پرداخت حق الزحمه مستمری بگیران به مناسبت تعطیلات عید سعید فطر

پرداخت حق الزحمه مستمری بگیران به مناسبت تعطیلات عید سعید فطر

رئیس اتحادیه پیشکسوتان کار گفت: آنچه می دانیم و در مذاکرات غیررسمی به آن رسیده ایم این است که 25 درصد هم اعمال می شود و موضوع حقوق خانواده بررسی می شود. فکر می کنم تصمیمات بازنشستگان در اردیبهشت نهایی می شود.

حسن صادقی رئیس اتحادیه ایثارگران کار با انتقاد از افزایش ۲۷ درصدی دستمزد کارگران در نشست ماهانه اعضای اتحادیه ایثارگران گفت: این مصوبه نه به قانون و نه حتی اصول انسانی پایبند است. ; کدام اصول انسانی، شرافتمندانه ترین افراد را از داشتن حداقل حقوقی که تضمین کننده زندگی شرافتمندانه آنهاست، باز می دارد؟!

وی ادامه داد: همانطور که گفتم این تصمیم مبنای قانونی ندارد. ماده 41 قانون کار، شورای عالی کار را ملزم به تعیین دستمزد مطابق نرخ رسمی تورم و سبد معیشت کرده است، اما 27 درصد با هیچکدام مطابقت ندارد.

کنترل تورم بعید به نظر می رسد. زیرا دولت برای تامین بودجه خود نیاز به فروش ارز دارد و فروش ارز به معنای خارج کردن مالیات از جیب کارگران و مستمری بگیران است. اگر دولت افزایش 27 درصدی را معکوس کند، در واقع به خودش کمک کرده است. اگر نتواند تورم را کنترل کند و حقوق کارگران را احیا نکند، شاهد گسترش اعتراضات کارگران و بازنشستگان در سراسر کشور خواهیم بود.

صادقی در ادامه به افزایش 25 درصدی دستمزد کارگران اشاره کرد و گفت: موضوع تناسب 25 درصدی باقی مانده را پیگیری کردیم. بر اساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده، سازمان تامین اجتماعی در مورد پرداخت 25 درصد نظر مثبت دارد اما از نحوه پرداخت این 25 درصد اطلاعی نداریم. هنوز مشخص نیست این 25 درصد بعد از افزایش دستمزد اعمال می شود یا قبل از آن. نمایندگان مرکز در این مورد اتفاق نظر دارند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: در خصوص حق تشکیل خانواده نیز با معاونت بیمه ای گفتگویی انجام دادیم. استحقاق اعضای خانواده با حقوق بازنشستگان کشوری یکسان نیست. صحبت من با ایشان این بود که اگر قرار است کمک عائله مندی بپردازید باید با تصمیم دولت این کار را انجام دهید. بر اساس مصوبه بازپرداخت حقوق، دولت حق عائله مندی را برای مستمری بگیران و مستمری بگیران خود به گونه ای افزایش داد که مستمری بگیران تامین اجتماعی ۹۰۰ هزار تومان از مستمری بگیران کشوری عقب هستند. اراده معاونت سازمان را دیدم که در این زمینه کاری انجام دهد. البته در این باره اختلاف نظر وجود دارد، اما به هر حال گفته شده است که در حق تشکیل خانواده تجدید نظر خواهد شد.

صادقی در پایان گفت: آنچه می دانیم و در مذاکرات غیررسمی به آن رسیده ایم این است که با اجرای 25 درصدی، موضوع حق تشکیل خانواده نیز بررسی می شود. فکر می کنم تصمیمات بازنشستگان در اردیبهشت نهایی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید