چرا جهاد تبیین وظیفه قطعی و فوری جامعه امروز ایران است؟


ساعت: 09:16
تاریخ انتشار: 1400/11/26
کد خبر: 1808797

بی شک علاوه بر نخبگان و فعالان رسانه فرهنگی، کارکنان و مدیران کشور نیز در عرصه تبیین رسالت سختی بر عهده دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از یزدرسا ، رهبر معظم انقلاب در ماه های اخیر بارها بر موضوع مهم «جهاد تبیین شده» تاکید کرده و از تریبون ها و نخبگان به این مهم خواسته اند.

وی آخرین بار چند روز پیش در دیدار با فرماندهان ارتش به این موضوع اشاره کرد و گفت: جهاد تبیین وظیفه است. تبیین جهاد واجب قطعی و واجب فوری است و هر که بتواند[باید اقدام کند]; و حالا می گویم مسوولان در این زمینه مسئولیت بیشتری دارند.»

این دستور مهم رهبر معظم انقلاب بازتاب گسترده ای در بین نخبگان و فعالان فرهنگی، سیاسی و رسانه ای کشور داشت.


جهاد تبیین و قدرت نرم جمهوری اسلامی

عباسعلی استاد دانشگاه علامه طباطبای در این باره معتقد است: در قرن بیست و یکم با عصر جهانی ارتباطات که عصر دیجیتال است، مواجه هستیم. در این عصر ما هم با تهدیدها و هم با فرصت ها روبرو هستیم. موضوع مهم قدرت نرم در اینجا مورد توجه قرار گرفته و مفهومی توصیفی محسوب می شود. برخی از نیت های خوب یا بد را می توان در قدرت نرم مشاهده کرد. حقانیت یک واقعیت در قالب قدرت نرم ارائه می شود و قدرت نرم پرسش از اعتبار را مطرح می کند. جالب اینجاست که منابع قدرت نرم از یک سو فرهنگ و از سوی دیگر ارزش‌های سیاسی است و به نوعی به دنبال جذب و اقناع است. بنابراین جهاد تبیین را می توان از نظر قدرت، مردم نگریست; زیرا قدرت نرم می تواند هم به مشروعیت نظام سیاسی ما کمک کند و هم به اعتماد روزافزون به جمهوری اسلامی. از این نظر جهاد تبیین را می توان یک قدرت نرم دانست و به حساب آورد.


جهاد تبیین باید بر اساس گفتگو باشد نه ارتباط

وحید یامین پور، فعال فرهنگی و سیاسی و معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز به این مهم پرداخت و گفت: متاسفانه زبان گفت و گو با جوانان کشور را نمی دانیم. جهاد تبیین باید بر اساس گفتگو باشد نه ارتباط. ما نمی توانیم در دنیای امروز فقط یک زبان باشیم و دیگر گوش نکنیم. ما دیگر نمی‌توانیم به‌عنوان دیپلمات‌هایی که به دنبال چانه‌زنی و جذب مردم به سمت هدف خود هستند، عمل کنیم. هیچ گفتگویی در رسانه ها و تریبون های رسمی وجود ندارد.

وی گفت: از سوی دیگر مدیران و مسئولان ما زبان گفت و گو با جوانان را نمی دانند. رهبران ما ابتدا باید یاد بگیرند که چگونه صحبت کنند، نه اینکه به دنبال برقراری ارتباط باشند. اما باید به نقش هنر در جهاد تبیین نیز اشاره کرد. جهاد تبیینی نباید به حوزه سیاسی محدود شود. در تولیدات هنری خود نیز باید به این موضوع توجه کنیم.


وظیفه مسئولان چیست؟

بدون شک علاوه بر نخبگان و فعالان رسانه فرهنگی، کارکنان و مدیران کشور نیز در این عرصه رسالت سختی بر عهده دارند. به ویژه در برخی موارد عملکرد صحیح و اطلاع رسانی به موقع آنها بستری را برای توضیح بیشتر فراهم می کند.

رهبر دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است: باید بدانیم که جهاد تباین یک موضوع بسیار مهم و حیاتی است که شاید بتوانیم هم به قدرت نرم و هم به دیدگاه شناختی جهاد تباین بپردازیم. البته رهبر معظم انقلاب می فرمایند که مسئولان و استانداران کشور هم وظیفه تبیین دارند; یعنی مردم در برخی تصمیمات مسئولان و مدیران دخالت می کنند و این تصمیمات باید تبیین و به مردم گفته شود. در مجموع مسئولان نظام باید به نوعی پاسخ شبهات و اعتراضات را با رویکردی توجیهی بر عهده بگیرند و در رسانه ها منتشر کنند تا حقایق برای همگان روشن و روشن شود.


7ce8c573 ddca 4dde bf81 6774cf8a77ed خبر خاکستری


newspaperimgl 6152 1 خبر خاکستری


نمايندگي تبليغاتي مراجع در پاسخ به نيازهاي بدنه عمومي كند است

محمدامین ایمانجانی، مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان در این باره نوشت: این شکاف هر روز که می گذرد بیشتر می شود و کار دستگاه های اجرایی و تبلیغاتی کشور در شناسایی و پاسخگویی به نیازهای این بدنه اجتماعی عقب مانده و کند می شود. اینجاست که نیروهای مغرض رژیم جمهوری اسلامی فرصت را غنیمت شمرده و عملیات نرم خود را در خلأ برای رفع نیازهای این جمعیت جوان انجام می دهند. یکی از اصلی ترین ارگان هایی که مورد هجمه رسانه های دشمن قرار گرفته طبقه متوسط ​​جامعه است که هنوز قدم جدی و موثری برای ایجاد یک گفت وگوی قابل درک دوجانبه برای روشن شدن مشکلات کشور برنداشته است.


تلاش اصلی دشمن این است که مردم را ناامید کند

این کارشناس رسانه معتقد است امروز شاهد این هستیم که دشمن تمام تلاش خود را معطوف ایجاد فضای مسموم و ناامید ساختن نیروی زنده کشور از آینده کرده است. جایی که طیف وسیعی از جوانان برای تصاحب و مدیریت چرخه های اقتصادی، توسعه و حکمرانی کشور آموزش می بینند و آموزش می بینند.


جهاد تبیینی به معنای توجیه اشتباه نیست

از سوی دیگر باید توجه داشت که تبیین به هیچ وجه به معنای توجیه تصمیمات نادرست و نادیده گرفتن اشتباهات مسئولان نیست. در مقابل، الزام مسئولان را می توان یکی از الزامات جهاد دانست.

محمد زعیم زاده، تحلیلگر سیاسی و فعال رسانه ای نیز گفت: «تبیین جهاد به معنای تلاش برای پر کردن شکاف بین سوررئالیسم و ​​واقعیت است». آنچه سورئال است؛ این برداشتی است که جامعه از شرایط و زمان زندگی دارد، این تصور معمولاً توسط رسانه ها صورت می گیرد، چیزی است که همزمان با واقعیت مرتبط است و نه در شرایط فعلی این تصویر خیلی منفی تر از خود واقعیت است. بگذارید برای شما مثالی بزنم؛ بر اساس بسیاری از شاخص های بین المللی، طبق آمارهای بین المللی، ایران بین بیست تا پنجاه کشور جهان قرار دارد، اما احساس عمومی ممکن است بسیار بدتر باشد.

او می نویسد: از طرفی بین وعده و آرمان و واقعیت فاصله است، این ربطی به سوررئال ندارد. شکاف بین ایده آل و واقعیت با بهبود عملکردها کاهش می یابد و بهبود عملکرد با جستجوی واقعی، صریح و چارچوبی اتفاق می افتد. اگر از جهاد تبیین به این نتیجه برسیم که باید سیاست های غلط، تصمیمات غلط، انتصابات غلط و… را توجیه کنیم، فقط تیغ مطالبه را کم کرده ایم و از اصلاح نظام جلوگیری کرده ایم.

این فعال رسانه ای معتقد است جستجو و روشنگری دو روی یک سکه هستند. اگر کسی بخواهد دستور رهبری را اشتباه تفسیر کند و این دو را با هم جمع کند، هر سه را آزرده است. مطالبه بدون روشنگری رادیکالیسم و ​​روشنگری بدون مطالبه به معنای محافظه کاری، تعصب و امثال آن است که هر دو باعث ایجاد شک و تردید به خصوص در بدنه ایدئولوژیک حامی انقلاب می شود.


تبیین جهاد چیزی فراتر از عمل فعلی است

حمیدرضا مقدم فر، استاد دانشگاه و کارشناس ارشد رسانه در این باره می نویسد: البته امروز در شرایطی هستیم که عملیات دشمن در ادراک، تلاش برای کنترل ادراکات عمومی و پیشرفت جنگ های مختلط و شناختی فقط هفتگی و هفتگی نیست. ماهانه، اما او همچنین روزانه در اشکال و اشکال مختلف رسانه ای رصد می شود. در میدان نبرد و جنگ شناختی دشمن نباید از نظر استراتژیک غفلت شد. یعنی در شرایطی که مشاهده می شود فاصله طرح و اندیشه دشمن بسیار نزدیک و تقریباً همزمان با اقدامات وی است، جبهه رسانه انقلاب باید آماده واکنش سریع و اقدام به موقع باشد.

وی معتقد است: بی شک اعلام جهاد درخواستی خارج از رویه جاری است. اولین انتظار در جهاد تبیین، اقدام و حرکت جهادی است; این یعنی تلاش خالصانه و ایثارگرانه همراه با دشمنی و حس جنگ و جهاد با دشمن و پیگیری اهداف با انگیزه، اراده و عزم جدی. اولین جایی که روزنامه جهادی کار خود را نشان می دهد. اطلاع رسانی، آگاهی و روشنگری به موقع با محتوایی جذاب، هنری و تاثیرگذار در افکار عمومی در پیش است که جز با حرکت های جهادی و انقلابی محقق نمی شود.

روشن است که تأکید و توسل رهبر معظم انقلاب بر جهاد تبیین بر اساس فضای کنونی جامعه و به عبارتی تعریف تکلیف ما در مقابل جنگ نرم دشمن است. دشمنی که امروز بر امید مردم متمرکز شده و با تحریف واقعیت ها به دنبال ایجاد یأس و ناامیدی در بین مردم است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید