پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا «بله، اما…» است.

پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا «بله، اما…» است.

روز جدید : در شرایطی که آمریکا برای امضای متن پیشنهادی میانجی اروپایی اعلام آمادگی کرد، فعلا پاسخ مقامات ایرانی «بله، اما…» است. منابع مرتبط اروپایی در مورد پرونده هسته ای ایران به دلایل متعددی معتقدند که ایران در نهایت با نسخه پیشنهادی اروپا، هرچند با تغییرات جزئی موافقت خواهد کرد، اما اکنون در تلاش است تا پاسخ به این پیشنهاد را طولانی تر کند تا نشان دهد که او تسلیم نشده است. او این کار را خودش انجام می دهد و تنها زمانی موافقت کرد که اطمینان حاصل شود که منافع ایران تضمین شده است.

زیرا جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و میانجی بین ایران و آمریکا در مذاکرات هسته ای، طرح اصلاح شده خود برای بازگشت به برجام را به عنوان «متن نهایی و غیرقابل مذاکره» امضاکنندگان آن ارائه کرد. برجام، تقریباً دو هفته پیش، بورل روز گذشته بار دیگر قطعیت آن متن را تکرار کرد و خاطرنشان کرد که «پشت هر نکته و بند فنی یک تصمیم سیاسی است که باید توسط طرف‌های ذینفع اتخاذ شود». این احتیاط از سوی بورل با توجه به تجربه قبلی مذاکرات واشنگتن و تهران بی دلیل نبود، زیرا رسانه های خبری وابسته به شورای عالی امنیت ملی ایران بلافاصله به بورل هشدار دادند که به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات، صلاحیت انجام مذاکرات را ندارد. پیشنهاد خود را به عنوان متن ارائه دهید. پایان را تنظیم کنید

ایران اصرار اروپا بر متن غیرقابل مذاکره را تلاشی برای اجبار تهران به پذیرش این متن می داند و معتقد است که حق تعدیل و تغییر متن پیشنهادی را دارد و به هیچ مهلتی پایبند نیست زیرا هدف آن حفظ منافع ایران است. به این ترتیب ایران به سرعت به سخنان انریکه مورا، میانجی اروپایی در مذاکرات وین پاسخ داد که راه را برای هرگونه تغییر در متن پیشنهادی بسته بود. با این حال، منابع اروپایی تاکید می کنند که کشورهای شرکت کننده در برجام چندین هفته و حداکثر تا پایان ماه اوت فرصت دارند تا به این پیشنهاد پاسخ دهند.

در شرایطی که آمریکا برای امضای متن پیشنهادی میانجی اروپایی اعلام آمادگی کرده است، پاسخ مقامات ایرانی تاکنون «بله، اما…» است. منابع مرتبط اروپایی در مورد پرونده هسته ای ایران به دلایل متعددی معتقدند که ایران در نهایت با نسخه پیشنهادی اروپا، هرچند با تغییرات جزئی موافقت خواهد کرد، اما اکنون در تلاش است تا پاسخ به این پیشنهاد را طولانی تر کند تا نشان دهد که او تسلیم نشده است. او این کار را خودش انجام می دهد و تنها زمانی موافقت کرد که اطمینان حاصل شود که منافع ایران تضمین شده است.

دولت کنونی ایران در تلاش است وانمود کند که برخلاف دولت قبلی به رهبری حسن روحانی و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه وی، با گرفتن امتیاز از واشنگتن و اروپا توانسته برجام را با شرایطی بهتر از قبل احیا کند. در حالی که اطلاعات به بیرون درز کرده از مذاکرات نشان می دهد که تهران نتوانسته به خواسته خود برای حذف نام سپاه پاسداران از فهرست تروریسم دست یابد و بررسی این موضوع به آینده موکول شده است. علاوه بر این، تهران که به دنبال تضمین سیاسی و حقوقی واشنگتن برای عدم خروج از توافق بود، تنها وعده دریافت غرامت در صورت خروج واشنگتن را دریافت کرد.

غربی ها در عین حال سه امتیاز مهم را به ایران دادند: اول موافقت غرب مبنی بر عدم اضافه شدن کشورهای جدید به مذاکرات، به ویژه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس. دوم اینکه برنامه موشکی ایران در مذاکرات مطرح نشود. ثالثاً، سیاست منطقه ای و آنچه مداخله ایران در امور همسایگان می خوانند، در میز مذاکره مطرح نمی شود.

مقامات ایرانی می گویند به طرح پیشنهادی اروپایی ها پاسخ اولیه داده اند و پس از بررسی کامل آن طرح، پیشنهادات و دیدگاه های خود را ارائه خواهند کرد. به عبارت دیگر، تا زمانی که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها دلیلی برای ادامه مذاکرات نمی‌بینند، امکان مذاکره بیشتر منتفی نیست.

پس از غلبه بر یا کنار گذاشتن موانع قبلی برای توافق، یک موضوع وجود دارد که همچنان تهران و واشنگتن را به توافق 2015 تهدید می کند و آن خودداری کامل تهران از همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی در سه تاسیسات اعلام نشده است که بازرسان آژانس آثاری را پیدا کردند. اورانیوم وجود دارد. در مورد ماهیت این آثار تردیدهای جدی وجود دارد زیرا بعید به نظر می رسد که این آثار مربوط به برنامه مخفی هسته ای ایران باشد. این موضوع همچنان مانند شمشیر بالای سر تهران است و شاید دلیل ارجاع مجدد پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت باشد.

ایران در حال آماده سازی شرایط فعلی برای بسته شدن نهایی پرونده یافتن آثار اورانیوم در سه نقطه این کشور است و آژانس بین المللی انرژی اتمی را تحت فشار آمریکا و اسرائیل به فعالیت سیاسی در این زمینه متهم کرده است. تهران بیم آن دارد که باز نگه داشتن این پرونده در آینده برای آن مشکل ایجاد کند و امیدوار است که غربی ها با بستن این پرونده 19 ساله در ازای ازسرگیری کامل بازرسان آژانس در ایران موافقت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید