وضعیت پرونده فریدون، امامی، زنجانی و هدایتی توسط سخنگوی قوه قضائیه

وضعیت پرونده فریدون، امامی، زنجانی و هدایتی توسط سخنگوی قوه قضائیه

سخنگوی قوه قضاییه به تشریح شرایط پرونده های حسین فریدون، امامی، بابک زنجانی و حسین هدایتی پرداخت.

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروز با تسلیت حلول ماه محرم و شهادت سیدالشهدا امام حسین (ع) گفت: در آستانه ماه محرم علاوه بر این با توجه به لزوم تکریم و عزاداری آرمان‌های امام حسین (ع) باید بر اهمیت قیام عاشورایی آن حضرت و لزوم عبرت آموزی تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: مکتب سرخ حسینی پیام های روشنی برای امروز و فردا دارد که از جمله آنها می توان به ناسازگاری با انحراف، بی عدالتی، کفر و جهل و فداکاری از جان و مال در راه روشنگری اشاره کرد.

ستایشی گفت: در مورد امر به معروف و نهی از منکر که یکی از بیانات سیدالشهدا بود، باید گفت که این فریضه شرعی باید به بهترین شکل ممکن هم از سوی حکومت و هم از سوی حکومت انجام شود. از مردم امر به معروف و نهی از منکر وظیفه کل جامعه برای حفظ امنیت شهروندان است و در این راستا دستگاه قضایی هرگونه امر به معروف و نهی از منکر را رسمی می داند.

وی با تاکید بر فرهنگی بودن مقوله عفاف و حجاب از منظر دستگاه قضایی، بر اجرای تعهدات همه دستگاه ها تاکید کرد و گفت: دادستان های سراسر کشور ماموریت دارند تکلیف در این امور را به مسئولان گوشزد کنند و ما نیز به تعهدات خود عمل کنیم. تاکید می کنند در اجرای قانون همه مسئولان و مأموران نیروی انتظامی حق تخلف از قانون را ندارند و باید قانون اجرا شود. اگر خواهان عدالت هستیم، باید به دنبال اجرای دقیق و شفاف قانون باشیم.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه هفته گذشته بخشنامه ای در خصوص نظارت بر ماموران پلیس ابلاغ شد، گفت: بر اساس این بخشنامه آموزش های ضمن خدمت انجام شده و بر اساس این بخشنامه، ضابطان پلیس علاوه بر اجرای مفاد قانون، موظفند از مصاحبه در مورد اتهامات متهمان و نحوه دستگیری آنها خودداری کنند و از افسران زن آموزش دیده برای متهمان زن استفاده کنند.

وی ادامه داد: همچنین برای حفظ حریم شخصی افراد مقرراتی وجود دارد و بازرسی از محل فقط در حد قانون است. می توان با او برخورد کرد.

ستایشی گفت: نیروی انتظامی از قوه قضائیه شروع شده و قوه قضائیه با هر تخلفی برخورد می کند.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه پنجم تیرماه سالروز تأسیس شورای نگهبان است، گفت: حفظ حرمت و حرمت شورای نگهبان و رعایت قانون میثاق ملی ماست و ما در قوه قضائیه مدیون خدمات و زحمات این شورا هستیم. ستون.”

وی در خصوص پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده برخی از محکومان گفت: محکوم علیه محمد امامی فرزند احمد به 20 سال حبس تعزیری و پرداخت 7251 میلیارد و 841 میلیون و 666 هزار و 24 ریال جزای نقدی محکوم شد. به اتهام تخلف از نظام اقتصادی از خدمت برکنار شد. البته در جریان رسیدگی به پرونده اموال وی ضبط شد. یکی از کارکردها شناسایی اموال متهم است و شناسایی مهم است و در حال حاضر امامی در زندان است و کسانی که نه می گویند، مرجع رسمی قوه قضائیه می گوید که آقای امامی در زندان است.

وی با اشاره به پرونده هدایتی ادامه داد: حسین هدایتی فرزند علی اکبر از سال 1376 به اتهام تخلف از نظام کلان اقتصادی و پولی و خیانت در امانت در زندان به سر می برد و به 12 سال حبس تعزیری و شلاق محکوم شد. دارایی به مبلغ 480 میلیارد تومان و انفصال، محکوم به خدمت و پایان حبس 1408 و در زندان تهران محبوس شد.

ستایشی ادامه داد: این افراد بقایای اموال زیادی دارند و هنر دادستان این است که اموال را مصادره کند تا شرم نداشته باشد. آنها در زندان هستند. البته باید گفت که اگر در زندان باشند پولی نصیبشان نمی شود. باید به آنها رسیدگی شود. برخی برای استرداد اموال به مرخصی می روند یا بیرون می روند، البته این با تشخیص قوه قضاییه است. اگر یکی بگوید فلانی بیرون بوده، اینطور نیست، همه چیز مشخص است. در مدت اقامت در زندان از مرخصی قانونی استفاده کرد. محکوم علیه اقدامات مقتضی را برای بازپرداخت تعهد خود انجام داده است. در محاکمه، دست زدن هنر است، اما اگر رسیدگی شود و حکم مجرمیت صادر شود، اگر مبنای کار اعمال نشود، فایده ای ندارد.

وی ادامه داد: فرد مذکور 242 میلیارد تومان معادل نیمی از اموال مکشوفه وجه نقد داده است و مابقی اموال مکشوفه کشف و ضبط شده و اقدامات اجرایی در حال انجام است.

وی در خصوص پرونده بابک زنجانی گفت: محکوم علیه نظام اقتصادی به اعدام و مصادره مال محکوم شده و فرد مذکور از زمان تشکیل پرونده در زندان بوده و اقدامات مصادره اموال در حال انجام است. بدون وقفه حتی برای یک روز اجرا شد.» مرخصی نگرفته است.

وی درباره پرونده حسین فریدون نیز گفت: حسین فریدون فرزند اسدالله در سال 1397 به اتهام دریافت رشوه در اوین محکوم و به 5 سال حبس تعزیری، 155 میلیارد ریال جزای نقدی و انفصال از مسئولیت محکوم شد. در مورد وضعیت حسین فریدون هم گفتم که به دلیل بیماری و استفاده از ماده 522 قانون آیین دادرسی کیفری، 31 تیرماه امسال به یکی از مراکز خارج از زندان اعزام شد و در بیمارستان بستری و تحت مداوا است. اگر کسی مشکلی داشته باشد نمی توانیم کشتی را نگه داریم.

وی در خصوص پرونده عباس ایروانی گفت: وی به همراه 8 مامور گمرک به اتهام تخلف در نظام اقتصادی محکوم و حکم صادر شده و در مرحله ابلاغ است و پس از ابلاغ اعلام می شود.

سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: افتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و قوه قضاییه این است که همواره بر اساس قانون عمل کرده و تلاش کرده ایم نتایج عملکرد خود را مطلوب و ملموس کنیم. ما با پایبندی به بیانیه گام دوم، سیاست های ابلاغی، فرمایشات مقام معظم رهبری و قوانین عمل می کنیم و این موارد قطعاً باید از ایجاد شبهه جلوگیری کند و هر آنچه در رابطه با متهم اتخاذ می شود بر اساس آن است. نظر قضایی مربوطه

وی با اشاره مجدد به پرونده عباس ایروانی گفت: از آنجایی که وی کارخانه دارد نگاه کلی قوه قضاییه توجه به تولید و اشتغال در کنار اجرا و صدور احکام است.

ستایشی درباره پرونده هادی رضوی گفت: وی به 20 سال حبس تعزیری و 72 میلیارد تومان مصادره محکوم شد و از سال 1397 در زندان به سر می برد و در سال 1400 اعاده دادرسی وی پذیرفته شد و در حال حاضر بر اساس این نسخه، موضوع در حال رسیدگی است. در همین شعبه و با توجه به رد اموال وی مبالغ نقدی پرداخت شده و طبق قانون در حال حاضر آزاد است و منتظر تصمیم جدید هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید