فواید طولانی مدت شیر ​​مادر برای قلب مادر و نوزاد

اما دانشمندان اخیراً دریافتند زنانی که حداقل یک بار در زندگی خود با شیر مادر تغذیه می‌کنند، 17 درصد کمتر از زنانی که هرگز با شیر مادر تغذیه نکرده‌اند، در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی هستند.

در طول یک دوره متوسط ​​پیگیری 10 ساله، زنانی که به نوزادان خود شیر می دادند، 12 درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی، 14 درصد کمتر در معرض خطر بیماری قلبی و 11 درصد خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی قرار داشتند.

این تجزیه و تحلیل شامل اطلاعات بهداشتی در مورد 1.2 میلیون زن از هشت مطالعه انجام شده در استرالیا، چین، نروژ، ژاپن، ایالات متحده و یک مطالعه چند ملیتی بین سال‌های 1986 و 2009 بود.

فواید قلبی قبلاً در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند دیده شده است. مطالعه ای که در سال 2021 منتشر شد نشان داد که نوزادانی که حتی برای مدت کوتاهی از شیر مادر تغذیه می کردند در 3 سالگی در مقایسه با کودکانی که هرگز از شیر مادر تغذیه نمی کردند فشار خون پایین تری داشتند. مهم نیست که کودکان نوپا چه مدت از شیر مادر تغذیه می‌کردند یا غذاهای کمکی دیگر دریافت می‌کردند، فشار خون در کودکان نوپا کمتر بود.

شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد تغذیه با شیر مادر می تواند نقش مهمی در کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی داشته باشد.

دکتر ماریا آویلا می گوید: “ما می دانیم که عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی، از جمله فشار خون بالا، می تواند در دوران کودکی رخ دهد، بنابراین شیردهی حتی برای چند روز در دوران نوزادی شروع خوبی برای زندگی سالم است.”

تعدادی از مطالعات نشان داده اند که تغذیه با شیر مادر می تواند خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را در زنان کاهش دهد.

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که مادران به مدت 12 ماه به نوزادان خود شیر بدهند و در حدود 4 تا 6 ماهگی به سایر منابع تغذیه روی آورند تا مطمئن شوند که رژیم غذایی حاوی ریزمغذی های کافی است.

آویلا می‌گوید: «اگر شیردهی به دلایلی امکان‌پذیر نباشد، نوزادان می‌توانند از دریافت این مواد مغذی حیاتی با دوشیدن شیر مادر یا حتی استفاده از شیر مادر اهدایی و تغذیه با شیشه بهره ببرند.» همچنین، اگر هیچ یک از این گزینه‌ها امکان‌پذیر نیست، از شیر خشک‌های تقویت‌شده با آهن برای نوزادان استفاده کنید.»

دیدگاهتان را بنویسید