وکیل خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی: متهم ردیف اول پرونده آزاد شد!

چهار سال از سقوط هواپیمای اوکراینی PS 752 توسط موشک های پدافند هوایی در ساعت 6:19 صبح روز 18 ژانویه می گذرد. در این چهار سال 20 جلسه دادگاه برگزار شد و در نهایت در پایان فروردین ماه امسال اولین حکم در این پرونده صادر شد. متهم ردیف اول پرونده به عنوان فرمانده سامانه پدافندی Tur M-1k به 13 سال حبس تعزیری و پرداخت دیه و 9 متهم دیگر به حبس از یک تا سه سال محکوم شدند. محمود علیزاده طباطبایی در عین حال گفت: اعتراض خود را به این تصمیم ثبت می کنند در حالی که شکایت موکلش از افراد دیگر است.

همچنین پس از گذشت یک ماه از صدور حکم بدوی، یعنی اردیبهشت ماه سال جاری، محسن اسدی لاری، پدر دو تن از قربانیان این پرواز در گفتگو با دیده بان ایران، از امکان آزادی مشروط برای این هواپیما خبر داد. متهم ردیف اول اظهار داشت: طبق قانون هر زندانی اگر یک سوم مدت محکومیت خود را سپری کرده باشد ممکن است به آزادی مشروط محکوم شود. لذا آقای (م.خ) که با طراحی و عاملیت دیگران به یک هواپیمای مسافربری با 176 سرنشین شامل 27 کودک و یک جنین دو موشک شلیک کرده و به بدترین شکل ممکن کشته شده است واجد شرایط است. برای آزادی مشروط طبق قانون».

طبیعی نیست که بعد از ده ماه دیوان عالی کشور رای نداده باشد

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل چند خانواده هواپیمای اوکراینی در گفت وگو با دیده بان ایران درباره نتیجه این شکایت گفت: «برنامه تجدیدنظر به دیوان عالی کشور ارسال شد و هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است. در واقع از ابتدای سال تاکنون این پرونده تغییر نکرده است.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا این روند عادی است که دیوان عالی کشور بعد از ده ماه رسیدگی و رای نمی دهد، گفت: خیر، این امر عادی نیست. ضمناً از مسئولان هواپیمایی کشوری، نظامی و سیاسی به دلیل نشر اکاذیب به طور همزمان شکایت کرده بودیم، اما دادگاه نظامی مقامات هواپیمایی کشوری تشخیص داد که آنها صلاحیت ندارند و آنها را به دادگاه عمومی ارجاع دادند. پرونده نشر اکاذیب در دادسرا بررسی و تصمیم گیری شد که مشمول مرور زمان است. در صورتی که شکایت در دست دستگاه قضایی بوده اما گفته اند منسوخ شده است».

گفتند شکایت ما از مسئولان هواپیمایی کشوری، نظامی و سیاسی منسوخ شده و قرار منع تعقیب صادر کردند!

علیزاده طباطبایی در پاسخ به اینکه این تصمیم به چه معناست، گفت: گفتند درست است که دروغ گفته اند، اما مشمول مرور زمان و ممنوعیت تعقیب هستند که این موضوع بسیار مضحکی است.

وی همچنین با اشاره به انصراف تعدادی از خانواده‌ها از پیگیری شکایات خود در دادگاه‌های ایران گفت: تعداد زیادی از کسانی که در همان زمان به دادگاه نظامی شکایت کردند به نحوه رسیدگی اعتراض کردند و شکایت خود را پس گرفتند اما امیدوار بودیم که وضعیت تحقیق و شکایت ما ما آن را پس نگرفتیم، هنوز به نتیجه ای نرسیدیم. حدود 100 خانواده شکایت کرده اند اما تنها 12 خانواده شکایت خود را پس نگرفته اند.

در این صورت سیستم قضایی به شدت تحت تاثیر سیستم امنیتی است و به همین دلیل به نتیجه نمی رسد

این وکیل دادگستری درباره علت به سرانجام نرسیدن این پرونده گفت: من شاهد پرونده هایی بوده ام که جنبه امنیتی دارد، متأسفانه قوه قضاییه به شدت تحت تاثیر سیستم امنیتی قرار دارد. برخی از قضات رسما و علنا ​​می گویند که محافظان امنیتی را متخصص می دانند. می گویند همانطور که در پرونده های حقوقی نظر کارشناس برای قاضی معتبر است در موارد امنیتی نیز نظر کارشناس امنیتی برای قاضی معتبر است. «متاسفانه دادگاه عادلانه ای برگزار نشد.

علیزاده طباطبایی همچنین درباره شکایت چهار دولت از ایران در خصوص پرونده هواپیمای اوکراینی به آبزرور ایران گفت: دادگاه لاهه مرجع صالحی برای رسیدگی نیست. از روز اول تاکید کردم که اگر دادگاه های ملی با اصول عادلانه برخورد کنند، هیچ مرجع دیگری حتی برای اتباع خارجی صلاحیت رسیدگی ندارد. اما به دلیل نحوه رسیدگی، که ظن عدم رعایت اصول رویه ای قوی بود، بسیاری از خارجی ها نیز پرونده خود را به دیوان بین المللی دادگستری ارجاع دادند. «لاهه یک دادگاه داوری است، نه دادگاه کیفری، و فقط تصمیمات قانونی می گیرد.

وی افزود: خانواده های ایرانی نیز در صورت اثبات ارتکاب جرم بین المللی می توانند شکایت کنند که این امر مستلزم دلایل و مدارک بسیار مشخص و محکمی است که چنین مدرکی در مورد هواپیما وجود ندارد. برخی از خانواده‌ها و وکلای آنها در آنجا تلاش کرده‌اند تا این پرونده را به دادگاه کیفری بین‌المللی ببرند، اما تاکنون نتیجه‌ای نداشته‌اند.»

این وکیل دادگستری درباره فرصت یک ماهه ایران برای ارائه مدارک به دیوان لاهه به دیده بان ایران گفت: دیوان لاهه دیوان بین المللی دادگستری است و جایی که دولت ها علیه یکدیگر اقامه دعوی می کنند و به پرونده افراد رسیدگی نمی کند. بله، ایران اسناد خود را به دادگاه لاهه ارائه می کند و در صورت موفقیت، دادگاه داوری تشکیل می شود. مثل دادگاه داوری ایران و آمریکا که نزدیک به 40 سال است که کارش ادامه دارد و هنوز تمام نشده است. این یک فرآیند بسیار طولانی و زمان بر است.”

علیزاده طباطبایی در پاسخ به این سوال که آیا ایران موظف به ارائه اسناد و مدارک خود است، گفت: بله، زمانی که یک دولت علیه دولت دیگر پرونده تشکیل می دهد، به کمیسیون داوری می رود، طرفین داور خود را ارائه می دهند و به استدلال های طرفین رسیدگی می شود. دیوان بین المللی دادگستری صلاحیت خود را برای تحقیق اعلام نکرده است. «ایران منتظر است تا آنها صلاحیت خود را اعلام کنند و سپس پرونده را آغاز کنند.

تنها متهم ردیف اول پرونده در بازداشت بوده و آزاد شده است

وی در پاسخ به اینکه آیا متهم اصلی آزاد شده است، گفت: تنها یکی از متهمان در بازداشت بوده و آزاد شده است. بقیه متهمان تا زمانی که دستگیر نشوند، محکوم به مجازات نمی شوند.»

علیزاده طباطبایی ادامه داد: متهم ردیف اول بیش از نیمی از دوران محکومیت خود را سپری کرده است و از آنجایی که حکم قطعی نیست، با آزادی مشروط آزاد شد. از آنجایی که او با حکم قضایی در زندان بود، پس از این همه سال باید به قید وثیقه می رفت.»