وضعیت غرق شدن اصفهان نگران کننده است

ساعت: 16:24
تاریخ انتشار: 1400/08/29
کد خبر: 1785811

در نشست اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اعضای شورای شهر و شهردار اصفهان چه گذشت؟

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: قول می دهم مسائل و مشکلات اصفهان را پیگیری کنم، کمیسیون فرهنگی و نمایندگان استان اصفهان ظرفیت خوبی برای بررسی و پیگیری مشکلاتی دارند که باید انجام شود. استفاده شده.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس به درخواست مسئولان استانی برای بررسی مسائل فرهنگی به اصفهان سفر کردند که اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در دومین روز از سفر خود به اصفهان با اعضای شورای پایتخت دیدار کردند.

* مشکلات و مشکلات اصفهان در حال پیگیری است

حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی گفت: در بازدید از منطقه سهمی داشتیم. متاسفانه این منطقه از وضعیت خوبی برخوردار نیست و نیاز است اقدامات مناسبی در این زمینه انجام شود. شهرداران مناطق باید نظارت کنند تا وضعیت این حوزه مشخص شود، برنامه ریزی نشده و باید برنامه ریزی شود، در این زمینه از مسئولان کشوری بخواهید که اگر گرهی وجود دارد بیایند و اینجا ببینند تا گره گشایی کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: قول می دهم مسائل و مشکلات اصفهان را پیگیری کنم; کمیسیون فرهنگی و نمایندگان استان اصفهان ظرفیت خوبی برای بررسی و پیگیری مشکلاتی دارند که باید از آن بهره برداری کرد.

حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی پیش از ظهر جمعه در گردهمایی فعالان فرهنگی مجموعه های فرهنگی اصفهان با تاکید بر مسائل و مطالبات فرهنگی در خصوص مسائل فرهنگی از فعالان فرهنگی خواست راهکارها و چالش های پیشنهادی خود را پیشنهاد کنند تا از طریق این کمیسیون رفع شود.

* جوانان باید در زندگی از کلام الهی استفاده کنند

وی در خصوص ارائه گزارشی از سوی کمیته فرهنگی مجلس گفت: در این مدت سفرهای خود را با اعضای کمیته مشهد آغاز کردیم و در نظر داریم در سفرهای استانی مشکلات فرهنگی آنها را بررسی کنیم. در سفر به اصفهان که از آن به عنوان مسائل فرهنگی در مناطق فقیرنشین اصفهان یاد می شود، بازدید از هیئت مدیره، دیدار با فعالان فرهنگی و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان در زندگی مورد استفاده قرار می گیرد. وقت برخی از جوانان در فضای مجازی تلف می شود که باید برای آن چاره ای ویژه اندیشید.

* شهروندان اصفهانی خواستار ایجاد بازارچه برای عرضه محصولات هستند

گلمعلی منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: هنرمندان اصفهانی در دیداری که با ایشان داشتند خواستار ایجاد بازارچه ای برای عرضه محصولات خود بودند، سخنانی را که مقام معظم رهبری فرمودند برای اصفهان به عنوان سرود سروده اند. و در برنامه های صدا و سیمای اصفهان پس از پخش سرود ملی لازم است در جلسات کمیسیون فرهنگی با حضور وزیر میراث فرهنگی برای انتخاب مدیرکل ویژه میراث فرهنگی پیشنهاداتی ارائه شود. اصفهان به عنوان مشاور رئیس جمهور.

* وضعیت اسکان مضطرب در اصفهان

احمد راستین در این نشست گفت: تا زمانی که تفاهم مشترکی در مورد مسائل دو استان حاصل نشود، نمی توان راه حلی ارائه کرد. احساس بی عدالتی نسبت به مردم جدی ترین عارضه اجتماعی است، حدود دو ماه پیش خدمت مردم شرق اصفهان بودیم و آنجا به طور کامل توضیح دادم که چقدر آب از چهارمحال پشت سد زاینده رود وارد می شود و چقدر آب از زاینده رود به چهارمحال کشیده می شود.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی افزود: کوهرنگ تا دهه های گذشته هفت متر برف داشت اما سال گذشته تنها 45 سانتی متر برف روی زمین نشست، ادامه داد: اکنون تونل کوهرنگ خشک شده است. و آب جاری شد حداقل به یک سوم رسیده است، بنابراین برای مقابله با مشکلات زیست محیطی باید حقوق زیست محیطی پرداخت شود. در واقع انتقال آب و مسائل مشابه و مشکل فرونشست حل نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: شورای اسلامی شهر اصفهان وظیفه دارد ببیند چه اتفاقی برای آب در اصفهان می افتد، وضعیت غرق شدن در اصفهان واقعا نگران کننده است و وزارت نیرو باید تلاش کند، باید به محیط زیست و سفره های زیرزمینی احترام بگذاریم. بارهای بر دوش فلات مرکزی ایران تاب ساخت مسکن برای توسعه سایر صنایع را نخواهد داشت. هر محموله جدیدی که در فلات مرکزی ایران نیاز به آب داشته باشد به کل کشور خسارت وارد می کند.

* وجود ورزشگاه بزرگ در اصفهان به حل مشکلات کمک می کند

محمد نورصالحی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست گفت: شورای اسلامی شهر اصفهان از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و دولت می خواهد اقدامات لازم را برای تعیین سالن اجلاس سران در اصفهان به عنوان دبیرخانه دائمی مجمع انجام دهند. جنبش غیرمتعهدها که منجر به حل مشکلات اصلی کشور خواهد شد. دهکده المپیک تنها نقطه ای در کشور است که به تصویب مجلس شورای اسلامی برای کاربری ورزشی رسیده است و این روستا در ابتدا قرار بود 1100 هکتار به عنوان دهکده المپیک در اصفهان در نظر گرفته شود اما پس از آن با تصویب مجمع عمومی این به 300 هکتار می رسد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: هم اکنون 170 هکتار از زمین های این روستا تملک شده و در صورت حمایت های لازم می توان دومین مجموعه ورزشی بزرگ کشور را با امکانات داخلی منطقه ای در این مجموعه احداث کرد. در آمار مشکلات اجتماعی اصفهان از جمله استان هایی است که پیشتاز هستند، وجود مجموعه بزرگ ورزشی در اصفهان نیز به رفع برخی از این مشکلات کمک می کند.

وی گفت: هر نقطه از کشور ظرفیت و مشکلات قابل حل را دارد. حضور میدانی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در نقاط مختلف کشور به درک بهتر این امکانات و قانون گذاری بهتر کمک می کند. مدیریت باید یکی از این موضوعات باشد.«لازم به ذکر است که مکان های مناسب برای کشاورزی باید در سراسر کشور شناسایی شود و برای کشاورزانی که به دلیل تغییرات اقلیمی قادر به کشت نیستند، راه حل های جایگزین و اشتغال مشخص شود.

نور صالحی گفت: قانون جابجایی جمعیت و مهاجرت در کشور وجود ندارد، به نظر می رسد جای چنین قانونی در کشور خالی است، بنابراین این پدیده با قوانین خاصی انجام می شود و ازدحام شهرها وجود ندارد. به دلیل مشکلات اقتصادی در شهرها و روستاها، مردم در حال مهاجرت به کلان شهرها هستند که مشکلات زیادی را ایجاد می کند، بنابراین لازم است قانون مهاجرت از شهری به شهر دیگر ایجاد شود و مناطقی که امکان پذیرش مهاجر را دارند مشخص شود. همچنین بابت بافت فرسوده در سراسر کشور پرداخت می شود همچنین پروژه های مسکن نباید مشکلات کلان شهرها را تشدید کند بنابراین اگر دولت و مجلس برای احیای بافت فرسوده تلاش کنند بخشی از مشکل مسکن در کلان شهرها حل می شود.

وی گفت: سهم دولت از مالیات شهرهای بزرگ به این شهرها تعلق نمی گیرد، اصفهان به این همه بودجه ملی نیاز ندارد و دولت باید برای حمایت از این کلانشهر اقداماتی انجام دهد. اصفهان نیز یکی از ظرفیت های کشور است، باید قبل از از دست دادن فرصت ها به این فرصت ها توجه کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اذعان داشت: تفاهم نامه ای در دولت نهم و دهم تنظیم شده که بر اساس آن اجلاس دبیرخانه دائمی اجلاس سران غیرمتعهدها محسوب می شود.

وی ادامه داد: این مسائل باید در کل کشور مدیریت شود و قبل از ایجاد بدبینی در مدیریت استان، باید به این گونه مسائل در سطح ملی رسیدگی شود، بنابراین مدیریت مصرف آب و منابع مالی نیازمند همت و تلاش است. برای این امر نیاز به نهادهای ذیربط و طرح های کلی است.«اصفهان دارای امکانات تاریخی، فرهنگی و مذهبی است که اگر اداره کل میراث فرهنگی این شهر اختیارات بیشتری داشته باشد، می توان بسیاری از مشکلات موجود را حل کرد و برای افرادی که به دلیل بیکاری از کار افتاده اند، شغل ایجاد کرد. اعتراضات شاهدان به خشکسالی.کمتر باشد.

* احداث موزه نیازهای شهرداری و میراث فرهنگی

علی قاسم زاده شهردار اصفهان نیز در این دیدار گفت: شهرک سازی اصفهان نیاز به اقدام عاجل دارد که در این راستا ستادی متشکل از وزارت مسکن، وزارت نیرو و میراث فرهنگی تشکیل شود تا راهکارهایی ارائه شود. تقویت بناهای تاریخی و تزریق زیرزمینی محافظت شود. تشکیل کارگروه بررسی شهرک ها در دولت متأسفانه مسائل زیست محیطی جدی گرفته نمی شود و قطعا با تشکیل کارگروه تخصصی اقدامات اساسی در این راستا انجام خواهد شد. در حال حاضر برخی از اشیای ارزشمند موجود در انبارهای میراث فرهنگی و شهرداری در حال تخریب است که در این رابطه باید به ساخت موزه این اشیا توجه ویژه ای شود.

* راهکارهای فرهنگی در سطح ملی

امیرحسین بانکی پور نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: کمیسیون فرهنگی در دومین سال کار خود در مجلس تصمیم گرفت هر دو ماه یک بار به یکی از استان های کشور سفر کند و دریافت کند. با مشکلات مردم آشنا شد اعضای کمیسیون فرهنگی هم زیاد به اصفهان رفتند و در روز آخر جلسات و تصمیمات خوبی گرفته شد. نشستی با فعالان یک مزرعه فرهنگی برگزار شد و در این جلسه اعضای کمیسیون فرهنگی با فرصت های غنی استان اصفهان آشنا شدند. نتیجه جلسه اعضای شورای شهرداری اصفهان با کمیسیون فرهنگی باید تصمیمات مناسب در حوزه فرهنگی و در سطح ملی باشد.

اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی روز جمعه پس از سفر به اصفهان در جلسه شورای اسلامی شهر و فعالان فرهنگی، فعالان گردشگری و نخبگان ورزشی اصفهان و نماز جمعه شرکت کردند. در نهایت با آیت الله سید ابوالحسن مهدوی امام جمعه موقت اصفهان دیدار کردند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید