پاسخ آموزش و پرورش به خانواده های نگران شیوع بیماری امیکرون/ مدارس تحت چه شرایطی تعطیل هستند؟

پاسخ آموزش و پرورش به خانواده های نگران شیوع بیماری امیکرون/ مدارس تحت چه شرایطی تعطیل هستند؟

روز جدید دانش‌آموزان مثبت PCR یا دانش‌آموزانی که احتمالاً به مرکز مراقبت‌های جامع وزارت بهداشت ارجاع داده می‌شوند و در آنجا توسط مراکز بهداشتی و درمانی و یک پزشک معتمد نظارت می‌شوند.
رئیس سازمان سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش از نگرانی خانواده‌ها در مورد اپیدمی آمیکرون و اظهارنظر برخی از اعضای ستاد ملی تاج در مورد کمبود مدرسه گفت: وزارت بهداشت و آموزش و پرورش برای مقابله با کرونا ارائه خواهند کرد. تصمیمات خود را گرفته تا به ادارات کل استان ارسال کنیم. هر چه ستاد ملی تاج و تخت به ما بگوید، قطعاً باید انجام شود.

اعظم گودرزی در پاسخ به این سوال که از ابتدای سال تحصیلی تاکنون آمارهای متعددی از ابتلا به بیماری های عروق کرونر در استان های مختلف شنیده شده است، این آمار چقدر دقیق است؟ “اگر دانش آموزی در مدرسه تاج تحصیل کند، آیا آموزش در سطح مدرسه وجود نخواهد داشت؟”

وی افزود: وزارت بهداشت اعلام کرده است که اگر فردی در کلاس PCR مثبت و مشکوک داشته باشد، قطعا این کلاس به صورت مجازی برگزار می شود. مقرر شد مدارس با خدمات مختلف معاونت بهداشتی خود جلسه ای ترتیب دهند و مشخص کنند که بر اساس آن در هر مدرسه در صورت داشتن چند کلاس با حضور دانش آموز می توانند کل مدرسه را مجازی کنند. باید در جریان این موضوع باشیم اما فعلا به ادارات آموزش و پرورش مناطق کشور گفته شده که طبق نامه سال گذشته اقدام کنند تا نامه جدیدی به آنها ارسال شود.

گودرزی همچنین درباره آمار منتشر شده از تاج گذاری دانش آموزان در شهرهای مختلف گفت: معمولا اخبار زیادی در فضای مجازی منتشر می شود. در اینجا ما یک سامانه ثبت نام داریم که بر اساس آن داده های دانش آموزان مشکوک یا مبتلا به کووید 19 ثبت می شود همچنین در سامانه پایش بیماری کووید 19 که حاوی آمار واکسن ها است، غیبت دانش آموزان نیز در این سامانه ثبت می شود. به دلیل سوء ظن یا عفونت

سرپرست بهداشت و خدمات اجتماعی وزارت آموزش و پرورش افزود: نمی‌توانیم تمام آمار منتشر شده در فضای مجازی را تایید کنیم، اما دانش‌آموز از جامعه ایرانی هم هست. همانطور که هر یک از ما پتانسیل ابتلا را داریم، دانش آموز هم چنین است. اما ما تایید نمی کنیم که دانش آموز باید از مدرسه به این ویروس مبتلا شده باشد، زیرا دانش آموز نه تنها به مدرسه می آید، بلکه با افراد دیگر خارج از مدرسه نیز ارتباط برقرار می کند.

گودرزی گفت: تلاش می کنیم تا پروتکل های مدرسه را رعایت کنیم تا دانش آموزان تا حد امکان به این بیماری مبتلا نشوند و اگر فردی مبتلا شود قطعاً مدیر مدرسه برای حفظ جان سایرین دانش آموزان از ورود آن فرد به مدرسه جلوگیری می کند. مراقبت از کووید 19 در حال فعال شدن است و در صورت فعال شدن، با همکاری ستاد مبارزه با مفاسد کرونا و وزارت بهداشت به کلیه آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت (خصوصی و دولتی) مرتبط می‌شود.

وی ادامه داد: به این ترتیب اگر دانش آموز و اعضای خانواده اش آزمایش PCR مثبت داشته باشند، این لینک مشخص می کند چه کسانی مبتلا هستند.یعنی وقتی مدیر مدرسه صبح زود سامانه سیدا را باز می کند، شناسایی می کند که کدام دانش آموزان و خانواده آنها بیماری عروق کرونر قلب دارند یا مشکوک هستند. بر اساس این سیستم، اگر اعضای خانواده دانش آموز نیز تاج داشته باشند، دانش آموز نیز محتمل و مشکوک است و نباید وارد مدرسه شود. اگر PCR مثبت داشته باشد، قطعاً نباید به مدرسه برود. با این رویه خدای ناکرده میزان آلودگی در مدارس تا حد زیادی کنترل می شود.

سرپرست وزارت بهداشت، درمان و رفاه اجتماعی همچنین درباره شناسایی مظنونان توسط مدیر مدرسه و مسئولان توضیح داد: یک تریبون دیگر وجود دارد; افراد مشکوک توسط مدیر و ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شناسایی می شوند، بنابراین افراد مبتلا به سرماخوردگی، رینیت، بی حالی و خستگی مشکوک به عنوان مشکوک شناسایی می شوند و باید هنگام رسیدن به مدرسه از آنها اجتناب شود.

گودرزی افزود: دانشجویانی که PCR مثبت دارند و یا دانشجویانی که احتمال دارد به مراکز بهداشتی درمانی کل نگر وزارت بهداشت ارجاع داده شوند و در صورت مشاهده قطعی بودن بیماری عروق کرونر توسط این افراد تحت نظر مراکز بهداشتی و درمانی و پزشکان معتمد قرار خواهند گرفت. تا دو هفته قرنطینه شود و تا دو هفته دیگر وارد مدرسه شود.

وی همچنین گفت: در صورتی که مدیر مدرسه بر اساس تشخیص خود دانش آموزی را مشکوک بداند، دانش آموز به مراکز بهداشتی درمانی مجتمع مراجعه می کند، اما پزشک اعلام می کند که تاج وجود ندارد، می تواند با تاییدیه نامه بهداشت مجتمع به مدرسه بازگردد. مرکز پزشک وی گفت: منتظر فعال شدن این سامانه هستیم و ستاد مبارزه با تاج نیز قول داده است که به زودی این سامانه فعال شود. دانش آموزان برای ورود به مدرسه

رئیس سازمان بهداشت و درمان وزارت آموزش و پرورش از نگرانی خانواده ها از شیوع بیماری امیکرون و اظهار نظر برخی از اعضای ستاد مبارزه با مفاسد کشور مبنی بر غیبت مدارس و غیبت دانش آموزان خبر داد. وزارت آموزش و پرورش نگران سیستم آموزشی است. ضمنا ما با همکاران خود از وزارت بهداشت ارتباط خوبی داریم و جلسات متعددی داشته ایم و معتقدیم که باید به هم کمک کنیم تا هم حوزه نظام آموزشی و هم نظام سلامت آسیب نبیند.

وی گفت: ما باید به دانش آموزان کمک کنیم تا هنگام ورود به مدرسه پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند. دانش آموزان همیشه به ما می گویند که آموزش حضوری بهتر از آموزش مجازی است و ما سعی می کنیم این کار را انجام دهیم. ضمن اینکه هر چه ستاد ملی تاج و تخت به ما اعلام کند حتما باید انجام شود. وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش نظرات خود را ارائه می دهند و در نهایت طرف مقابل تصمیمات خود را به ما اعلام می کند تا آنها را به بخشداری ها ارسال کنیم.

گودرزی با اشاره به نقش والدین در توانمندسازی دانش آموزان گفت: مادران باید به فرزندان خود بیاموزند که توانمند شوند، شاید تاج و تخت تا دو سه سال دیگر در کشور ما باشد، نمی توان به این کودک گفت در خانه بنشین و یاد بگیرید، مادران باید مهارت هایی را به فرزندان خود بیاموزند و به آنها بگویند که زندگی اکنون با گذشته متفاوت است و باید فاصله اجتماعی را با معلم، مربی و دوست خود حفظ کنید.

رئیس دفتر سلامت و رفاه اجتماعی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: والدین می توانند کمک زیادی به دانش آموزان کنند و در صورت یادگیری و رعایت این پروتکل ها دیگر مشکلی نخواهیم داشت. کشورهای آمیکرون زبان هنوز مدارس ابتدایی خود را تعطیل نکرده اند و مدارس آنها از ابتدای تاج گذاری باز بوده است.

وی افزود: برخی از این کشورها فرزندان خود را از دو سالگی به مدرسه می فرستند و به فرزندان خود مهارت می آموزند. به همین دلیل است که نمی‌توانیم فرزندمان را پشت سر بگذاریم و اگر فقط به صورت مجازی آموزش ببینند آسیب خواهند دید. بهترین کار این است که پروتکل ها را به آنها آموزش دهید و بگویید به مدرسه بروند و درس بخوانند. اگر شرایط اضطراری باشد، ستاد ملی تاج و تخت قطعا مدارس را تعطیل می کند.

دیدگاهتان را بنویسید