پادشاهی شیر و سیگار و بستنی در سوپرمارکت های ایران

پادشاهی شیر و سیگار و بستنی در سوپرمارکت های ایران

روز جدید : فروش سیگار در بهار بیشتر است، اما با گرم شدن هوا، حجم فروش کاهش می یابد. بیشترین فروش تخم مرغ را در ماه های مهر و آبان شاهد هستیم و در فصل سرما فروش آدامس، پاستیل، شکلات، چیپس و پفک رونق می گیرد.

تقریباً در هر خیابان یک خواربارفروشی یا سوپرمارکت محلی وجود دارد و تعداد فروشگاه های زنجیره ای و شعبه های آنها مدام در حال افزایش است. از سوی دیگر دو فروشگاه اینترنتی بزرگ اعتبار و اعتبار خود را به خطر انداخته و رقابت جدی را دنبال می کنند. تمام این تلاش ها برای گرفتن سهم بیشتر از کیک حداقل 620 هزار میلیارد تومان است که به آن می گویند وسعت بازار کالاهای سوپرمارکتی در سال گذشته.

شاید لبنیات، نوشیدنی ها، تنقلات، سیگار و… را جدی نگیرید، اما آمارها نشان می دهد که سال گذشته 23 میلیون دلار برای فروش این گونه محصولات در کشور هزینه شده است. آمارها حاکی از آن است که تنوع محصولات در سوپرمارکت ها به حدود 161 هزار قلم می رسد، 1400 برند ایرانی در تولید نوشابه، آب میوه و انرژی زا با هم رقابت می کنند و شاهد رقابت 500 برند در حوزه لبنیات هستیم.

بیشترین فروش در سوپرمارکت ها انواع لبنیات و بستنی با سهم 19 درصدی است. مشتریان سوپرمارکت های اینترنتی بیشتر شیر را در سبد خرید خود قرار می دهند و از هر 100 هزار تومان خرید، 5 هزار تومان آن خرج شیر می شود.

شیر نیز از نظر کمیت در خرید هر نفر سهم بالایی دارد. پنیر در رتبه سوم قرار دارد و از هر 100 قلم فروخته شده 9 مورد آن بستنی و فالود است. این در حالی است که سیگار از نظر میزان خرید بیشترین فروش را دارد. از هر 100 هزار تومان خرید تقریبا 6 هزار تومان به سیگار اختصاص دارد.

نام کیک و بیسکویت، شیر، بیسکویت و وافل، چیپس و پفک، سیگار، آدامس، مداد رنگی و شکلات، نوشابه، نان، آب معدنی، آب میوه، تخم مرغ، پنیر، ماست و کره نیز در لیست قابل مشاهده است. از 15 محصول محبوب در سوپرمارکت بر اساس تعداد. در مجموع 20 درصد خریدها در سوپرمارکت های تهران و 18 درصد حجم خرید در شهرستان ها به شیر اختصاص دارد. از هر هزار محصول فروخته شده در سوپرمارکت های کشور در سال گذشته، 68 محصول لبنی بوده است.

بازار لبنیات در ایران بیش از 500 شرکت کننده دارد. در بین تولیدکنندگان ماست، کله با ۳۵ درصد سهم به عنوان یکی از بازیگران اصلی شناخته می‌شود و برندهایی مانند پگاه، هراز، میهن و دومداران به شدت به دنبال آن هستند. در شمال، مرکز، شرق و غرب تهران، مست مهشم توانست نام خود را در میان برندهای پرطرفدار در کنار کاله قرار دهد و در مناطق جنوبی شهر، بازار بین کاله و دامداران تقسیم شده است. رقابت اصلی در گروه لبنیات و بستنی بین کله، میهن، پگا، دامداران، رامک، دومینو، پاک، خراز، مهشم است.

شماره دو کدام برندها در سوپرمارکت شانس بیشتری دارند؟

1400 برند در ایران نوشابه، آب میوه و نوشابه انرژی زا تولید می کنند و از هر 1000 محصولی که در سوپرمارکت های سراسر کشور به فروش می رسد، 42 مورد آن نوشابه است. در بین تولیدکنندگان آب میوه، سان اچ برتری ملموس دارد و سان استار و رانی در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. این نوشیدنی با سهم 17 درصدی دومین محصول پرطرفدار است. در میان تولید کنندگان نوشابه، آب میوه و سایر نوشیدنی ها، جنگ بین کوکاکولا، پپسی، سان اچ، هایپ، آلیس، سان استار، ایستک، نسکافه، رانی، نستله است.

بعد از لبنیات و نوشیدنی ها، میان وعده ها سومین کالای پرطرفدار در سوپرمارکت ها هستند. چیتوز و مزموز بازار چیپس و پفک را به اشتراک گذاشته اند. سه بازار اصلی بازار کیک، بیسکویت و بیسکویت عبارتند از: شیرین عسل، مینو، نظری. و رقابت در زمینه فروش چای و برنج بین گلستان و طبیعت است. درست مثل عین محرم و دلپذیر که برای فروش بیشتر سس از سروکل فراتر می روند یا شیبا، فرمند که محصولاتی مانند پاستیل و شکلات تولید می کند.

برترین برندها در فروش محصولات لباسشویی و بهداشتی اکتیو، مای بیبی، پرسیل، مولفیکس، پریل و سافتلن می باشند. از دیگر محصولات دوقطبی موجود در سوپرمارکت ها باید به نان سحر و نان سهان اشاره کرد. به همین ترتیب لادن و آویلا در بخش نفت و نامنو و الیت غذاهای آماده می فروشند. تلنگ در بخش فروش تخم مرغ رقیبی از نظر تعداد فروش ندارد.

بیشتر بدانید حجم فروش برخی از محصولات در سوپرمارکت ها با تغییر فصل کاهش می یابد. به عنوان مثال، فروش سیگار در فصل بهار بیشتر است، اما با گرم شدن هوا، فروش سیگار کاهش می یابد. به نظر می رسد گرما بر دل خریداران سیگار تاثیر گذاشته و فروش سیگار تا فروردین سال آینده رونق نخواهد گرفت. فروش تخم مرغ به طور سنتی با افزایش دما و گرم شدن هوا کاهش می یابد. بیشترین فروش تخم مرغ را در ماه های مهر و آبان شاهد هستیم. درست زمانی که ملت تازه از تابستان خلاص شده اند و احتمالاً صبح نیمرو و املت می خورند.

فروش بستنی و فالوده نیز طبق تقویم تغییر می کند; بیشترین حجم فروش بستنی و فالوده در خرداد و تیرماه مشاهده می شود، اما در ماه های آبان، آذر، آذر و بهمن مردم کمتر به سراغ بستنی های یخچال سوپرمارکت می روند. فروش نوشابه و آب میوه چنین وضعیتی را تجربه می کند. در فصل سرما فروش آدامس، پاستیل، شکلات، چیپس و پفک رونق می گیرد. روند فروش ماست و پنیر در طول سال تقریباً یکسان است

شماره سه مردم تهران چه چیزی را بیشتر می خرند؟

اگر تهران را به سه نقطه تقسیم کنیم، مردم شمال تهران (منطقه 1، 2 و 3 شهرداری) وقتی به سوپرمارکت می روند سیگار، شیر، پنیر، آدامس، پاستیل، شکلات و ماست را در سبد خرید خود قرار می دهند. . هنگام خرید آنلاین، ترکیب این سبد تغییر می کند و به شیر، پنیر، سبزیجات، آب میوه، ماست، آدامس و پاستیل تغییر می کند. در این مناطق پایتخت هر سبد خرید به طور متوسط ​​از 4.8 قلم کالا تشکیل شده و ارزش هر سبد به طور میانگین 74 هزار تومان است.

گروه دوم شامل مناطق مرکزی شهر و شرق و غرب تهران است. هنگام خرید حضوری، سبدهای ساکنان این مناطق عمدتاً شامل سیگار، شیر، ماست، بستنی، فالوده و پنیر است، در حالی که هنگام سفارش آنلاین عمدتاً شیر، پنیر، چیپس، پفک و بستنی را انتخاب می‌کنند. در خریدهای حضوری، هر سبد به طور متوسط ​​از 4.1 قلم تشکیل شده و ارزش هر سبد 56 هزار تومان برآورد شده است.

گروه سوم را ساکنان جنوب تهران تشکیل می دهند. ساکنین مناطق 14، 15، 16، 17، 18، 19 و 20. به طور میانگین هر سبد خرید سوپرمارکتی 3.3 قلم کالایی دارد و ارزش تقریبی هر سبد به 30 هزار تومان می رسد. تقریبا 60 درصد کمتر از میانگین ارزش سبدهای خرید در سوپرمارکت های شمال شهر. مردم مناطق جنوبی شهر هنگام بازدید از سوپرمارکت ها شیر تازه، بستنی، چیپس و پفک، سیگار، آدامس و پاستیل به ترتیب برای خرید چیپس و پفک، بستنی، شیر، چای و پنیر می خورند.

شماره چهار تفاوت برندهای پرطرفدار در تهران و سایر نقاط کشور چیست؟

میهن بیشترین حضور را در بازار سوپرمارکت دارد و 91 درصد سهم فروش را به خود اختصاص داده است. این عامل نشان می دهد که بازده آنها کم است. شیرین عسل، کاله، چیتوز، مزموز، مینو، دومینو، پگا، کوکاکولا و وینستون نیز در میان تولیدکنندگان محصولات سوپرمارکتی چنین جایگاه رشک برانگیزی دارند.

در بین برندهای تولید کننده نوشابه، پرنده بخت بر شانه کوکاکولا می نشیند و چه در تهران، چه شهرستانی و چه شهرستانی انتخاب اول هستند. کلم پیچ در فروش پنیر، هایپ در فروش نوشیدنی های انرژی زا، وینستون در فروش سیگار، فعال در فروش محصولات مراقبت از صورت و بدن و کیتوز در فروش چیپس و پفک وضعیت مشابهی دارند، اما فروش شیر واقعا رقابتی است. در تهران مهشم اول است اما در شهرستان ها غایب است و مقام اول را به پگا و کاله می دهد.

در بخش فروش تخم مرغ، سهم برند مروارید در تهران بیشتر است و در شهرهای بزرگ نام پارسیرنگ را می‌بینیم، اما در شهرستان‌ها تلاونگ پرفروش‌ترین است. مینو در فروش بیسکویت و ویفر در تهران موفق بوده است، اما رقابت در فروش شهری را به رقیب خود شیرین عسل می بازد.

ما شاهد پدیده مشابهی در بین برندهای تولید کننده شستشوی سطح هستیم. دومستوس تهران را قلمرو خود کرده است اما سهم فعال در شهرستان ها بیشتر است. خمیردندان Oral B در تهران مشتریان بیشتری دارد اما در شهرهای بزرگ بخت و اقبال با برند سیگنال همراه هستند.

پانهیراز به عنوان تولید کننده محصولات بهداشتی و مراقبتی بانوان در تهران و شهرهای بزرگ رتبه اول را دارد اما در شهرستان ها به برند تفت می بازد. رقابت بین برندهای فعال در مراقبت از مو و آرایش رسماً نفس گیر است. در تهران برند داو اول است. در شهرهای بزرگ، کاسپین بر سکوی اول ایستاده و پراجک برند محبوب مردم شهرهاست.

منبع: فرارو

دیدگاهتان را بنویسید