وعده پوچ وزیر جهاد کشاورزی!

وعده پوچ وزیر جهاد کشاورزی!

روز جدید دبیر انجمن لبنیات با اعلام اینکه کاهش 10 درصدی قیمت 3 فرآورده لبنی پرمصرف در سراسر کشور به دلیل نبود شبکه فروشگاهی امکان پذیر نیست، از مسئولان خواست سه قلم لبنیات را به صورت مستقیم توزیع یا عرضه کنند. در سبد معیشتی.و وزارت صمت شبکه عرضه مستقیم انجمن صنایع لبنی را معرفی کند.

حدود یک ماه پیش وزیر جهاد کشاورزی از کاهش 10 درصدی قیمت برخی از لبنیات خبر داد و اعلام کرد که بر اساس دستور رئیس جمهور در خصوص ثبات قیمت، فرکانس تصمیمی در ستاد تنظیم بازار اتخاذ شده است. و در دسترس بودن. از ۲۶ مهرماه قیمت سه محصول اصلی شیر، ماست و پنیر ارزان‌تر می‌شود. بر اساس این تصمیم، شرکت های لبنی و شبکه توزیع هر کدام از سود خود به میزان 5 درصد به مصرف کننده تخفیف می دهند که مجموع سه لبنیات پرمصرف 900 گرم شیر ساده پاستوریزه نایلونی، 2.5 کیلوگرم ماست و … 400 گرم پنیر UV با 10 درصد تخفیف به دست مصرف کنندگان می رسد.

به گفته فعالان صنایع لبنی از 17 مهرماه، این تخفیف از سوی شرکت های لبنی برای محصولات مذکور اعمال می شود و بر روی ظروف محصولات نیز درج می شود. یعنی صنایع به عهد خود عمل کردند. فروشگاه های زنجیره ای نیز اقدام به عرضه محصولات با تخفیف کرده اند. اما اگر این کاهش قیمت در بازار مورد توجه قرار نمی گیرد به این دلیل است که مغازه ها و سوپرمارکت ها به دلیل افزایش هزینه آب، برق و اجاره بها با این تخفیف موافق نیستند و حتی برخی فروشگاه ها به دلیل پایین بودن تمایل به تهیه و فروش این سه مورد را دارند. سود حاصل از این اقلام محصولات نیز در فروشگاه های خود نیستند.

در همین راستا رضا باکری، دبیر انجمن لبنیات طی نامه ای به معاون اول رئیس جمهور، وزیر جهادکشاورزی، وزیر صمت و معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت، امکان پذیر نیست. فروشگاه های زنجیره ای درخواست توزیع مستقیم سه قلم لبنیات و یا قرار دادن آنها در سبد معیشت و وزارت صمت برای معرفی شبکه عرضه مستقیم انجمن.
در متن نامه دبیر انجمن لبنیات به معاون اول رئیس جمهور، وزیر جهادکشاورزی و وزیر صمت آمده است:
با احترام، با توجه به توافق صورت گرفته در هیئت وزیران معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و شماره ابلاغ
1400/500/37983 مورخ 1400/7/14 معاون محترم توسعه و تحول تجارت وزارت جهاد کشاورزی جناب آقای دکتر گیلانپور به دلیل عدم سهم 15 درصدی شبکه عرضه فروشگاه ها در اجرای طرح طرح و اعتراض شماره 7/132/10228 مورخه 1400/4/27 اتاق اصناف ایران به معاون اول محترم رئیس جمهور تاکنون اجرای طرح در مقیاس ملی به دلیل عدم حمایت از فروشگاه میسر نشده است. شبکه. لذا از دستور می خواهیم امکان توزیع مستقیم سه قلم لبنیات و یا قرار دادن آنها در سبد معیشتی به منظور تولید و تحویل واحدهای لبنی به میزان مورد نیاز شبکه توزیع فراهم شود.

محدودیتی در تناژ تحویل اقلام فوق برای اعضای این انجمن وجود ندارد. دبیر انجمن لبنیات در نامه ای دیگر به معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد:
با احترام، در پاسخ شماره 60/183813 مورخ 25 آبان 1400، عضو محترم یادآور شد که زنجیره تامین مغازه ها به دلیل نداشتن سهم قانونی 15 درصدی، با اجرای طرح فروش سه دستگاه همراه نخواهد بود. لبنیات پرمصرف و اتاق اصناف تشکیل جلسه داد. آنها پاسخ شماره 7/132/10228 مورخ 27 اکتبر 1400 را ارائه کردند. بنابراین عضو محترم درخواست کردند که «شبکه عرضه مستقیم کالا» که در اختیار وزارت محترم بود، در آن انجمن راه اندازی شود تا بتوان آن را تولید کرد. و از شرکت های فرآوری شیر به میزان مورد نیاز شبکه توزیع تامین می شود. برای اعضای این انجمن و شرکت های بزرگ محدودیت پیشنهادی وجود ندارد.

> کاهش 5 درصدی سود شبکه توزیع منجر به تعطیلی این صنف می شود

رئیس اتاق اصناف ایران نیز در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد که در مواد 2 و 3 قانون بهبود محیط کسب و کار دولت موظف است در جریان بررسی مسائل فضای کسب و کار برای اصلاح نظر کتبی ارائه کند. مقررات و آئین‌نامه‌ها اتاق‌ها و سازمان‌های غیر اتاقی مربوط، اعم از کارفرمایان و کارگران را ملزم و بررسی می‌کنند و در صورت لزوم از آن‌ها دعوت به جلسات تصمیم‌گیری می‌کنند. همچنین دستگاه های اجرایی موظفند در هنگام تدوین یا اصلاح آیین نامه ها، بخشنامه ها و شیوه نامه های اجرایی، نظر سازمان های اقتصادی ذیربط را مطالعه کنند. در ادامه نامه آمده است:

دریافت پیشنهادات کارشناسی از سازمان های ذیربط ضروری است، لذا مقتضی است نماینده سازمان مربوطه به ویژه نمایندگان محترم اتاق های سه گانه در جلسات و جلسات مربوط به تصمیم گیری و تنظیم مقررات حضور فعال داشته باشند.

علی ایحال در جلسه اخیر با وزیر جهاد کشاورزی و انجمن لبنیات برای تصمیم گیری برای کاهش قیمت لبنیات (شیر نایلونی، ماست، پنیر شیشه ای UF)، نماینده اتاق اصناف ایران نیز باید حضور داشته باشد. به متاسفانه این اتفاق نیفتاد و در نتیجه این جلسه تصمیماتی اتخاذ شد، اگرچه محصول فوق با استقبال عموم مردم مواجه نشد (با توجه به کم چرب بودن آن)، مغایر با اصول توزیع و تجارت تخلفات تلقی می شود. در حقوق آنها

از آنجایی که هیأت عالی نظارت سود توزیع را 10 درصد و خرده فروشان را 15 درصد تعیین کرد، به دلیل هزینه های جاری مانند اجاره بها و به ویژه افزایش 39 درصدی دستمزدها و هزینه های آب، برق و گاز و مالیات، سود 5 درصد کاهش یافت. 15 درصد دولت قطعاً منجر به تعطیلی طبقات و فشار بر بدنه این طبقه کارگر خواهد شد.

لذا به منظور جلوگیری از تضییع حقوق متصدیان واحدهای صنفی و همچنین جلوگیری از اعتراض در این شرایط حساس کنونی، دستور لغو و تجدیدنظر در تصمیمات جلسه فوق الذکر ضروری است. جلسه ای با حضور ذینفعان برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید