پایبندی ایران به NPT ضروری است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پس از آنکه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران را به عدم رعایت برخی موارد پادمان متهم کرد، یک دیپلمات آمریکایی نیز این ادعاها را تکرار کرد.

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، صبح شنبه گفت که لازم است جمهوری اسلامی ایران به تعهدات پادمانی خود بر اساس معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای عمل کند.

امور مالی در صفحه وی در توئیتی نوشت: از همکارانم در هیئت آمریکایی در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و شرکایمان در ترویکای اروپایی به خاطر تلاش‌هایشان برای جلب حمایت حداکثری از قطعنامه دیروز آژانس علیه ایران قدردانی می‌کنم.

وی با به اشتراک گذاشتن بیانیه ضدایرانی هیئت آمریکایی در وین، افزود: اجرای کامل تعهدات پادمانی NPT از سوی ایران یک امر فوری و فوری است که به تعویق افتاده است.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه با ۲۶ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۵ رای ممتنع قطعنامه ضدایرانی پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی را تایید کرد. این قطعنامه از ایران می خواهد که فورا با تحقیقات آژانس در مورد ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت اعلام نشده در ایران همکاری کند.

صبح شنبه، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین، ابراز امیدواری کرد که رایزنی بین آژانس هسته ای و ایران تا پایان ماه جاری (نوامبر) انجام شود. (اطلاعات بیشتر)

مذاکرات برای رفع تحریم ها در وین از چند ماه پیش به دلیل عدم تمایل آمریکا به کنار گذاشتن تعهدات برجام و شروع اجرای این توافق هسته ای متوقف شده است.

تحلیلگران می گویند عواملی مانند فشار رژیم صهیونیستی، اختلاف نظر با کنگره و مشکلات داخلی در ایالات متحده، پشت بی میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه های اخیر بوده است.

بایدن در سال 2021 زمانی به قدرت رسید که سیاست فشار حداکثری علیه ایران نتوانست به اهداف خود دست یابد. این سیاست علاوه بر ناکامی در دستیابی به توافق هسته ای جدید، باعث ایجاد دودستگی در روابط کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس شده و اثربخشی نظام تحریمی را به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا به خطر انداخته است. مهمتر از همه، تقویت روند مبارزه با استکبار در ایران.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها، کسب تضمین در مورد دوام برجام و رفع ادعای پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از خواسته‌های اصلی خود در مذاکرات لغو تحریم‌ها دانسته و تاکید کرده است که تنها بازگشت به برجام است. توافق دوجانبه ای که در جایگزینی برخی محدودیت ها منافع اقتصادی ملموسی برای ملت ایران به همراه خواهد داشت و همراهی را منطقی می داند و می پذیرد.

در سال های اخیر کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی ایران را به دنبال اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده اند. ایران قویا این ادعاها را رد کرده است.

ایران تاکید می کند که به عنوان یکی از امضاکنندگان معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) و یکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دسترسی به فناوری هسته ای برای مقاصد صلح آمیز را دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها از تأسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند، اما هیچ‌گاه شواهدی پیدا نکرده‌اند که نشان دهد برنامه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز این کشور به اهداف نظامی منحرف شده است.

همچنین ایران در سال 2015 با کشورهای موسوم به گروه 1+5 برای حل تنش ها بر سر برنامه هسته ای خود به توافق رسید. با وجود تشخیص آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به تمامی تعهدات خود، دولت آمریکا در ماه می 2017 به‌طور یکجانبه از این توافق خارج شد.

دیدگاهتان را بنویسید