وقتی جهش در اقتصاد دانش بنیان کشور را از شرایط اقتصادی به تحریم می رساند/ تحقق شعار سال توجه دانشمندان و کارآفرینان را می طلبد.


ساعت: 10:02
تاریخ انتشار: 1401/01/18
کد خبر: 1820166

اعلام سال 1401 به عنوان سال «تولید دانش بنیان و ایجاد اشتغال» از سوی رهبر معظم انقلاب، مسیر و نقشه راه اقتصاد کشور را در اولین سال قرن جدید رقم زد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تیتریک; یک دهه پیش رهبر معظم انقلاب در بند 3 سیاست های مشترک اشتغال بر ایجاد فرصت های شغلی پایدار با تاکید بر استفاده از توسعه فناوری و اقتصاد دانش بنیان و پیش بینی توسعه آنها در سطح ملی و جهانی تاکید کردند.

اقتصاد دانش بنیان را شاخصه چهارمین دوره صنعتی شدن می نامند. طبق تعریف، اقتصاد دانش بنیان. اقتصادي است كه در آن دانش كليد رشد اقتصادي است و دانش در آن كسب، توليد و منتشر مي شود و به طور موثر و كارآمد براي افزايش توسعه اقتصادي استفاده مي شود. یکی از ملزومات اقتصاد دانش بنیان، جمعیت تحصیلکرده و ماهر است که بتوانند دانش را به خوبی خلق کنند و از طریق کارآفرینی به کار گیرند. بر اساس تعریف سازمان همکاری و توسعه اقتصادی؛ نظام اقتصادی که مستقیماً بر تولید، انتشار و استفاده از دانش متکی باشد، اقتصاد دانش بنیان نامیده می شود.

توجه به تولید دانش بنیان در شرایط سخت تحریم ها در کشور و کسب موفقیت های چشمگیر در توسعه شرکت های دانش بنیان، این امر نشان دهنده این واقعیت است که جهش در اقتصاد دانش بنیان یک انتظار واقعی و به دور از شعار است. از این منظر، تمرکز رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر بر تولید و نقش کلیدی آن در مهار تورم و ایجاد اشتغال بهتر درک می شود.

964a660b ac36 4738 9d4c 37df35c4e879 خبر خاکستری


دانشگاه نسل سوم راهی برای دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی است/ نقش مهم دانشگاه‌ها در تحقق شعار سال

مرتضی فدایی مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار تیتریک گفت: تولید یکی از رویکردهای اصلی توسعه و ارتقای اقتصاد و استقلال کشور است و اگر به این مهم توجه نشود فرصت های پیش روی آن را از دست خواهیم داد انقلاب در سطح ملی. و عرصه بین المللی.”

وی ادامه داد: در سال های اخیر تاکید و رویکرد منویات مقام معظم رهبری بر نامگذاری، توجه ویژه به تولید بوده است و امسال اقتصاد دانش بنیان در کنار تولید می تواند جهش های بزرگی در تولیدات داخلی ایجاد کند.

فدایی با بیان اینکه تحقق شعار سال یک تکلیف است، افزود: عمده این وظیفه بر عهده شرکت های دانش بنیان، پارک های علم و فناوری، مراکز رشد در دانشگاه ها است.

وی گفت: متاسفانه برخی از دانشگاه های کشور مرکز رشد ندارند و این امر باید در سال اقتصاد دانش بنیان محقق شود و رشته های دانشگاهی نیز باید متمرکز و ایجاد اشتغال شود.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه های نسل سوم باید به سمتی بروند که هیچ دانشجویی پس از فارغ التحصیلی نگران اشتغال و راه اندازی شغل یا کسب و کار در فضای آموزشی نباشد.

فدایی با تاکید بر اینکه محصولات دانش بنیان باید وارد بازار شود، گفت: بسیاری از محصولات این شرکت ها به مرحله تجاری سازی نرسیده اند که امسال محقق شود.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: افتتاح دانشگاه ها اتفاق خوبی است چرا که در این دو سال و نیم این فضای آموزشی از جایگاه و اهمیت آن در جامعه کاسته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رسالت دانشگاهیان برای اجرای شعار سال بسیار دشوار است، بنابراین باید راه حلی بلندمدت اندیشیده و به سمتی بروند که مراکز رشد در این مسیر نقش تعیین کننده ای داشته باشند.

913f4207 aaa5 4bc0 928f 432178d5c6cd خبر خاکستری


علم شرکت های دانش بنیان مشکلات تولید و صنعت را حل می کند/ ارزیابی فناوری یعنی ایجاد اشتغال و اهمیت برای نخبگان

رضا فاطمی کارآفرین البرزی در گفتگو با خبرنگار تیتریک در خصوص شعار سال گفت: مقام معظم رهبری با نگاهی خردمندانه تصمیم گرفته و پیام نوروزی را با محوریت مشکل اصلی کشور در سال های اخیر حل کرده اند.

وی ادامه داد: اقتصاد و معیشت مردم دو معضل اصلی جامعه در سال های اخیر در کشور بوده و تولید راه حل اصلی برای رفع این مشکل است.

فاطمی با تاکید بر اینکه تولید ملی راه اصلی برون رفت از مشکلات و مشکلات اقتصادی است، تصریح کرد: تولید موجب رشد اقتصادی، افزایش اشتغال و کاهش تورم در کشور می شود.

وی گفت: رونق تولید باعث افزایش رفاه عمومی در جامعه و افزایش اعتماد به نفس ملی و عزت ملت شده است.

فاطمی با بیان اینکه شعارهای سال تا حدودی در رفع مشکلات جامعه موثر بوده است، افزود: شعارها راهگشای کشور است و اقدام موجب رضایت ملت است، اما در برخی سال ها کاستی هایی وجود داشته است. که امیدواریم سال 1401 بخشی از آن باشد «سالهای موفق در اجرای شعار سال.

وی ادامه داد: اقتصاد دانش بنیان باعث رونق تولید در سایه علم و فناوری می شود. در سال های اخیر توانسته ایم توجه عده ای را به تولید داخلی جلب کنیم و امسال با دانش باید بتوانیم تولید را در بازار محصول افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: شرکت های دانش بنیان بخشی از منابع خود را صرف تحقیق و توسعه می کنند و بیشتر نیروی انسانی آن ها افرادی با توانایی های علمی و حرفه ای بالا هستند و معمولاً توسط گروه های کارآفرین تشکیل می شوند.

فاطمی با بیان اینکه دانش همراه با صنعت باعث رونق تولید می شود، گفت: بسیاری از مشکلات حوزه صنعت با علم و فناوری حل می شود و دانشمندان کشور ثابت کرده اند که در هر حوزه ای که تحریم شدیم بلافاصله وارد این عرصه شد و مستقل شد. کافی است.» رسیدیم.

وی با اشاره به اینکه علت اصلی کاهش تقاضا برای شرکت های دانش بنیان عدم آگاهی از محصولات تولید شده و عدم تمایل شرکت های داخلی به خرید محصولات دانش بنیان است، ادامه داد: اصلاح این شرکت ها و فراهم شدن زمینه برای توسعه فعالیت خود

این کارشناس در خاتمه خاطرنشان کرد: شرکت های دانش بنیان توانسته اند در مقابل تحریم ها ایستادگی کنند و محصولاتی تولید کنند که خشم دشمن را برانگیخت و باعث سربلندی ایران شد تا مسئولان با حمایت های مالی و معنوی زمینه توسعه این شرکت ها را فراهم کنند.

f406f238 c454 4450 97cc ad71c165c796 خبر خاکستری


تحریم ها ارزش فناوری را نشان می دهد/ صنعت در اقتصاد دانش بنیان شکوفا می شود

گلم مرتصایی، کارشناس اقتصاد به تیتریک گفت: تحریم ها در سال های اخیر زنگ خطری برای ما بوده است تا به ارزش فناوری پی ببریم و بدانیم این صنعت در سایه دانش در حال رونق است.

وی ادامه داد: اگر موتور محرکه فناوری در کنار تولید تحریم شود، در صنعت با مشکل مواجه خواهیم شد.

مرتضایی به اهمیت حوزه دانش بنیان در صنعت اشاره کرد و افزود: در بسیاری از صنایع از نظر دانش بنیان عقب هستیم و باید از ایده های فناورانه برای جهش به سمت تولید در سال جاری برای تقویت کشور استفاده کنیم. ریشه های اقتصادی با اقتصاد دانش بنیان.»

وی گفت: جنبش دانش بنیان می تواند عقب ماندگی صنعتی را جبران کند. به عنوان مثال تولید کک اسفنجی یکی از صنایعی است که رئیس جمهور قبلی آمریکا در سال 1998 فروش آن را در ایران ممنوع کرد و ما توانستیم برای دستیابی به این تکنیک نخبه باشیم.

مرتصی گفت: باید به سمتی برویم که با هوشمندی نخبگان و استفاده از فناوری روز دنیا بتوانیم با اقتصاد دانش بنیان تمام تحریم های دنیا را خنثی کنیم.

وی گفت: اقتصاد دانش بنیان یکی از مولفه های اقتصاد مقاومتی است.

این کارشناس تاکید کرد: در دولت قبل نتیجه اعتماد به غرب را در عمل دیدیم و اکنون باید با تکیه بر توان داخلی در نبرد اقتصادی دشمن به خودکفایی برسیم.

مرتضایی گفت: هدف از راه اندازی شرکت های دانش بنیان هم افزایی علم و ثروت، تجاری سازی علم، افزایش اختراعات، نوآوری و توجه بیشتر به نخبگان است.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: تحقق شعار سال با برنامه ریزی اقداماتی محقق می شود تا کارکنان در ابتدای سال توجه ویژه ای به این مهم داشته باشند تا مردم در پایان سال این نتیجه را در زندگی خود احساس کنند. .

c51fd514 223a 4d4e b956 79e5872fa375 خبر خاکستری


اقتصاد دانش بنیان باید جایگزین اقتصاد سنتی مبتنی بر نفت شود

احمد قاسملو، کارشناس اقتصادی به تیتریک می گوید: «بیشتر اقتصاد کشور در سال جاری باید حول محور تولید بچرخد نه نفت.

وی ادامه داد: نفت یک منبع طبیعی است که در نهایت تمام می شود اما اگر پایه های اقتصاد بر پایه علم باشد قطعا به اقتصاد مقاومتی می رسیم که سال هاست مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند.

قاسم لو افزود: اقتصاد سنتی مبتنی بر نفت باید با اقتصاد دانش بنیان مبتنی بر علم و فناوری جایگزین شود.

این کارشناس تصریح کرد: تولیدات کشور باید دانش بنیان باشد، محصولی که ضمن افزایش بهره وری، هزینه ها را کاهش دهد.

وی ادامه داد: کشور در کشاورزی با مشکل خاک و آب حاصلخیز مواجه است و باید از ابزارهای نوین برای حفظ آنها استفاده کرد و از این منابع طبیعی برای آیندگان حفاظت کرد.

کاسم لو افزود: در فضای مجازی نیز نیازمند تولیدات دانش بنیان هستیم و در گام دوم انقلاب باید نمایندگان بومی را به خودکفایی رساند و بهره وری را افزایش داد.

این کارشناس تاکید کرد: امروز دشمن از تمام توان و تمرکز خود در نبرد برای نفوذ در فضای مجازی استفاده می کند و برای مقابله با این نبرد باید در عرصه فرستادگان به استقلال و خودکفایی برسیم.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: شعار سال 1401 نشان دهنده نقشه راه انقلاب مسئولان در گام دوم انقلاب است و برای درخشش ایران اسلامی باید اقتصاد مبتنی بر دانش در عرصه تولید محقق شود.

در خاتمه، نامگذاری سال اول قرن پانزدهم به عنوان سال «تولید; بر اساس دانش و اشتغال‌زایی «فرصتی مغتنم برای دانشمندان، فن‌آوران، مخترعان، مبتکران و کارآفرینان است تا به اقتصاد دانش‌بنیان جهش کنند تا ایران را از سال‌ها جنگ اقتصادی و مقاومت در برابر تحریم‌ها به ثبات اقتصادی و رشد قابل قبول بازگردانند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید