آیا آمریکا در آستانه فروپاشی است؟

ساعت: 15:00
تاریخ انتشار: 1300/08/17
کد خبر: 1782686

این کارشناس آمریکایی گفت: مسئله ملت سازی توسط آمریکایی ها پیگیری شده و نخبگان آمریکایی با چالش جدی مواجه شده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فواد ایزدی در گفت و گو با خبرنگار شبکه خبری تهران نیوز درباره اینکه استراتژی های آمریکا در منطقه غرب آسیا یکی پس از دیگری شکست خورده است، اظهار کرد: وی گفت: این مسائل منجر به افول آمریکا در منطقه یا اوج گیری مقاومت اسلامی در برابر افول آمریکا شده است. منطقه غرب آسیا به 10 یا 20 سال گذشته محدود نمی شود و سیاست خارجی ایالات متحده در گذشته دچار شکست های متعددی شده است.

وی گفت: نکته مهم تعداد شکستگی ها در آمریکاست. آمریکایی ها سال هاست که موفقیت چندانی در سیاست خارجی نداشته اند و اکنون در میان نخبگان سیاست خارجی آمریکا اتفاق نظر وجود دارد که مسیری که ایالات متحده در پیش گرفته است اساساً اشتباه است.

این کارشناس مسائل آمریکا و بین الملل گفت: به عنوان مثال، موضوع ملت سازی که آمریکایی ها در دوره بوش پسر و اوباما دنبال می کردند، توسط خود آمریکایی ها به طور جدی با چالش مواجه شده است و نخبگان معتقدند چنین رویکردی اساساً اشتباه است.

وی با اشاره به اینکه نخبگان سیاست خارجی آمریکا در حال بازنگری در موضع آمریکا در سراسر جهان هستند، گفت: یکی از دلایلی که ترامپ به قدرت رسید همین ترس ها بود و مردم فکر می کردند کاری که باید در سیاست خارجی انجام شود کارساز نیست. است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بایدن به سیاست ترامپ ادامه دهد، پاسخ داد: دقیقاً. متأسفانه قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، برخی در داخل بر این باور بودند که با روی کار آمدن بایدن، رویکرد سیاست خارجی آمریکا به دوران اوباما بازمی گردد که این تصور اشتباهی بود.

این استاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه مقالات متعددی با عنوان «سیاست خارجی بایدن همان سیاست خارجی ترامپ است» توسط اندیشمندان آمریکایی نوشته شده است، یادآور شد: رهبری آمریکا در سیاست داخلی و خارجی تاثیرگذار خواهد بود.

ایزدی با بیان اینکه آمریکا به سمت چندقطبی حرکت می کند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی یک نیروی بلامنازع در منطقه است و آمریکا به سرعت در حال افول است.

به گزارش تهران نیوز؛ امپراتوری بریتانیا در قرن نوزدهم، اتحاد جماهیر شوروی در قرن بیستم فروپاشید و در قرن بیست و یکم، حداقل از دیدگاه اکثر کارشناسان و نظریه پردازان، سرنوشت بریتانیا و اتحاد جماهیر شوروی می تواند در انتظار ایالات متحده باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید