ویتامینی که خطر ابتلا به اوتیسم را سه برابر می کند!

ویتامینی که خطر ابتلا به اوتیسم را سه برابر می کند!

مادرانی که سطح ویتامین B12 (کوبالامین) یا B9 (فولات) خونشان در دوران بارداری افزایش می‌یابد، احتمال بیشتری برای داشتن فرزند مبتلا به اوتیسم دارند.

اسید فولیک یک ویتامین B و شکل مصنوعی اسید فولیک است که در مکمل های غذایی، نان ها و غذاهای غنی شده یافت می شود. سبزیجات دارای برگ سبز تیره نیز سرشار از فولات هستند و ویتامین B12 به طور طبیعی در غذاهای حیوانی مانند گوشت، محصولات لبنی و تخم مرغ وجود دارد.

فولات و B12 برای رشد جنین مهم هستند، زیرا کمبود آن در مادران باردار، فرزندانشان را در معرض خطر بیشتر کم خونی و نقص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا در آینده قرار می دهد.

با این حال، نتایج یک مطالعه نشان می دهد که سطوح بالای فولات (چهار برابر سطح طبیعی) در دوران بارداری می تواند خطر ابتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) را در نوزادان سه برابر کند.

به طور مشابه، مقادیر بیش از حد ویتامین B12 در مادران خطر ابتلا به اختلال طیف اوتیسم را در نوزادانشان سه برابر می کند.

اگر سطح B12 و فولات بسیار بالا باشد، خطر ابتلا به اختلال طیف اوتیسم می تواند 17.6 برابر افزایش یابد.

بر اساس این دستورالعمل زنان باید در دوران بارداری و قبل از بارداری روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک مصرف کنند تا فرزندشان دچار نقص مادرزادی نشود.

با این حال، مکمل های مولتی ویتامین مادر و مصرف غذای غنی شده نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد، زیرا افزایش سطح فولات و B12 ممکن است با اختلال طیف اوتیسم مرتبط باشد.

پروفسور M. Daniel Phalen، محقق این مطالعه، گفت: “مکمل کافی محافظت می کند، اما وضعیت اسید فولیک متفاوت است.”

ما مدت هاست می دانیم که کمبود فولات در مادران باردار برای رشد جنین مضر است، اما آنچه که نتایج به ما می گوید این است که مقدار زیاد آن می تواند باعث آسیب شود.

ما باید سطوح بهینه این ماده مغذی مهم را هدف قرار دهیم. علیرغم اهمیت اسید فولیک و B12، یک چهارم زنان در سنین باروری در ایالات متحده هنوز دچار کمبود هستند.

نتایج نشان می‌دهد که سطوح پایین و بالا فولات با اوتیسم، یک اختلال عصبی رشدی که علائم آن شامل رفتارهای تکراری یا غیرعادی، آسیب‌های اجتماعی و ارتباطات غیرطبیعی است، مرتبط است.

در این مطالعه، 6 درصد از زنان باردار دارای سطوح بالای ویتامین B12 در خون (بیش از 600 pmol/L) و 10 درصد دارای سطوح بالای فولات (بیش از 59 نانومول در لیتر) بودند.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، محدوده طبیعی فولات بین 13.5 تا 45.3 نانومول در لیتر در سه ماه اول بارداری است، اما هنوز محدوده خاصی برای ویتامین B12 وجود ندارد.

محققان بر این باورند که مصرف زیاد غذاهای غنی شده با اسید فولیک و استفاده بیش از حد از مکمل ها ممکن است دلیلی باشد که برخی از شرکت کنندگان در خونشان چنین سطوح بالایی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید