پایین بودن سرانه فضای سبز مهم ترین معضل شمال سیستان و بلوچستان / جنگلداری راهکاری برای کاهش و کنترل گرد و غبار


ساعت: 16:19
تاریخ انتشار: 1401/03/09
کد خبر: 1842656

کمبود فضای سبز و سرانه پوشش گیاهی در منطقه سیستان عامل مهمی در شدت ورود گرد و غبار به منازل ساکنان این مناطق است و توسعه و گسترش فضای سبز یکی از نیازهای اصلی این منطقه است. . بسیار پایین تر از استاندارد است.

با شروع بحران های زیست محیطی در شهرها، سالم سازی محیط شهری، حفاظت از محیط زیست و تمرکز بر فضای سبز شهری اهمیت زیادی پیدا کرده است. بنابراین گسترش گونه های درختی بومی در فضاهای سبز شهری می تواند نقش موثری در ایجاد پایداری زیستی شهرها داشته باشد.

امروزه اهمیت و ضرورت فضای سبز در محیط زندگی بر کسی پوشیده نیست و با توجه به شرایط گرم و خشک جغرافیایی و اقلیمی سیستان و همجواری با کویر، توسعه و گسترش فضای سبز یکی از اصلی ترین سبزی ها می باشد. در این زمینه سرانه فضای سبز در شهرهای سیستان بسیار کمتر از حد استاندارد است.

سیستان منطقه ای است که وزش بادهای تند 120 روزه آن به 180 روز رسیده و گرد و غبار مهمان خانه مردم سیستان شده است. و یکی از بلایای طبیعی که هر ساله خسارات جبران ناپذیری به خصوص در مناطق خشک و بیابانی در سراسر جهان وارد می کند طوفان شن است.

ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در کمربند خشک و نیمه خشک جهان، دائماً در معرض سیستم های گرد و غبار قرار دارد و طوفان های گرد و غبار تأثیرات مخربی بر سلامت انسان، محیط زیست، اقتصاد و پوشش گیاهی استان می گذارد.

مناطق سبز یکی از شاخص های توسعه شهری و یکی از مولفه های زندگی شهری امروزی است که می تواند تا حدودی از آلودگی های ناشی از دود خودرو، گرد و غبار و کارگاه ها بکاهد و در عین حال شهرها را زیبا کند. کمک آهسته و مدیریت صحیح و جهادی در ایجاد فضای سبز و کاشت درخت و کاشت گیاه که در شرایط خاص در سیستان انجام می شود نیاز به تیم متخصص دارد که کاشت درخت در باد و طوفان از شدت ریزگردها می کاهد.

با توجه به اینکه بیماری های شدید تنفسی به دلیل خشکسالی و نبود هوای سالم و پاک در حال افزایش است، توجه به مناطق سبز و بافت گیاهی با پوشش مناسب در سیستان ضروری است.

فضاهای سبز علاوه بر تاثیر بر روح و روان افراد، در شکل گیری شخصیت کودکان نیز تاثیرگذار خواهد بود، زیرا یکی از اولویت ها و در واقع یکی از وظایف شهرداری ها توجه به بافت سبز هر منطقه است، ضمن اینکه سرانه فضای سبز در سایر شهرهای سیستان مطلوب نیست شهرستان زابل نیز در وضعیت اسفناکی قرار دارد.

در هر منطقه با توجه به شرایط خاص و بومی سیاست های متفاوتی برای توسعه مناطق سبز وجود دارد که با برنامه ریزی و مدیریت صحیح در ایجاد فضای سبز موثر خواهد بود.

بر اساس یافته های زمینی در شهر زابل حدود 17 نقطه با کاربری فضای سبز وجود دارد که از این تعداد تنها 2 بوستان دارای عملکرد محله ای و 2 پارک منطقه ای هستند. بنابراین در شهر زابل عملاً پارکی با کارکرد شهری وجود ندارد.

علیرضا نوساری کارشناس ارشد فضای سبز و مدرس دانشگاه زابل در خصوص کمبود فضای سبز در زابل به خبرنگار ما گفت: مدیریت و برنامه ریزی صحیح در ایجاد فضای سبز نقش اساسی دارد. در واقع سرانه فضای سبز کل جمعیت شهر به دست می آید که در عکس هوایی زابل 2021 دو منطقه کوچک به صورت پارک دیده می شود و طبق محاسبات میزان سرانه فضای سبز (فضای سبز عمومی) در زابل کمتر از 80 سانتی متر مربع مساحت دارد که با توجه به شرایط اقلیمی، وجود گرد و غبار و کمبود فضای تفریحی و تفریحی مردم منطقه رقم فاجعه باری است.

وی افزود: تعیین سرانه فضای سبز تا حد زیادی به ویژگی های زیست اقلیمی منطقه و شهر بستگی دارد و بر اساس مطالعات وزارت مسکن و شهرسازی، سرانه فضای سبز شهری نرمال و قابل قبول در شهرهای ایران بین 7 است. تا 12 متر مربع برای هر نفر. در مقایسه با شاخص محیط زیست سازمان ملل (20 تا 25 متر مربع برای هر نفر)، این رقم کمتر است.

نوذری خاطرنشان کرد: به طور کلی آنچه از نظر محیط اجتماعی از نظر فضای سبز شهری حائز اهمیت است میزان فضای سبز عمومی است یعنی. فضای سبزی که حرکت اجتماعی در آن بلامانع است یا به عبارتی فضای سبز اجتماعی است.» بنابراین، مفهوم سرانه فضای سبز را تنها می توان برای نوع فضای سبزی که برای اوقات فراغت، بازی و سرگرمی در نظر گرفته می شود، به کار برد.

مدرس دانشگاه زابل گفت: درختان و مناطق کاشته شده (کمربند سبز، بلوارها و پارکها) نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا، کاهش ریزگردها و ذرات معلق در مناطق شهری دارند، درختان از طریق شاخ و برگ، آلاینده ها را جذب و جذب می کنند. در منطقه سیستان با وجود وزش بادهای 120 روزه و کاهش شدید کیفیت هوا و گرد و غبار زیاد، وجود درختان و مناطق سبز پایدار می تواند به کاهش ریزگردها و افزایش کیفیت هوا کمک زیادی کند.

نوذری ادامه داد: لازم به ذکر است فضاهای سبز شهری می توانند تاثیر بسزایی در کاهش استرس، افزایش فعالیت بدنی، ایجاد فرصت بیشتر برای تعاملات اجتماعی، دسترسی به هوای سالم، خانواده و تفریح، رفع خستگی، دوری از آلودگی داشته باشند. و تنگ شدن محیط زندگی و گریز از یکنواختی زندگی شهری را داشته باشد و در این میان توسعه پارک های محله ای به همراه ایجاد امکانات برای فعالیت های بدنی می تواند اقشار مختلف جامعه را به پیاده روی و استفاده از فضاهای سبز طبیعی ترغیب کند. در نتیجه ارتقای سلامت جسمی و روحی افراد را تامین می کند.

علیرضا نوساری گفت: بنابراین باید گفت پارک ها و بوستان های محله ای از جمله فضاهای سبز شهر هستند که به شهروندان در احیای محله های شهری و در نتیجه این تفریح ​​شهری کمک می کنند که باید مورد توجه شهرداری قرار گیرد. فراموش کردم.

این کارشناس ارشد عرصه های سبز مهمترین مولفه تاثیرگذار در کاهش خسارات گرد و غبار در مناطق سرسبز شهر زابل را ملاک سازگاری با اقلیم دانست و گفت: درختان اکالیپتوس، بید، بید و زیتون از اولویت بالاتری نسبت به سایر درختان برخوردارند. درختان محلی منطقه برای کاهش آسیب گرد و غبار می توانند به شدت رشد کنند و آب و هوای گرم و خشک مانعی برای عدم رشد آنها نیست.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید