وقتی سختی شیردهی به طعم لبخند مادر و نوزاد شیرین می شود / اینجا ارزش فرار دارد

به نظر می رسد لحظات شیرین زندگی آنها با لبخند مادرانی گره خورده است که برای تولد نوزادشان به اندازه دنیا ارزش قائل هستند و معنای واقعی زندگی را می چشند. این عشق و امید است که انسان را برای ادامه زندگی تشویق می کند.

کار آنها سخت و در عین حال شیرین است، شیرین تر از آنچه در اندیشه است. حجم بالای کار، گاه برخورد نامناسب، نداشتن مرخصی و گاه خالی بودن در دوره های خانوادگی و البته درآمد نامتناسب با حجم کار تنها بخشی از سختی هایی است که عزم پولادین آنها طعم شیرینی به این سختی ها می دهد.

روح پرستاران با روح بیماران عجین شده است

نجمه قلی پور یکی از سرخپوشان است که 26 سال سابقه پرستاری دارد و هم اکنون در بیمارستان کوثر قزوین مشغول به کار است. عشق و علاقه او به حرفه پرستاری با زندگی او عجین شده است و از شادی مادران نوزادان لذت می برد و از غم آنها ناراحت می شود.

وی در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین با اشاره به ارتباط عاطفی پرستاران با نوزادان گفت: نوزادان مانند فرشتگان بی گناه هستند و روح انسان را صیقل می دهند و این فرشتگان نیاز به مراقبت ویژه دارند. سلامت و تندرستی این نوزادان نیز توسط پرستاران تشویق می شود.

او گفت: مادرانی که برای بچه دار شدن و به دنیا آوردن نوزادان کمتر از 900 کیلوگرم مشکل دارند، نگران ما هستند. اگرچه تمام تلاش خود را برای ارائه خدمات به این مادران و کودکان انجام می دهیم، اما گاهی از مرگ این مادران شرمنده می شویم.

پرستار قزوینی بیان می‌کند: اگرچه کار پرستار سختی‌هایی دارد، اما علاوه بر اینها شیرینی‌هایی هم وجود دارد. جشن سلامتی نوزادان نارس یکی از جشن هایی است که در آن احساس آرامش می کنیم و دنیا برای ما نو می شود.

جدی نبودن خانواده ها به ویروس کرونا، خستگی کادر درمانی را دوچندان کرده است

کار پرستاری و تداوم در آن نیازمند صبر زینبی است تا بتواند خدمات مطلوبی به جامعه ارائه دهد. گلی پور مهمترین عامل مشوق خود را برای ادامه حرفه پرستاری می گوید: پرستاری شغل پرخطری است که آن را یکی از شرافتمندانه ترین شغل های خود می دانم چرا که در این شغل باید وجدان داشت و متعهد بود.

وی گفت: اگرچه بیمارستان کوثر یکی از بیمارستان‌های بدون تاج بود، اما پرستاران آن در معرض ویروس بودند و در این مدت خدمات رسانی به مردم یکی از رایج‌ترین پرستاران بود.

پرستار قزوینی گفت: تعداد تست‌های مثبت عروق کرونر برای زنان باردار در بیمارستان کوثر بسیار محدود بود، اما جدی نبودن این ویروس از سوی خانواده‌ها منجر به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی شد و این وضعیت برای کادر درمانی نگران‌کننده بود.

مصاحبه من با این پرستار فعال به پایان می رسد و به سراغ پرستار دیگری در بخش نوزادان بیمارستان کوثر قزوین می روم که از اشتیاق خاصی برخوردار است. نسرین هاشمی متخصص بیهوشی و پرستار با 16 سال سابقه کار در بخش های پرستاری، زنان و زایمان و دو سال سابقه کار در بیمارستان تامین اجتماعی است و هم اکنون در بیمارستان کوثر قزوین مشغول به کار است.

وی در پاسخ به سوالی درباره انگیزه خود برای انتخاب رشته پرستاری گفت: پرستار باید صبور باشد و این دو جزء مهم شغل پرستار است.

هاشمی کار در بخش نوزادان را محبت آمیز و فوق العاده می داند و می گوید: از زمانی که در این بخش شروع به کار کردم علاقه ام به این بخش بیشتر شد. هر تولدی قطعا برای پرستار خوشایند است، زیرا پرستار ابتدا با نوزاد ملاقات می کند و فعالیت ها را در بدو تولد انجام می دهد.

این پرستار جوان قزوینی درباره سختی پرستاری توضیح می دهد: همه نوزادان در خطر مرگ ناگهانی هستند و باید مراقب نحوه تغذیه نوزادان با شیر مادر باشیم و این شرایط را برای پرستار سخت می کند.

وی ادامه می دهد: مددجویان در بدترین شرایط روحی و جسمی به سر می برند و پرستار در این میان به نوعی آماج ناراحتی ها و نگرانی های این مراجعان است.

هاشمی توضیح می‌دهد: اگرچه سابقه بیمار جزو وظایف پرستار نیست، اما پرستاران در دسترس‌ترین نیرو در بیمارستان‌ها هستند که در هنگام ویزیت بیماران، فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام می‌دهند، در حالی که حقوق آنها بسیار کمتر و غیرقابل مقایسه با پزشکان است.

این پرستار قزوینی می گوید: استرس، استرس در محل کار و عدم مرخصی، روح پرستار را خسته می کند و در نگاه برخی از مخاطبان و مراجعان، پرستار به آدم بدی روی می آورد.

f0ab6c1b 40e0 44d4 a29c d1c64e184b2f خبر خاکستری

عفونت مادر و خطر ابتلا به عفونت عروق کرونر در نوزادان مورد توجه پرستاران بود

وی گفت: اگرچه بیمارستان کوثر یکی از تمیزترین بیمارستان ها محسوب می شد، اما اینطور نبود و در روزهای اول پیک حتی از ارائه ماسک به نیروها خودداری می کردند و ما کمترین تجهیزات بهداشتی را داشتیم.

به نظر می رسد روح پرستار با روح بیمار عجین شده است و امکان ندارد پرستار از وضعیت بیمار آگاه نباشد، هاشمی اذعان می کند: همکاران گاهی به دلیل بیماری عروق کرونر قلب مرخصی می گرفتند و با کمبود نیروی کار مواجه می شدند.

او گفت: درآمد یک پرستار با درآمد پزشک قابل مقایسه نیست و این تبعیضی است که توجهی نمی شود. پرستاران در مقایسه با پزشکان مسئولیت ها و فعالیت های قابل توجهی را بر عهده دارند، اما درآمد کمتری دارند.

او گفت: شیردهی یک احساس مسئولیت است و وقتی وارد آن می شوید باید آن را حفظ کنید و نمی توانید از مسئولیتی که پذیرفته اید فرار کنید.


شاید در نگاه اول، فعالیت حرفه‌هایی مانند پرستاری، مانند سایر مشاغل، بر عهده متخصصان سلامت تلقی شود، اما با اندک تأمل در مورد شیوع کرونا، می‌توان دریافت که حامیان سلامت بیشتر در معرض این ویروس قرار دارند. هر کلاس دیگری مردم را محاکمه کردند.

بسیاری از مدافعان سلامت قزوین مانند شهید مریم شرفها، شهید حسن میانزاز و شهید ابراهیم ملازینل بودند که در مبارزه با ویروس تاج از هیچ گونه لطفی به بیماران دریغ نکردند و یاد و خاطره آنان را در میان مجاهدان گرامی داشتند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید