران این دو باشگاه را با افتخار معرفی می کنم. مالی بود، 350 میلیارد تومان پول در حساب شما دارند.

در این راستا طبق برنامه، کمیسیونی را تشکیل داده ایم تا بهترین تصمیم را در زمینه استفاده از منابع موجود اتخاذ کنیم، چرا که این موضوع در مورد حقوق دست اندرکاران است، بنابراین باید بهترین تصمیمات برای استفاده از منابع موجود اتخاذ شود. این منابع مالی به صورت بهینه

حل مشکل معیشت ورزشکاران

می خواهم بگویم به عنوان خادم ورزش و جوانان، 20 ثانیه از دوران ورزشی ام در راس تمرینات استقامتی هستم. در واقع دویدن را از رشته دو و میدانی میانه استقامت شروع کردم و به دونده استقامت، دونده استقامتی در آسیا، چهارمین قهرمان جهان و تجربه حضور در بازی های المپیک در کارنامه خود رسیدم.

من به عنوان یک المپیکی با 15 مدال آسیایی به دلیل مشکلات معیشتی از ورزش قهرمانی خداحافظی کردم، چون خیلی سخت بود، جدا از ورزش قهرمانی، برای امرار معاش باید در سه جا کار می کردم.

در مجلس هم در خدمت نمایندگان عزیزم، اگر جدا و مورد اعتماد باشم، آدمی هستم که هم درد را می شناسم و هم درمان را، برای همین شرط می دانم فردی که بهترین جوانی اش را در اردوها بگذراند.

دیروز در خدمت کشتی گیران و وزنه برداران پرتلاش کشورمان بودم و به آنها گفتم احساس شما را درک می کنم وقتی چند تن وزنه را در داخل خانه بلند می کنید و باید ماه های زیادی را در اردو با این شرایط سپری کنید و این در حالی است که افراد زیادی به دنبال کسب و کار، تحصیل و امور شخصی هستند.

واقعیت این است که ورزشکاران کشورمان ماه های زیادی را به نام اعتلای نام ایران در اردو می گذرانند و سختی های زیادی را متحمل می شوند. به هر حال این اقوام در این شرایط نگران معیشت خود نیستند و ما هم وظیفه داریم، انتظار داشته باشیم که دغدغه های ملی مان کم شود.

وی در ضیافت افطاری که با حضور جمعی از ورزشکاران خدمت رئیس جمهور برگزار شد، حل مشکلات معیشتی، بیمه ای و شغلی آنان را مورد تاکید قرار داد. تاکنون جذب 9 قهرمان المپیک و جهان را تکمیل کرده ایم و مراحل اولیه جذب 15 نفر دیگر در حال انجام است که به زودی نهایی می شود.

رفع تبعیض در حوزه های مختلف

در این مدت سعی کردیم سطح درآمد را در سایر رشته ها افزایش دهیم. در دنیای امروز در برخی از رشته های ورزشی سطح رقابت، نوع حق پخش تلویزیونی، پخش زنده، جاذبه های عمومی، آرم و علائم تجاری مسابقات زمینه ساز درآمد بیشتر است. البته درآمد این ورزش و ورزشکاران آن نیز رو به افزایش است و این مشکل مختص ایران نیست و در همه کشورهای دنیا شاهد این تفاوت ها هستیم. به عنوان مثال، فوتبال در اکثر نقاط جهان محبوب و پردرآمد است. برخی رشته ها مانند تیراندازی با کمان، ژیمناستیک، قایق سواری، اسکواش، دوومیدانی و تنیس روی میز سرمایه گذاری چندانی ندارند، مانند رشته هایی مانند کبدی موفق بوده اند و ورزشکاران این کشور در چندین کشور لژیونر هستند. رئیس جمهور در دیدار اخیر خود با ورزشکاران نیز تاکید کرد که عدالت ورزشی باید در همه رشته ها برقرار شود. در جشن پخش سرخابی ها، مدیران عامل باشگاه های استقلال و پرسپولیس قول دادند علاوه بر فعال سازی حوزه فوتبال بانوان، در زمینه های دیگر نیز سرمایه گذاری کنند. یکی از کارهایی که ما در این مدت انجام دادیم، مشورت با تعدادی از بخش های خصوصی برای حمایت از تیم های مختلف بود. رسانه ملی نقش مهمی در توسعه ورزش دارد و از این رو می‌توان شرکت‌های مختلف را به سرمایه‌گذاری در زمینه‌هایی که چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد تشویق کرد.

تکمیل پروژه های ورزشی نیمه تمام

در سفر ریاست جمهوری به استان مازندران یکی از وظایف ما بازدید از ورزشگاه شهید وطنی و پاسخگویی به دغدغه های هواداران نساجی بود. تیمی که ریشه خوب نساجی دارد به دلیل کمبود زمین مجبور شد بازی های خانگی خود را در شهرهای دیگر انجام دهد. برای تکمیل ورزشگاه شهید وطنی، رئیس جمهور شخصا دستور تکمیل این ورزشگاه را ظرف مدت 5 ماه داده است و در تلاش هستیم تا هر چه سریعتر این ورزشگاه آماده بهره برداری شود.

متأسفانه 6 هزار پروژه ورزشی نیمه تمام در کشور داریم که از نظر یک مدیر رقم سنگینی است و از این تعداد 1200 پروژه رشد فیزیکی ندارند و به همین دلیل کار سخت و منابع کمی داریم. خسته نباشید به همه همکاران فنی وزارت ورزش و جوانان و شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی می گویم که برای تکمیل پروژه های نیمه تمام زحمت کشیدند.

در جلسه ای که با رئیس جامعه ورزش داشتیم آمار اولیه پروژه های نیمه تمام یک سال گذشته را به ایشان ارائه کردیم و مورد استقبال ایشان قرار گرفت. آماری که در سال 1400 برای تکمیل پروژه ها داشتیم توانستیم رکورد 9 سال گذشته را بشکنیم و در آن سال ها هر چقدر به سرانه ورزش اضافه شد خوشبختانه در سال 1400 موفق به شکستن رکورد و جهش استثنایی شدیم. . آمار 1400 شامل افتتاح 68000 متر سالن سرپوشیده و 218000 متر ورزشگاه روباز است که در سال 97 به 40000 متر سالن سرپوشیده و 170000 متر ورزشگاه روباز رسیده است.

در سال 1400 در مجموع 621 پروژه افتتاح شد و امیدوارم این موتور ساختمانی که از سال 1401 شروع به کار کرده است ادامه داشته باشد. برای بودجه سال نو امیدواریم 27 درصد مالیات بر ارزش افزوده داشته باشیم و پیش بینی کرده ایم که سه هزار میلیارد تن به وزارت ورزش و جوانان اختصاص یابد که 20 درصد آن به جوانان اختصاص یابد.

متوسط ​​سرانه ورزش در کشور برای هر نفر 75 سانتی متر است که استاندارد آن در دنیا سه متر است و امیدوارم تا پایان خدمت خود در وزارت ورزش این رقم را به عدد استاندارد نزدیک کنیم. مشکل دیگر این است که برای نگهداری برخی از ورزشگاه های کشور با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم که این امر مشکلاتی را برای وزارت ورزش و جوانان ایجاد کرده است.

تعیین و برگزاری جلسات فدراسیون های ورزشی

خوشبختانه در خصوص انتصاب روسای فدراسیون ها شرایط خوبی داریم. شاید یک سال پیش برخی از فدراسیون ها توسط یک سرپرست هدایت می شدند، اما از زمانی که من به عنوان وزیر ورزش و جوانان مشغول به کار شدم، با وجود اینکه اساسنامه جدید فدراسیون ها به تازگی تصویب شده است، 40 جلسه از جمله 10 جلسه انتخاباتی برگزار کرده ایم. پنج فدراسیون ما نیز در راه برگزاری این نشست هستند.

فدراسیون هایی مانند دوچرخه سواران با اساسنامه خود کشور در اجرای اساسنامه فدراسیون جهانی مشارکت می کنند. ژیمناستیک نیز طبق اساسنامه داخلی فدراسیون ترویج می شود، اما طبق قانون انتخابات آن باید بر اساس اساسنامه مصوب هیئت نگهبان انجام شود.

برگزاری جلسه پیش از انتخابات فدراسیون فوتبال

در فدراسیون فوتبال نیز با توجه به یکسری تصمیمات هیئت رئیسه این امر منجر به تعویض رئیس فدراسیون شد. زمان زیادی تا جام جهانی نداریم و باید هر چه زودتر این فدراسیون تعیین تکلیف شود و برای حضور قدرتمند در جام جهانی قطر آماده شود تا برای اولین بار بتوانیم از مرحله گروهی ادامه دهیم. امیدوارم این اختلافات در هیات مدیره و کندی تصمیم گیری ها هر چه زودتر برطرف شود و فوتبال ما به ساحل آرامش برسد. ما تلاش می کنیم بهترین ها را برای فوتبال کشور انجام دهیم و از شرایط فعلی راضی نیستیم. سعی می کنیم پاسخگوی دغدغه های هواداران فوتبال باشیم و از وظایف نظارتی خود برای حل مشکلات استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید