پراگماتیسم و ​​ایدئولوژی؛ ارکان روابط اردوغان و پوتین

ترکیه از پیوستن به تحریم های غرب علیه روسیه بر سر اوکراین امتناع کرد و پیام مثبتی به پوتین فرستاد. آسمان ترکیه به روی خطوط هوایی روسیه و درهای آن به روی صدها هزار روس و پول آنها باز است. صادرات ترکیه به روسیه در حال افزایش است و تنها در ماه جولای صادرات به روسیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 75 درصد افزایش داشته است.

شرکت دولتی روس اتم روسیه که در حال ساخت اولین نیروگاه هسته ای ترکیه است، حدود 5 میلیارد دلار به شرکت تابعه خود در ترکیه ارسال کرده است که اولین مورد از یک سری از این انتقال است. نقدینگی روسیه به ایجاد حفره فزاینده در ذخایر خارجی ترکیه کمک کرد. درست در زمانی که اردوغان به شدت به پول خارجی برای تقویت اقتصاد بیمار کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ژوئن آینده نیاز دارد. برخی از تحلیلگران این روند را طرحی برای باز کردن فضایی برای پارک وجوه روسیه در ترکیه می دانند.

بلومبرگ در این رابطه گزارش داد: به نظر می رسد افزایش ذخایر ارزی و طلای بانک مرکزی ترکیه – به 108.1 میلیارد دلار در 13 اوت از 98.9 میلیارد دلار در 4 اوت – مربوط به جریان پول روسیه به ترکیه باشد.

جریان سرمایه به ترکیه در حال حاضر در بالاترین حد خود قرار دارد و به سیاستگذاران ترکیه اجازه می دهد تا با وجود افزایش کسری تجاری و تقاضای ضعیف برای دارایی های لیر، ذخایر خارجی ایجاد کنند.

در ماه آوریل، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت که از الیگارش های روسیه در ترکیه استقبال می شود. همچنین، در ماه نوامبر، فایننشال تایمز گزارش داد که بین فوریه و سپتامبر گذشته، 28 میلیارد دلار از منبعی ناشناس به ترکیه منتقل شده است.

به گفته مارک پیرینی، سفیر سابق اتحادیه اروپا در آنکارا، تعداد مهاجران روس در ترکیه به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و همچنین سرمایه گذاری آنها در املاک و نقل و انتقالات مالی به بانک های ترکیه افزایش یافته است.

پیرینی نوشت: همچنین این ظن وجود دارد که روسیه در تلاش است تا برخی از اثرات تحریم های غرب را از طریق ترکیه دور بزند، به ویژه با به دست آوردن سهام در تجارت نفت ترکیه، زیرا هدف سرمایه گذاری های مشترک مخفی کردن تجارت روسیه در این میدان است. روغن کمک می کند.

پیرینی همچنین می نویسد: سیاست کرملین بسیار عمل گرایانه است، زیرا می داند که شرکای ترکیه در ناتو می خواهند ترکیه را در ائتلاف آتلانتیک شمالی نگه دارند و آنکارا علاقه مند به ماندن در ناتو است، هدف پوتین همچنان برقراری ارتباط با ترکیه از طریق یک شبکه گسترده در دو است. حزب، از جمله در دفاع، انرژی، تجارت و مالی.

پوتین با این کار به وضوح جایگاه اردوغان را در انتخابات آینده تقویت می کند.

آنچه مسلم است پوتین خواهان ماندن اردوغان در قدرت است و ترجیح می دهد با شخص دیگری به عنوان رهبر جدید ترکیه معامله نکند. این قابل درک است. رقبای احتمالی اردوغان قول داده اند که روابط قوی ترکیه با غرب را احیا کنند.

رابطه اردوغان و پوتین دو رکن اصلی دارد، یکی عمل گرایی. آنها از نظر استراتژیک، سیاسی و اقتصادی پیروز می شوند و بقیه چیزها ایدئولوژیک است. هر دو از تمدن غرب متنفرند.

دیدگاهتان را بنویسید