ویتامینی که از آلزایمر و زوال عقل پیشگیری می کند

ویتامینی که از آلزایمر و زوال عقل پیشگیری می کند

در این مطالعه، محققان تقریباً یک دهه را صرف پیگیری بیش از 12000 سالمند کردند. هیچ یک در شروع دوره مطالعه زوال عقل نداشتند.

در نهایت، تیم تحقیقاتی دریافت که افرادی که در این مدت مکمل های ویتامین D مصرف می کردند، نسبت به افرادی که هرگز مکمل مصرف نمی کردند، 40 درصد کمتر در معرض خطر زوال عقل بودند.

با این حال، کلر سکستون، مدیر ارشد برنامه های علمی و توسعه در انجمن آلزایمر، هشدار داد که تحقیقات بیشتری برای درک بهتر ارتباط احتمالی بین ویتامین D و خطر زوال عقل مورد نیاز است.

دکتر زهینور اسماعیل، نویسنده این مطالعه از دانشگاه کلگری در کانادا، گفت: شواهد جدید قدرت ویتامین D را در برابر زوال عقل نشان می دهد.

وی ادامه می دهد: تحقیقات قبلی نشان داده است افرادی که دارای جهش های ژنتیکی هستند که باعث کاهش ویتامین D در آنها می شود نسبت به افرادی که به این بیماری مبتلا نیستند بیشتر در معرض ابتلا به آلزایمر هستند.

وی می گوید: ویتامین D همچنین ضد التهاب است و راهی برای جلوگیری از تجمع پروتئین غیرطبیعی و پلاک بتا آمیلوئید در مغز است. هر دو علائم بیماری آلزایمر هستند که اغلب به عنوان یک علت احتمالی زمینه ای ذکر می شود.

تیم تحقیقاتی خاطرنشان می کند که در حال حاضر حدود 50 میلیون نفر در سراسر جهان با درجاتی از زوال عقل زندگی می کنند. پیش بینی می شود این تعداد تا سال 2050 سه برابر شود.

در عین حال تصور می شود کمبود ویتامین D برای حدود 1 میلیارد نفر مشکل ساز باشد.

در این مطالعه، تیم تحقیقاتی دریافتند که مکمل ویتامین D با کاهش 40 درصدی خطر زوال عقل مرتبط است.

محققان دریافتند که مصرف ویتامین D با نرخ بقای بهتر نیز مرتبط است.

به عنوان مثال، حدود 84 درصد از کسانی که مکمل های ویتامین D مصرف کردند، پنج سال پس از شروع مطالعه هنوز زنده بودند. این رقم در میان افرادی که هرگز ویتامین D مصرف نکرده بودند به بیش از 68 درصد کاهش یافت.

اسماعیل می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین و شگفت‌انگیزترین یافته‌ها، تفاوت معنادار جنسیتی در تأثیر ویتامین D بر خطر زوال عقل بود. در حالی که مکمل ویتامین D با کاهش 50 درصدی خطر زوال عقل در میان زنان مرتبط است، این رقم در مردان به 25 درصد کاهش می یابد.

اسماعیل توضیح می دهد: «دلیل ممکن است به کاهش شدید سطح استروژن در دوران پیش از یائسگی و یائسگی مرتبط باشد، زیرا استروژن به فعال شدن ویتامین D کمک می کند. بنابراین ممکن است زنان نسبت به مردان نسبتاً کمبود ویتامین D بیشتری داشته باشند، بنابراین مصرف مکمل تأثیر بیشتری دارد.

با این حال، محققان افراد را از مصرف خودسرانه این مکمل منع می کنند. قبل از مصرف مکمل های ویتامین D حتما با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید