پایان 11 سال سرمربی خارجی در تیم ملی فوتبال ایران/ آخرین شام اسکوچیچ و اعتماد به نسخه ایرانی؟!


ساعت: 08:18
تاریخ انتشار: 20.04.1401
کد خبر: 1882174

با توجه به بی پولی فدراسیون فوتبال خبری از کی روش و برونکو نیست.

به نظر می رسد اتحادیه فوتبال انگلیس چاره ای جز اخراج دراگان اسکوچیچ و اعتماد به یک گزینه قابل قبول ایرانی نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانا؛ در آستانه برگزاری جلسه پر التهاب و حساس انتخابات 17 شهریور که لابی های مرتبط این روزها در اوج خود قرار دارند، فدراسیون فوتبال درگیر موضوعی است که بی شک ساعاتی پر استرس و تصمیماتی پر از عواقب را در پی خواهد داشت.

پس از نمایش نه چندان مطمئن شاگردان دراگان اسکوچیچ مقابل تیم ملی الجزایر که منجر به شکست تیم ملی کشورمان شد، روزهای خاکستری کروات دوباره آغاز شد و تا چند روز پیش خاکستری باقی ماند اما طغیان چند بازیکن ملی پوش در استوری اینستاگرام و ضد اظهارات ستاره های قدیمی تیم ملی بر آینده اسکوچیچ سایه افکندند.

افشای شکاف و انشعاب در رختکن تیم ملی در فاصله کمتر از 5 ماه تا آغاز جام جهانی 2022 بیش از هر زمان دیگری نشان داد که اسکوچیچ مرد روزهای سخت قطر نیست و می تواند این رختکن را اداره کند. به طور کامل با ستاره در مهم ترین تورنمنت فوتبال جهان نخواهد داشت; سوالی که همه دست اندرکاران را تغییر داد.

هر چند صحبت هایی مبنی بر دخالت دولت، شورای اسلامی و وزارت ورزش و جوانان در موضوع تغییر سرمربی تیم ملی مطرح شد، اما بیانیه ها نشان داد که حتی اگر نظری هم وجود داشته باشد، وجود ندارد. دخالت مستقیم به دلیل قوانین بین المللی فدراسیون و کمیته فنی آن باید تصمیم نهایی را بگیرند.

با وجود اینکه دراگان اسکوچیچ امروز از تعطیلات نه چندان مفرح خود به ایران بازخواهد گشت، اما به نظر می رسد با برکناری او تمام راه های فدراسیون به پایان رسیده است و نقطه مشترک همه دست اندرکاران این روزها قطعی بودن آزادی اسکوچیچ است. مدیریت یوز ایرانی؛ حتی قبل از تعیین گزینه های جایگزین.

اگرچه در محافل مختلف صحبت هایی مبنی بر بازگشت کارلوس کی روش و حتی برانکو ایوانکوویچ به تیم ملی فوتبال ایران مطرح شده است، اما با وجود دستان خالی فدراسیون فوتبال در مسائل ارزی و قیمت نسبتا پایین سرمربی پرتغالی، او در فهرست گزینه‌های پذیرش در رختکن تیم ملی فوتبال ایران تنها پس از برقراری تماس مستقیم و بدون ارائه پیشنهاد رسمی از این تیم خارج شد.

مشکل برانکو ایوانکوویچ نیز نسبت به کی روش بی تفاوت نیست. سرمربی فعلی تیم ملی فوتبال عمان برای خروج از لباس این کشور باید حداقل نیم میلیون دلار به فدراسیون عمان بپردازد و برای حضور در ایران حدود 12 میلیارد تومان از زمان خود بدهی مالیاتی خواهد داشت. در پرسپولیس که فدراسیون قادر به تامین آن نیست.

بنابراین استناد به گزینه داخلی برای جایگزینی دراگان اسکوچیچ بهترین راه حل و البته مخرب ترین مسیری است که فدراسیون چاره دیگری ندارد. با پایان یافتن دوران فراز و نشیب ها و فضای بی اعتمادی همیشگی به این کروات، تیم ملی فوتبال پس از نزدیک به 11 سال یک گزینه داخلی روی نیمکت خواهد داشت.

بعد از افشین قطبی و حتی علیرضا منصوریان که یک بازی روی نیمکت نشستند، دوران کارلوس کی روش آغاز شد و با پایان جام ملت های آسیا 2019، نوبت به روزهای سیاه اعتماد به مارک ویلموتس بلژیکی رسید. سپس دراگان اسکوچیچ با درخواست تجدیدنظر و تعیین غرامت، هدایت پرشین ولورینز را قبل از مسابقات مقدماتی جام جهانی بر عهده گرفت.

حالا بعد از 3 سرمربی خارجی با 3 تفکر کاملا متفاوت، وقت اعتماد به گزینه ایرانی است. امروز و در آخرین ساعات ثبت نام نامزدها برای انتخابات و جلسات کمیته فنی و هیات مدیره، اتحادیه فوتبال انگلیس انتصاب اسکوچیچ را نیز بررسی خواهد کرد و به نظر می رسد به چند گزینه محدود برای جانشینی او رسیده است.

علی دایی در صدر لیست قبولی برای راهنمایی جوانان فارس قرار دارد و در آن لیست کسی جز جواد نکونام نیست. سرمربی موفق تیم فوتبال فولاد البته شانس کمتری نسبت به اسطوره فوتبال ایران خواهد داشت اما تصمیم این فدراسیون بعید است.

با این حال به نظر می رسد کار اسکوچیچ به پایان رسیده و باید منتظر اعلام رسمی اخراج او باشیم. شاید خیلی زودتر از آنچه فکر می کنیم نوبت به دایی یا نکونام برسد که بر صندلی داغ سرمربی پرشین یوس قطر تکیه بزنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید