وظیفه دانشگاه یافتن زبان مشترک برای ترویج تبیین و گفتگو در جامعه است


ساعت: 16:45
تاریخ انتشار: 1301/08/16
کد خبر: 1909291

نماینده رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌های آزاد اسلامی اصفهان:

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی استان اصفهان در جلسه جهاد تبیین سازمان بسیج اساتید با تاکید بر لزوم ورود دانشگاه ها برای یافتن الگوها و راهکارهای تبیین، یافتن زبان مشترک، گشودن باب گفتگو با مردم و شفاف سازی مسائل اولین قدم است. جهاد توضیح داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ نشست سیاسی تبیین جهاد در فضای مجازی با سخنرانی حجت الاسلام حسن التفیسی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی استان اصفهان با همت اساتید دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان برگزار شد. بسیج استان اصفهان با همکاری دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میم.

سخنران ویژه این نشست مجازی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر مسئولیت مدرسین دانشگاه ها برای حل مشکلات جامعه و لزوم چاره جویی برای مشکلات و چالش های کشور، گفت: التهابات موجود. کشور این روزها بیش از هر زمان دیگری نیاز به جهاد تبیین را به ما یادآوری می کند، این پرسش نیازمند الگوبرداری و طراحی در دانشگاه است.

نگاه حجت الاسلام التفانی به ایجاد اتاق گفتگوی مجازی یا واقعی، هم اندیشی در واحدهای دانشگاهی و … است. به عنوان گزینه هایی که می تواند نمونه هایی از الگوهای جهاد طبایین باشد.

رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی استان اصفهان، ناآرامی های کنونی کشور را با حوادث سال 96 یا 98 متفاوت می داند و از شباهت آن با اغتشاشات سال 88 می گوید و تصریح می کند که در سال 96. و 1998، شورش هایی با مطالبات صورت گرفت. از نظر اقتصادی شروع شد، اما ناآرامی های کنونی کشور از نوع فرهنگی است، هرچند مبانی اقتصادی هم دارد و از این نظر شبیه ناآرامی های سال 88 است.

وی در خصوص الگوهایی که در تبیین و گفتگو با مردم باید جستجو و اعمال شود، به تصمیم قرآن کریم در این زمینه اشاره کرد و گفت: خداوند به پیامبر اسلام – صلی الله علیه و آله – مأموریت می دهد که به سوی مردم برود. از کتاب و با آنها به زبان مشترک ارتباط برقرار کنید.

سخنران ویژه جلسه تبیین جهاد سازمان بسیج اساتید استان اصفهان، امام موسی صدر را به عنوان نمونه ای موفق برای جهان اسلام برای این منظور معرفی کرد که از این زبان مشترک در برخورد با یهودیان، مسیحیان و سنی های لبنان استفاده کرد. فردی بود که همه ادیان به او احترام می گذاشتند.

حجت الاسلام زبان مشترک موقتی را لازمه هر بحث و گفتگویی دانست و بر لزوم یافتن این زبان مشترک در تبیین دیگران تاکید کرد و گفت: باید نمونه هایی از این زبان های مشترک را شناسایی کنیم که البته برای هر قشری متفاوت و متفاوت است. گروهی که یکی از آنها نیاز به گفت و گو است که یکی باید بنشیند.

نماینده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: رهبر معظم انقلاب نیز برای بیان سخنان خود از همین زبان استفاده کردند و در خصوص اغتشاشات، این زبان مشترک «ایران قوی» بود که بیان شد. وی و در جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشگاه‌های افسری و همچنین در دیدار با دانشجویان به بحث و تبادل نظر پرداختند و توضیح دادند: آمریکایی‌ها در سال 1332 خود را نشان دادند که به مصدق که به آنها خوش‌بین بود، رحم نکردند. به دنبال تقویت ایران بود.

وی معتقد است دومین راهکاری که برای جلوگیری از بی نظمی می توان پیش بینی کرد توجه به اصل 27 قانون اساسی است که می گوید: «تشکیل اجتماعات و موکب ها تا زمانی که خلاف اصول نباشد، بدون حمل سلاح آزاد است. از اسلام». و با سوق دادن اعتراضات مردم به این سمت، ضمن جلوگیری از هرج و مرج، بلاتکلیفی و بی نظمی، رشد کشور را مورد توجه قرار داد.

سخنران ویژه جلسه تبیین جهاد سازمان بسیج اساتید استان اصفهان، بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی رحمه الله را مجتهدی نواندیش معرفی کرد و با اشاره به اینکه باب اجتهاد در تشیع همیشه باز بوده و هست، وی بر لزوم استفاده از این ظرفیت بالا تاکید کرد و برای بیان مشکلات و رفع مشکلات صحبت می کند.

خوجت الاسلام بر این باور بود که بیان برخی از حقایق مایه روشنگری و تبیین مردم است، از جمله اینکه چگونه کشوری مانند عربستان که بویی از دموکراسی و انتخابات نبرده است، برای دموکراسی در ایران اشک تمساح می ریزد در حالی که فارس . – رسانه های زبان بسیج شدند، صحبت از رفراندوم است در حالی که حتی در کشورهای غربی هم همه پرسی برای پذیرش اصل حاکمیت این کشورها برگزار نشد تا اینکه امام راحل پس از پیروزی انقلاب این همه پرسی را در کشور برگزار کردند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید