پرداخت بدهی های معوق به معلمان تا شهریور ماه

پرداخت بدهی های معوق به معلمان تا شهریور ماه

علی حتیبی به کاهش مشکلات مالی دانشگاه ها در پایان سال های 1400 و 1401 اشاره کرد و گفت: با شروع فعالیت کارکنان وزارت علوم در دولت سیزدهم متعهد شدیم کسری بودجه دانشگاه ها را جبران کنیم. دانشگاهها.

وی افزود: در سال های گذشته هیچ مدرکی مبنی بر اینکه دانشگاه ها سال را بدون کسری سپری می کردند وجود نداشت، اما در پایان سال وزارت علوم هزار و 400 وام به دانشگاه ها اعطا کرد و آن ها را به صورت 100 درصدی تقسیم کرد، بنابراین تمام وام های دانشگاه محقق شد. در سال گذشته به عنوان حجم قابل توجهی از بدهی های معوق و معوق متوجه پیمانکاران، معلمان و کارکنان بود.

افزایش 35 درصدی بودجه دانشگاه ها
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم به افزایش وام دانشگاه ها در سال جاری اشاره و تاکید کرد: در بودجه سال 1401 اتفاقات خوبی در مجلس شورای اسلامی و دولت برای دانشگاه ها افتاد. رشد پیش بینی شده در بودجه دانشگاه ها در قانون بودجه امسال به طور متوسط ​​بین 30 تا 35 درصد و موسسات تحقیقاتی 15 درصد افزایش یافته است.

حتیبی همچنین با بیان اینکه حقوق معلمان پرداخت نشده است، گفت: پنج تا شش سال و نیم آموزش معلمان پرداخت نشد و وزارت علوم قول داد طبق دستور رئیس جمهور این تعهدات را پرداخت کند. در هفته پایانی سال گذشته حدود 2000 میلیارد تن به دانشگاه ها پرداخت شد و توزیع تمامی دانشگاه ها 100 درصد انجام شد.

استثنا از حقوق معلمان
وی تاکید کرد: این تخصیص ها در سال های گذشته تا 85 درصد بود اما سال گذشته 100 درصد بود. البته توزیع برخی از دانشگاه ها با شرایط خاص و تعهدات بالا به بیش از 100 درصد افزایش یافت که مفید بود. وی ادامه داد: علاوه بر این، بیشتر مطالبات اساتید پرداخت شده است، اما برخی از دانشگاه ها همچنان مشکل دارند و ادعاهای معوق دارند مبنی بر اینکه تلاش می کنیم بودجه تامین شود.

به گفته کارمند وزارت علوم، علاوه بر حق التدریس، پرداخت حق الزحمه پژوهشی (گرنت) معلمان را نیز به روز کردیم. بدهی ها و معوقات بسیاری از دانشگاه ها 2000 میلیارد تن جبران شده است اما در برخی از دانشگاه ها باید مبالغی پرداخت شود.

حتیبی ابراز امیدواری کرد: تا پایان شش ماهه امسال عمده مطالبات آموزشی به طور کامل پرداخت شود.

وی در ادامه با بیان اینکه موانعی برای دریافت حقوق معلمان وجود دارد، افزود: قوانینی که سال گذشته در بودجه دانشگاه ها دست و پا گیر بود، امسال برداشته شد، مانند سقف حقوق اساتید، کاملا مشخص است، اما ما حق پرداخت بیش از سقف مقرر در قانون را نداریم.

معاون وزیر علوم یادآور شد: در گذشته که عنوان علمی مدرس را بالا می بردند و سطح رسمی او را بالا می بردند یا استاد می شد، حقوق به سقف قانونی می رسید و اگر مسئولیت اجرایی یا آموزشی داشت. ، مبالغ مربوط به این موارد به استاد پرداخت نشد.

حتیبی ادامه داد: در سال 1401 با تلاش وزارت علوم، مجلس و سازمان برنامه و بودجه این مسائل را حل کردیم و حق التدریس، حق پژوهش، حق التالیف و حق مشاوره از سقف حقوق خارج شد.

وی در خصوص هزینه های دانشگاه ها و وزارت علوم برای آموزش الکترونیکی خاطرنشان کرد: برخی معتقد بودند که آموزش الکترونیکی هزینه دانشگاه ها را کاهش می دهد، در حالی که بسیاری از دانشگاه ها زیرساخت فضای مجازی برای همه دانشجویان خود نداشتند، بنابراین این امکانات بود. خریداری شده است.”

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم افزود: برخی از دانشگاه ها نیاز به امکانات سخت افزاری و سروری داشتند که خریداری شد. اگرچه آموزش مجازی تجربه خوبی بود، اما از نظر اعتباری، دانشگاه ها با مشکل مواجه بودند و با 2000 میلیارد جلدی که توزیع کردیم، همه دانشگاه ها 100 درصد توزیع را دریافت کردند.

حتیبی، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم پیش از این گفته بود که 400 میلیارد تن از درآمد مازاد دانشگاه ها به سازمان برنامه و بودجه اختصاص نیافته است.

دیدگاهتان را بنویسید