41 روز از سال آبی جاری می گذرد اما بارندگی در کرمان صفر است/وضعیت آب در استان نگران کننده است


ساعت: 14:54
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۱
کد خبر: 1907864

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای با بیان اینکه از نظر ما وضعیت استان کرمان با توجه به پاییز خشک پیش رو مساعد نیست، گفت: امیدواریم بارندگی های زمستانی را شاهد باشیم تا سایه خشکسالی از این استان برداشته شود. چالش آب های سطحی و زیرزمینی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش «راه آرمان»، صبح امروز اولین جلسه سازگاری با بی آبی استان کرمان با حضور محمدمهدی فداکار استاندار کرمان در تالار پیامبر اعظم کرمان برگزار شد.

این جلسه با حضور همه متولیان آب و علی رشیدی مدیرعامل آب منطقه ای استان ضمن ابراز نگرانی از کاهش بارندگی در استان و خشک شدن برخی از چاه ها و سفره های زیرزمینی گفت: با وجودی که داریم. 41 روز از سال آبی جاری را سپری کرد، اما میانگین بارندگی کشور در این مدت 4.7 میلی متر بود اما در استان کرمان همچنان صفر است.

وی ادامه داد: در حال حاضر سد جیرفت، سد نسا 48 درصد، سد شهید سلیمانی (بافت) 50 درصد و تنگیه سیرجان 26 درصد ذخیره آب دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان افزود: با توجه به میزان ذخیره آب در پشت سد تنگیه، این هشداری است برای شهرستان سیرجان و در صورت عدم توانایی آفا در اجرای عملیات خط انتقال آب به تصفیه خانه. سریع بکارید، مشکلاتی پیش خواهد آمد و ما امروز به شما هشدار می دهیم.» که این اقدام باید سریعتر انجام شود تا به لبه بحران نرسید.

رشیدی با بیان اینکه از نظر ما وضعیت استان کرمان به دلیل خشکی پاییز پیش رو مساعد نیست، گفت: تمام امیدمان به بارندگی های زمستانی است تا سایه خشکسالی از سر این استان برداشته شود در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهیم شد. چالش تامین آب.» با سطح و زیرزمین مواجه خواهیم شد.

وی با تاکید بر اینکه تقریباً 97 درصد منابع آبی استان کرمان به سفره های زیرزمینی متصل است، گفت: اتصال به شبکه های زیرزمینی و سفره های زیرزمینی با توجه به دیده نشدن آب های زیرزمینی یکی از چالش های استان است. همه فکر می کنند که آب های زیرزمینی تمام نشدنی است، اما ما در حال تخلیه آن هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اذعان داشت: از 970 حلقه چاه مجاز و غیرمجاز استان، 421 حلقه چاه خشک شده است که به این معناست که وضعیت آب های زیرزمینی بسیار شکننده است و وضعیت استان کرمان حتی بهتر از همدان است. استان اصفهان که در یک سال 56 حلقه چاه دارد. خشک است، بدتر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان از افت 62 سانتی متری سطح آب سفره های زیرزمینی استان خبر داد و گفت: بیشترین افت سطح آب را در شهرستان ارزوئیه شاهد بوده ایم.

وی تاکید کرد: در سال 1339-1400 در مدت 10 سال شاهد حدود 923 میلیون کسری مخزن و 7.6 میلیارد مترمکعب کسری مخزن بودیم.

رشیدی اذعان داشت: اجرای طرح سازگاری با خشکسالی بسیار حائز اهمیت است و در این راستا اجرای الگوی کشت نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان در پایان با اشاره به آمار سه ساله که دو سوم منابع آبی استان را تعیین می کند، خاطرنشان کرد: بر اساس آمار جدید حدود 22 هزار و 814 حلقه چاه مجاز، 8 هزار و 781 حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد. چاه و هزار حلقه در استان کرمان دارای 993 چشمه و 2391 رشته قنات است.

در ادامه علیرضا عبدیان، مدیرعامل آبفا استان کرمان افزود: در استان کرمان گرفتار قانون تغییر کاربری و حلقه چاه ها شده ایم و هفت سال است که بازنگری در این زمینه بین ادارات دست به دست می شود.

وی ادامه داد: سه حلقه چاه امامی، کمالی و اشرف گنجوی را خریداری کرده ایم، حتی زمین این منطقه توسط سازمان آبفا خریداری شده است اما جهاد به دلیل حفاظت از چاه اجازه تغییر کاربری در این منطقه را نمی دهد. و پروانه بهره برداری این چاه ها برای ما هستند.

در ادامه علی رشیدی به طرح کنتور هوشمند چاه ها و پمپ های کشاورزی اشاره کرد و گفت: در شمال استان کرمان 86 درصد این طرح اجرا شده و در شهرستان بردسیر 100 درصد کاهش مصرف آب داشته است. 20 درصد اما در جنوب تنها 20 درصد اجرا شده است و بیشترین تلفات آب در این شهرها به دلیل عدم تصویب طرح هوشمند است.

رشیدی ادامه داد: در جنوب باید از متر چاه ارزان قیمت زیر 4 اینچ و متر گرانتر بالای 4 اینچ استفاده شود، اما متاسفانه به دلیل عدم استقبال مردم تنها 470 عدد نصب شده است که در واقع چالشی برای یک سیستم آب است. در این مناطق

وی ادامه داد: وزارت نیرو از ما خواسته در برنامه هفتم توسعه استان کرمان طی هفت سال 2 میلیارد مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی کنیم در حالی که استان کرمان سالانه تنها 120 میلی متر بارندگی دارد که عملا غیرممکن است.

در پایان این جلسه محمدمهدی فداکار استاندار کرمان تاکید کرد: سهم استان کرمان از صرفه جویی 2 میلیارد مترمکعبی برای استان مناسب نیست، با توجه به اینکه کل کشور نیاز به کاهش مصرف منابع آبی دارد. 11 میلیارد متر مکعب و این بر کار مردم تأثیر می گذارد. بنابراین اگر طرح ملی است و ملزم به اجرای آن در استان هستیم، وزارتخانه نیز باید به استان کمک کند.

وی در پاسخ به تصمیم قطعی برق گمانه های غیرمجاز گفت: اگر آبفای منطقه این درخواست را داشته باشد، شرکت توزیع نیروی برق نیز باید اقدام کند، بنابراین قطعی باید زمانی انجام شود که کشاورز محصول را برداشت کرده باشد. برداشت آن و این کسوف باید قبل از کاشت محصولات جدید باشد.

در پایان این جلسه با نظر محمد خیراندیش رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان مقرر شد تغییر کاربری چاه آبفا برای تامین آب شرب مردم استان پس از ارسال نامه به آبفا و در خصوص زمین های کشاورزی حاشیه این دایره ها و همچنین دارای خاک مرغوب در کارگروهی متشکل از ادارات آب، جهاد کشاورزی و محیط زیست مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید