وقتی رئیس جمهور با دیپلماسی آبرومندانه سناریوی باج خواهی روحانی برای آمریکا را قطع کرد.

ساعت: 09:07
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۲
کد خبر: 1802333

در حاکمیت دولت سیزدهم و حرکت آن به سمت منافع ملی، کافی است غنی سازی بالای 20 و 60 درصد ادامه یابد و مراکز هسته ای به فعالیت خود ادامه دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تیتریک25 آذرماه امسال، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال از توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دوربین‌های مرکز کرج خبر داد، توافقی که برخی در کشور آن را امتیازی مشکوک و غیرضروری می‌دانند و معتقدند طرف مقابل در تلاش برای اعمال محدودیت است. لغو واقعی و موثر تحریم ها.

اگرچه ورود دولت جدید به مذاکرات هسته ای نشان دهنده عزم جدی رژیم برای تعامل سازنده با جهان است، اما با مواضع داخلی دوگانه همراه بود، به طوری که برخی از سیاستمداران معتقد بودند ایران با اجازه نصب دوربین عقب نشینی کرده است. از سوی دیگر برخی کارشناسان نصب دوربین را یک ضرورت برای اعتمادسازی می دانند.

نباید فراموش کرد که فرار جمهوری اسلامی ایران از مذاکرات می تواند نگاه بدبینانه و سیاهی را به دولت جدید در اذهان و افکار عمومی جهانیان به تصویر بکشد، تیم مذاکره کننده هدفمند و دارای برنامه مشخص و دقت ویژه ای است. .

ایران از پذیرش ناقضان برجام در مذاکرات خودداری کرده است

ایران زمانی که دو طرح ملموس برای لغو تحریم ها و راستی آزمایی و اجرای تعهدات سایر کشورها را روی میز گذاشت در مذاکرات وین حضور پررنگی از خود نشان داد و ایران نیز منتظر اقدامات آنهاست، آن هم به این دلیل که آمریکایی ها برجام را نقض کردند. آنها را در مذاکرات بپذیرند.

فراز و نشیب های روند مذاکرات نشان از جدیت جمهوری اسلامی و اصرار بر گفت و گوی سازنده بر سر دو طرح داشت و این اقدام طرف های مقابل را با یک حرکت غافلگیرانه مواجه کرد و روند مذاکرات را کندتر کرد و به دنبال اقدام بود. موضوع را با رهبران سیاسی خود در میان بگذارید.

یک کارشناس خاورمیانه در گفت و گو با تیتریک می گوید; دولت جمهوری اسلامی در قالب همکاری با آژانس، با محکوم کردن اقدام تروریستی و تجاوزکارانه عوامل رژیم صهیونیستی در انهدام مجموعه تسا، شرط فعالسازی مجدد دوربین های مرکز هسته ای تسای کرج را تعیین کرد.

عقب نشینی های دولت های غربی فراموش نشده است

علی عسگر زارای افزود: این شرط به طور رسمی توسط رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تعیین و محقق شد. هویت و تعامل با طرف های مذاکره.

وی گفت: رویکرد مثبت ایران منجر به مجوز برای نصب مجدد و راه اندازی مجدد دوربین ها شده است، مشروط بر اینکه تصاویر و فیلم های آن در اختیار کشورمان باشد. برخی در داخل با انتقاد از اقدامات جمهوری اسلامی، آن را عقب نشینی خواندند و اعلام کردند که نباید این کار را می کردند.

زارای افزود: در حالی که دولت سیزدهم مورد انتقاد قرار گرفته است، دولت های قبلی در مذاکرات، عقب نشینی های شدید با اعطای امتیاز، تخریب زیرساخت های اساسی تاسیسات هسته ای، ارائه اطلاعات بسیار دقیق و حضور بازرسان در سطح وسیع و بدون آنها هسته ای را مشاهده کردند. تاسیسات و تاثیر مخربی داشت.

وی بیان کرد: اقدامات تخریبی، عملیات تروریستی و انفجار در دولت قبل آسیب زیادی به زیرساخت‌های ما وارد کرد که آقایان داوطلبانه در آب سنگین اراک بتن ریختند، بسیاری از تاسیسات هسته‌ای را تعطیل کردند و سانتریفیوژها را به حداقل رساندند و ذخایر اورانیوم را کاهش دادند.

با طرح مسائل انحرافی بر دولت فشار بیاورید

زارای افزود: هیچ یک از این اقدامات قابل مقایسه با اقدام سازنده دولت سیزدهم در مذاکرات و نصب دوربین در مرکز کرج نیست. این عقیده که نصب دوربین به معنای عقب نشینی کشورمان رد شده و تیم مذاکره کننده در زمینه انرژی هسته ای را تحت فشار قرار می دهد.

وی گفت: پیش از این شاهد عملیات روانی و رسانه ای گسترده در داخل و خارج از کشور به رهبری صهیونیست ها و آمریکایی ها بوده ایم که یک تیم 40 نفره کارشناسی گردشگری جمهوری اسلامی را متهم به فشار بر تیم مذاکره کننده و روانی ایران کرده اند.

زارای با بیان اینکه در گذشته 30 تا 40 هیات غربی با یک تیم 5 نفره ایرانی در جلسات حضور داشتند، افزود: متاسفانه شبکه های متخاصم و رسانه ها عملیات روانی علیه تیم مذاکره کننده ایرانی را در دستور کار قرار داده اند. خواسته های خود را از حق محقق کنیم.

اما در اقتدار دولت سیزدهم و حرکت آن در جهت منافع ملی کافی است تا غنی سازی بیش از 20 درصد و 60 درصد همچنان ادامه داشته باشد و مراکز هسته ای به فعالیت خود ادامه داده و ساخت و تولید سانتریفیوژهای IR6 و IR9 را نیز با قدرت ادامه داده اند. دارای غنای بیشتر توسط سانتریفیوژهای IR1.

ایران عقب نشینی نمی کند

این روند نشان می دهد که ایران علاوه بر مذاکرات سازنده ای که در دستور کار قرار داده است، از فعالیت هسته ای و ظرفیت سازی غافل نشده است. این موضوع باعث نگرانی و ادامه عملیات روانی و تخریبی علیه تیم مذاکره کننده شده است. جمهوری اسلامی در مذاکرات کاملاً موفق بوده است.

البته موضوع مذاکره در دستور کار جمهوری اسلامی ایران نیست و از خواسته های خود و آنچه در مذاکرات به دنبال آن است کوتاه نمی آید.

در خاتمه باید گفت که روس ها و چینی ها تا حد زیادی در کنار رویکرد جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته اند و تفاوت گروه 1+5 نشان می دهد که دیپلماسی کشورمان و تیم مذاکره کننده در این روند موفق بوده اند. مذاکرات برنده وین.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید