پاسخ رئیسی به سوالی درباره درگذشت مهسا امینی: شما یک محقق هستید. از شما انتظار می رود قبل از پذیرش و ارسال مجدد موضوع، صحت آن را بررسی کنید

پاسخ رئیسی به سوالی درباره درگذشت مهسا امینی: شما یک محقق هستید.  از شما انتظار می رود قبل از پذیرش و ارسال مجدد موضوع، صحت آن را بررسی کنید

روز جدید سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در دیدار با هیئتی متشکل از کارشناسان و کارشناسان سیاست خارجی آمریکا خطاب به پرسشگر گفت: شما یک محقق هستید و از شما انتظار می رود قبل از پذیرش و طرح مجدد یک سوال صحت آن را بررسی کنید و این که شما می گویید. بر اساس اسناد معتبر و تایید شده است.

رئیس جمهور یکی از دلایل اصلی تاکید ایران بر عدم مداخله خارجی در مشکلات منطقه را وضعیت کنونی ملت افغانستان پس از بیش از 20 سال اشغال و مداخله نیروهای آمریکایی و ناتو در آن کشور دانست و گفت: خسارت به 35000 کودک تنها یکی از نتایج دو دهه اشغال افغانستان است. تا کی مردم در نقاط مختلف جهان باید تاوان سیاست های نادرست و هژمونیک دولتمردان آمریکایی و اروپایی را بدهند؟

به گزارش «انتخ»، سیدابراهیم رئیسی در ادامه برنامه ها در سومین روز از سفر خود به نیویورک، در دیدار با جمعی از کارشناسان سیاست خارجی آمریکا و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران تمایلی به این امر دارد، به سوالات آنها پاسخ داد. توافق بر سر مذاکرات هسته ای هست یا نه؟ وی گفت: جمهوری اسلامی ایران از توافق موجود خارج نشده و به تمامی تعهدات خود در این توافقنامه عمل کرده است. آمریکا از این توافق خارج شد و کشورهای اروپایی به تعهدات خود عمل نکردند.

با تاکید بر اینکه از ابتدا اعلام کرده‌ایم طرفدار مذاکره برای یک توافق عادلانه و معقول هستیم نه مذاکره برای مذاکره، و افزود: آنچه با آن روبرو هستیم، احتمال خروج یکی از طرف‌های مذاکره از برجام نیست. توافق، اما اتفاقی است که تجربه شده و امروز جمهوری اسلامی به درستی به دنبال کسب تضمینی مطمئن و مطمئن برای عدم تکرار این تجربه است. این گره باید با دست کسی که آن را بسته است باز شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه «هیچکس خواسته های ایران را غیرمنطقی توصیف نکرده است»، گفت: سوال بعدی این است که تا کی از نگرانی های امنیتی به عنوان اهرمی علیه ایران سوء استفاده می شود؟ چند پرونده در این زمینه تشکیل شده و هر بار ادعاهای موجود در آنها خلاف واقع اعلام شده است؟

وی تصریح کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون 15 بار بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران و عدم انحراف از مقررات آژانس تاکید کرده است. آیا این گزارش ها برای کشورهای غربی معتبر نیست؟ آیا این معقول است که ایران قراردادی را امضا کند که چنین ادعاهایی علیه آن مطرح شده است و تنها چند روز پس از امضای مجدد توافق می تواند دلیلی برای اقدام علیه آن باشد؟

رئیسی در پاسخ به این مقاله که آژانس بین المللی انرژی اتمی یک نهاد مستقل و غیرسیاسی است، گفت: در همان منطقه ای که ایران در آن قرار دارد، چند کشور دیگر فعالیت هسته ای و حتی فعالیت های مرتبط با تولید سلاح هسته ای دارند؟ چقدر از فعالیت آنها زیر نظر آژانس است و با وجود اینکه سلاح هسته ای می سازند، نه آژانس بین المللی انرژی اتمی و نه کشورهای رقیب دنیا نسبت به آنها حساس هستند؟

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره روند بهبود روابط ایران و عربستان افزود: ایران به دنبال تقویت و توسعه روابط با همسایگان خود است و بارها تاکید کرده ایم که اگر بیگانگان در امور منطقه دخالت نکنند، خود کشورها هستند. مناطق ظرفیت کافی برای حل مشکلات فیمابین را دارند

وی در پاسخ به این سوال که راه حل مشکلات افغانستان از دیدگاه ایران چیست؟ وی تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی تاکید جمهوری اسلامی ایران بر عدم مداخله خارجی در امور منطقه، وضعیت کنونی ملت افغانستان پس از بیش از 20 سال اشغال و مداخله آمریکا و ناتو است. نیروهای این کشور تنها یک مورد کشتار جمعی، جنایات و قتل در بیش از دو دهه اشغال افغانستان، معلولیت 35 هزار کودک افغان بدون توجه به کشته ها و آواره های افغان است. تا کی مردم در نقاط مختلف جهان باید تاوان سیاست های نادرست و هژمونیک دولتمردان آمریکایی و اروپایی را بدهند؟

رئیس جمهور افزود: از منظر جمهوری اسلامی ایران راه حل مشکلات افغانستان تشکیل دولت فراگیر از طریق گفتگو و تفاهم همه گروه ها و طوایف آن کشور است. این راه حلی برای حل مشکلات یمن، سوریه و فلسطین است که پس از 70 سال اشغال، امضای قراردادهای متعدد از جمله کمپ دیوید، شرم الشیخ و اسلو نتوانسته اند منافع خود را تامین کنند و مشکلاتشان را حل کنند. اگر کشورهای غربی در ادعای خود مبنی بر حمایت از دموکراسی صادق باشند، باید شرایطی را برای برگزاری انتخابات آزاد با مشارکت همه فلسطینی ها اعم از یهودی، مسیحی و یا مسلمان فراهم کنند تا بتوانند سرنوشت خود را رقم بزنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره درگیری های اوکراین گفت: ایران خود تجربه تلخ یک جنگ هشت ساله را که با حمایت و تحریک آمریکا و کشورهای اروپایی به این کشور تحمیل شد را پشت سر گذاشته است و به همین دلیل است. استفاده از تمام فرصت های خود برای میانجیگری و پایان دادن به آن در اسرع وقت، درگیری ها سودمند خواهد بود.

رئیس جمهور سیاست های توسعه طلبانه ناتو را یکی از عوامل ناامنی در نقاط مختلف جهان برشمرد و تصریح کرد: به عنوان متفکران سیاست خارجی، سیاستمداران و دولتمردان را نصیحت کنید تا مردم در نقاط مختلف جهان هزینه اشتباهات و خطاهای خود را متقبل نشوند. .

وی در پاسخ به این سوال که ایران برای مبارزه با تجارت مواد مخدر چه کرده است، تصریح کرد: بیشترین حجم تولید مواد مخدر در افغانستان است که در اشغال و کنترل نیروهای آمریکایی و ناتو بود. اگر ایران جلوی تجارت مواد مخدر را نگیرد، تمام اروپا و آمریکا به محل پرورش قاچاقچیان مواد مخدر تبدیل خواهند شد.

رییس جمهور در این دیدار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما به عنوان رییس جمهور در خصوص قتل یک دختر جوان چه کرده اید، به سوال کننده گفت: شما یک محقق هستید و از شما انتظار می رود قبل از پذیرش و ارسال مجدد، تحقیق کنید. پیشنهاد .subject، مطمئن شوید که درست است و آنچه می گویید بر اساس اسناد معتبر و تایید شده باشد.

رئیس جمهور افزود: شخصا با خانواده ایشان تماس گرفته و قول داده ام که موضوع را از نزدیک پیگیری کنم تا همه جوانب موضوع بررسی شود و حقی ضایع نشود. در روزهای اخیر حداقل دو گروه از پزشکان قانونی و نمایندگان مجلس ایران این موضوع را به تفصیل بررسی کرده اند و قرار است نهاد قضایی رسیدگی کننده به این پرونده نظر نهایی خود را اعلام کند.

وی گفت: صیانت از حقوق بشر هسته اصلی نظام جمهوری اسلامی است و برای ما ابزار سیاسی نیست، بلکه یک وظیفه الهی و یک تکلیف در مقام حاکمیت است.

رئیس جمهور معیارهای مدافعان حقوق بشر غربی را مضاعف خواند و گفت: مدافعان حقوق بشر نسبت به گزارش ها و اخبار رسمی درباره کشتار زنان و مردان در کشورهای غربی و آمریکا توسط نیروهای پلیس بی توجه هستند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال یکی دیگر از شرکت کنندگان در خصوص تبادلات و روابط فرهنگی گفت: جمهوری اسلامی ایران از تبادل فرهنگی و روابط بین اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی، ایران و غرب و تمدن ها و فرهنگ های مختلف استقبال می کند. آن را مفید می داند. از نظر ما جنگ، کارزار و سلاح هسته ای راه حل مشکلات جهان نیست، اما این مشکلات با گفت وگو و تفاهم قابل حل است.

رئیسی در پاسخ به سوال یکی دیگر از شرکت کنندگان که درخواست ایران برای تضمین را بستن دست دولتمردان آینده آمریکا می داند، گفت: اگر توافق و امضای هر دولتی فقط در مدت زمان روی کار آمدن آن دولت معتبر باشد، می تواند بین المللی باشد. روابط حفظ شود؟ با قبول فرض شما، آیا سایر کنوانسیون ها و موافقت نامه های بین المللی قابل اعتماد و اجرا هستند؟

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر نزدیک شدن ایران به شرق گفت: ما خواهان تعادل و توازن در سیاست خارجی و تعاملات خود هستیم و ارتباط با دنیا را تنها در تعامل با چند کشور غربی نمی بینیم.

دیدگاهتان را بنویسید