پالنگان; «بهشت گمشده» در دل کوهستان کردستان/ بهار کردستان در نوروز منتظر مسافران است.


ساعت: 10:44
تاریخ انتشار: 1401/01/02
کد خبر: 1817040

بازخوانی/جنس رنگی طبیعت بر پیکر روستای پالنگان;

روستای تاریخی پالنگان کردستان با دامن رنگی شهرت جهانی آماده پذیرایی از خیل عظیم مسافران و گردشگران است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، کردستان به دلیل برخورداری از ویژگی های خاص طبیعی و تاریخی از فرصت های بسیار خوبی در گردشگری روستایی برخوردار است و روستاهای این استان به دلیل تلفیق ویژگی های خاص معماری و زیبایی های طبیعی دارای مناظر منحصر به فردی هستند.


fe22462d 0d9a 4744 bd5d a4904354032f خبر خاکستری

روستای تاریخی پالنگان کردستان با دامن رنگی شهرت جهانی آماده پذیرایی از خیل عظیم مسافران و گردشگران است.


02c76fec 6be3 4fc8 99d9 a929893bd7c1 خبر خاکستری

استان کردستان یکی از زیباترین استان های ایران است که به دلیل داشتن جاذبه های طبیعی و آب و هوای عالی به یکی از مقاصد ایده آل برای طبیعت گردی تبدیل شده است.


3c016918 dbe9 45dc a98f 92a1b0804b1f خبر خاکستری

روستای باستانی پالنگان منظومه ای زیبا و دلنشین در استان کردستان است که هر بهار آغوش سبز خود را به روی گردشگران نقاط مختلف کشور گشوده است.

روستایی که از زاغه های تاریخ بیرون آمده و قطعه گمشده ای از بهشت ​​خدا در این استان است.


9cacde2b fe44 4c08 a1cc 75eef992679c خبر خاکستری


پال در زبان کردی به معنای حمایت است

گفته می شود پلنگ ها در گذشته در کوه های منطقه زندگی می کرده اند و به همین دلیل مردم محلی به آن پلنگ می گویند که بیشتر به پلنگ معروف است. «پال» در زبان کردی به معنای حمایت است.

روستای پلکانی پالنگان با فرسنگ ها و کردهایی که صمیمانه در خانه ای سنگی کنار هم در دو سوی دره تنگیور زندگی می کنند.

مردم پالنگان خانه های خود را در شیب ملایم خانه های خود با آنچه در محیط زندگی خود وجود دارد مانند سنگ و چوب و گل ساخته اند و بدون استفاده از ملات که به صورت خشک چیده شده اند، نماهای خود را با گل پوشانده اند. امروزه آنها از مواد جدید ساخته شده اند. کوچه پس کوچه های روستا نیز باریک و طویل است. شاید به این دلیل که وقتی در این کوچه ها همدیگر را می بینند بیشتر با هم وقت می گذرانند و صحبت می کنند.


با جمع آوری هیزم جشن بگیرید

مردم روستای پالنگان کرد و اهل سنت هستند که به گویش اوراما صحبت می کنند و مانند سایر ایرانیان مسلمان اعیاد مذهبی عید سعید فطر، عید قربان و میلاد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را جشن می گیرند و مانند کردی خود مراسم خاص خود را دارند. هموطنان


aef02aa8 72c2 4e46 8ead 5ab8b4e06653 خبر خاکستری

استقبال از بهار در پالان او جشنی است که در آن کوچولوها در دو روز آخر هیزم جمع می کنند. در روز جشن، زنان و مردانی با لباس محلی و کردی با مشعل هایی که در دست دارند از زیر پل عبور می کنند و پس از شنیدن صدای تیراندازی، هیزم های باقی مانده در پنج نقطه روستا را آتش می زنند.


89f38afc 52b8 4497 91f4 77717ac22428 خبر خاکستری


سوغات پالنگا حاصل هنر زنان با سلیقه است

صنایع دستی این روستا که حاصل هنر زنان ماهر پلنگان است را فراموش نکنید. گیوان بافی، گیله بافی و موج بافی از صنایع دستی پلنگانی است. اما پشم و پشم برای بافندگی چیست؟ در مناطق روستایی و در ماه‌های سرد سال از پشم یا بستر بیشتر به عنوان پتو استفاده می‌شود. ماده اولیه آن پشم است و با نقوش و طرح های مختلف بافته می شود.

در سمت دیگر رودخانه تنگیور پل های متعددی برای جابجایی ساکنان وجود دارد. بالا رفتن از این پله ها در حالی که رودخانه در زیر آن جاری است، غرش می کند و تماشای مناظر اطراف حس و حال فوق العاده ای را القا می کند.


2c59e2d3 5702 4663 b6db 3ebec0ff31cb خبر خاکستری


در پالنگا بمانید

مناظر شگفت انگیز در کنار طبیعت بکر و خاص پالنگان شما را وسوسه می کند که شب را در این روستا بگذرانید و بهترین راه برپایی چادر است. همچنین می توانید خانه هایی برای اجاره روستاییان پیدا کنید که در اختیار گردشگران قرار می دهند. اگر قصد ندارید شب را در این روستا بگذرانید، با رسیدن به روستا می توانید به باغ های محی الدین یا شیخ عمر بروید. این باغ ها تا غروب آفتاب با پرداخت هزینه از شما پذیرایی می کنند. ضمناً امکان برپایی چادر در اکثر باغات و پارکینگ های روستا وجود دارد.


d83fd152 c6b1 4ccc 81bf 87376414f533 خبر خاکستری


غذاهای محلی پالنگان

پالنگان یکی از بهترین مکان ها به خصوص به دلیل ماهی کبابی خوشمزه است. در ابتدای روستا و قبل از رسیدن به پالنگان و همچنین در کنار رودخانه غرفه هایی را می بینید که در بالای آن دریاچه هایی با ماهی قزل آلا وجود دارد. در اینجا می توانید این ماهی کبابی عالی را سفارش دهید.

طرز تهیه ماهی به این صورت است که سپس آن را از آب خارج کرده و وسط آن را باز کرده و در ماهی کباب پز روی یک کباب پز بزرگ قرار داده و روی آن آبلیمو رقیق مخلوط با زردچوبه بریزید که باعث سوختگی هم نمی شود. ماهی و طعم بسیار خوبی به آن می دهد، تهیه این غذا نیم ساعت طول می کشد. ماهی بین نان های نازک محلی قرار می گیرد.

دوغ، دوله، شلمین، پرپوله، ولوشه، گزینه و انواع غذاهای گیاهی نیز از رایج ترین غذاهای محلی روستای پالنگان هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید