پادشاهی دلار در آستانه فروپاشی است؟

پادشاهی دلار در آستانه فروپاشی است؟

روز جدید تقریباً همزمان با جنگ به رهبری ایالات متحده علیه تروریسم و ​​تحریم های ضد تروریسم، یک چهارم ذخایر دلار به یوان چین و سه چهارم دیگر به ارز کشورهای کوچکتر تبدیل شد.

شاید ایالات متحده قدرتمندترین ارتش جهان را داشته باشد، اما دلار بزرگترین سلاح آن است. اکنون، پس از نزدیک به 80 سال تسلط دلار، ایالات متحده ممکن است در خطر از دست دادن جایگاه ذخایر جهانی غالب خود باشد.

حدود 60 درصد از 12.8 تریلیون دلار ذخایر ارزی جهان در حال حاضر به دلار نگهداری می شود که به ایالات متحده برتری قابل توجهی نسبت به سایر کشورها می دهد و این مزیت سودمند است: از آنجا که بدهی دولت ایالات متحده توسط دلار پشتیبانی می شود، درصد بهره آن کشور پایین تر است.

ایالات متحده می تواند از کشورهای دیگر به واحد پول خود وام بگیرد. بنابراین، اگر دلار آمریکا ارزش خود را از دست بدهد، بدهی نیز در وضعیت مشابهی قرار خواهد گرفت. شرکت های آمریکایی می توانند معاملات بین المللی را بدون نیاز به پرداخت به دلار تبدیل کنند.

شاید مهم‌تر از همه، در شرایط سخت و پرنوسان، ایالات متحده می‌تواند دسترسی بانک‌های مرکزی در سراسر جهان به دلار را قطع کند و اقتصادهای خود را منزوی و خشک کند. راگورام راجان، رئیس سابق بانک مرکزی هند، قدرت ایالات متحده را “یک سلاح اقتصادی کشتار جمعی” توصیف کرد.

ایالات متحده در ماه فوریه پس از حمله روسیه به اوکراین از تسلیحات استفاده کرد و 630 میلیارد دلار از ذخایر ارز خارجی را مسدود کرد و ارزش روبل را کاهش داد. این به ایالات متحده اجازه داد تا روسیه را بدون دخالت نیروهای آمریکایی در جنگ مجازات کند. با این حال، قدرت بزرگ نیز مسئولیت بزرگی دارد: وقتی از سلاح های کشتار جمعی استفاده می کنید، حتی از نظر اقتصادی، مردم وحشت می کنند. سایر کشورها سرمایه گذاری های خود را از دلار آمریکا به ارزهای دیگر متنوع می کنند تا از خود محافظت کنند و از سرنوشت مشابهی برای روسیه جلوگیری کنند. این جایی است که ارز ذخیره ایالات متحده، دلار، ممکن است دچار مشکل شود.

مایکل هارتنت، استراتژیست بانک آمریکا می گوید تجهیز دلار می تواند ارزش دلار را کاهش دهد. وی خاطرنشان می کند که «بالکانیزه شدن سیستم های مالی جهانی» نقش دلار آمریکا را به عنوان ارز ذخیره ای از بین می برد.

یک مقاله تحقیقاتی جدید توسط صندوق بین المللی پول نشان می دهد که سهم دلار در ذخایر بین المللی طی دو دهه گذشته کاهش یافته است. تقریباً همزمان با جنگ به رهبری ایالات متحده علیه تروریسم و ​​تحریم های ضد تروریسم، یک چهارم ذخایر دلار به یوان چین و سه چهارم دیگر به ارز کشورهای کوچکتر تبدیل شد.

در این مقاله آمده است: «این مشاهدات نشانه هایی از چگونگی توسعه نظام بین المللی در آینده ارائه می دهد.

روسیه و چین نیز امیدوارند که تکامل نظام بین المللی را رهبری کنند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه تهدید کرد که صادرات گاز به کشورهایی را که در بانک های روسیه حساب باز نمی کنند و به روبل پرداخت نمی کنند، قطع خواهد کرد. اتحادیه اروپا حدود 40 درصد گاز و 30 درصد نفت خود را بدون جایگزینی آسان و مقرون به صرفه از روسیه تامین می کند. در همین حال، عربستان سعودی در حال مذاکره با پکن برای استفاده از یوان به جای دلار برای فروش نفت به چین است.

اگر در دو سال گذشته یک چیز را یاد گرفته باشیم، این است که هیچ چیز غیرممکن نیست. با این حال، بسیار بعید است که ایالات متحده این مزیت قابل توجه را نسبت به دلار از دست بدهد.

نکته مهم این است که جایگزین ها عالی نیستند. چین سال‌ها است که بر یوآن فشار وارد می‌کند و تنها حدود 3 درصد از معاملات جهانی با این ارز در مقایسه با 40 درصد به دلار انجام می‌شود. ایالات متحده هنوز برای سایر نقاط جهان نسبتاً جذاب است. بازار سهام آمریکا بزرگترین و نقدشونده ترین بازار سهام در جهان است و سرمایه های خارجی به این کشور سرازیر می شود. بر اساس گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد، جریان جهانی سرمایه گذاری مستقیم خارجی با افزایش ۷۷ درصدی به حدود ۱.۶۵ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۱ رسید، در حالی که سرمایه گذاری در ایالات متحده با ۱۱۴ درصد افزایش به ۳۲۳ میلیارد دلار رسید.

دیدگاهتان را بنویسید