پاکبانی ها در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزدها زباله جمع آوری نمی کنند

ساعت: 10:26
تاریخ انتشار: 1300/09/16
کد خبر: 1790201

شهر کارون که در کوت عبدالله متمرکز شده است، حتی از ابتدایی ترین خدمات شهری از جمله جمع آوری زباله و سرویس بهداشتی محروم است و به هر طرف که نگاه کنی مملو از زباله است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش رهیاب، نزدیک به 10 سال از وعده مسئولان خوزستانی مبنی بر توسعه و محرومیت زدایی در حومه جنوب شرقی اهواز موسوم به استقلال کوت عبدالله به این کلانشهر می گذرد. راه حلی که با شهرستان شدن مشکلات عبدالله را چند برابر کرد.

توجه به محیط زیست و حفظ سلامت انسان یکی از اصول اساسی بقای زندگی انسان است و از سوی دیگر کنترل آلودگی های محیطی از جمله پسماندها جزء مهمی در حفظ محیط زیست می باشد.جمع آوری زباله و فاضلاب و همه جا در این منطقه نگاه می کنیم، از محوطه ایستگاه گرفته تا شریعه، درویشیه (چمران) و… همه کوچه ها پر از زباله است.
اما این مشکل در سایر شهرهای خوزستان از جمله اهواز مرکز خوزستان نیز مشاهده می شود.
ساکنان کارون می گویند پاکبان ها در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق دست از کار کشیده و زباله جمع آوری نمی کنند. کما اینکه این اولین بار نیست و هر از چند گاهی مردم باید تاوان کم کاری شهرداری را بدهند.
این فعال فضای مجازی گفت: توضیح وضعیت غیرممکن است و هیچکس تلفنی برای شنیدن صدای مردم کوت عبدالله ندارد. مسئولان باید شرایط را با دقت ببینند تا به فکر مردم باشند.
وی خاطرنشان کرد: هر از چند گاهی کارگران شهرداری با حقوق معوق دست از کار می کشند و شهر پر از زباله می شود. مبارزه با تاج به دلیل انباشت زباله و آلودگی محیط زیست در حال پاک شدن است و سلامت مردم به شدت در خطر است. هیچ کس مسئول نیست.
باب المراد که بیش از دو ماه است به ستاد شهرستان کارون تکیه زده است در گفتگو با خبرنگار رهیاب درباره وضعیت نابسامان انباشت زباله در خیابان های این شهر گفت: یکی از دلایل انباشت زباله در مناطق شهر کارو نکته اینجاست که کارگران حقوق خود را به موقع دریافت نکرده اند و به همین دلیل دست به اعتصاب زده اند.

وی افزود: از این رو از ابتدای مسئولیت شهرداری با شکایات مختلفی از سوی کارگران مواجه بوده ایم که دلیل آن عدم پرداخت به موقع دستمزد، کسورات پرداختی، بدهی های معوق است.

شهردار کارون مهمترین اهداف شهرداری کارون را خدمت به مردم، نظافت شهر و حفظ سلامت عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه یکی از ارکان مهم خدمات شهری جمع آوری زباله است تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد.

وی افزود: برای به حداقل رساندن خطرات ناشی از تخلیه زباله های خانگی در مکان های نزدیک به مناطق مسکونی و رودخانه ها و دفع بی رویه زباله ها، اما در این بین مشکلات و نواقصی وجود دارد که منجر به این وضعیت شده است.

باب المراد مشکلات انباشتگی و تاخیر در جمع آوری زباله ها را به دلیل کمبود تجهیزات ذکر کرد و ادامه داد: به دلیل اینکه پیمانکار حتی ابتدایی ترین تجهیزات خدماتی مانند چرخ دستی را در اختیار ندارد، کمپرسور نمی تواند همه زباله ها را جمع آوری کند و این باعث می شود. ضایعات فیلتر روی زمین
شهردار کارون همچنین علت اعتصاب و تاخیر در پرداخت حقوق کارگران را عدم افتتاح حساب مشترک پیمانکار و شهرداری ها عنوان کرد. ما برای اولین بار این قانون را در شهرداری کارون اعمال کردیم و این باعث شد تا کارگران حق خود را استیفا کنند.
این مقام مسئول با اشاره به تفکیک خدمات رسان شهری و مسافران ادامه داد: برای پایان دادن به همه این مشکلات بسته مناقصه بهداشت، محیط زیست و کنترل آلودگی در شهر کارون 5 آذرماه افتتاح می شود تا مردم از آن بهره مند شوند. از این وضعیت نابسامان برو بیرون.
وی با بیان اینکه حل مشکلات خدماتی در کارون با افزایش نیروهای خدماتی حل می شود، افزود: پیمانکاران از افراد زیادی مدارک دریافت کرده اند و قطعا پس از ارزیابی نیروهای توانمند و با تجربه عالی استخدام خواهیم کرد.
شهردار کارون به اقدامات انجام شده در حوزه خدمات عمومی نیز اشاره کرد و گفت: زمانی که حقوق کارگران به موقع پرداخت نمی شود، طبیعتا گلایه ها و حواشی به وجود می آید که کار غیرنظامی را در اولویت قرار می دهد.
وی با اشاره به اینکه تاکنون لایروبی روباز انجام نشده است، افزود: برای اولین بار پیمانکار ماشین آلاتی را استخدام کردیم که شهرداری را به تجهیزاتی مانند بیل، سطل، گریدر و غیره مجهز می کند. به خروجی لایروبی فاضلاب و آبهای سطحی و بحرانی.
شهردار کارون از شناسایی 18 نقطه فاضلاب در شهر کارون خبر داد و گفت: برای رفع مشکلات در زمان کمتر در کنار ما هستند.
وی افزود: مناطق آبگیر مانند اسلام آباد شرقی که سال گذشته دچار سیل شدید شد را تا حدی بازسازی کرده ایم همچنین با همکاری سازمان آب و فاضلاب برای حفاری نقاط بحرانی برنامه ریزی کرده ایم.
باب المراد گفت: در این منطقه مانند سایر شهرها نقاط بحرانی و مشکل زا کوی شرعی، فشار قوی و خیابان نور عباسی وجود دارد که فاضلاب آن به سیستم اصلی متصل نیست و شبکه های خانگی اضافه شده است.
وی افزود: یکی دیگر از مشکلات اساسی در شهرستان کارون نبود کارخانه آسفالت است. به دلیل حفاری فاضلاب توسط آبفا، آسفالت برخی از خیابان ها به طور کامل تخریب شده است و با توجه به نزدیک شدن به فصل زمستان باید اعتبارات لازم مورد نیاز باشد. برای بهبود وضعیت نامناسب ورودی ها و معابر «شهر باید قبل از شروع فصل بارندگی ایمن شود.
در مجموع علیرغم موارد ذکر شده باید توجه مسئولان به جمع آوری و دفن صحیح زباله ها یکی از مهمترین عوامل تامین سلامت جامعه است که باید به آن توجه ویژه ای شود و خطرات دفع آن نیز مورد توجه قرار گیرد. زباله های خانگی در مکان های نزدیک به مناطق مسکونی. و رودخانه ها و دفع نامناسب آن در دراز مدت باعث انتقال بیماری های خطرناک به اهالی منطقه و ایجاد کزاز، سل، لیشمانیوز جلدی و انگل های روده ای و مسمومیت ها می شود. پیامدهای زیست محیطی دفع نامناسب زباله و آلودگی ناشی از زباله است
از این رو مردم کارون از مسئولان مربوطه تقاضا دارند به این موضوع که جان و سلامت مردم را تحت تاثیر قرار می دهد توجه ویژه ای داشته باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید