جزئیات طرح افزایش تعطیلات عید سعید فطر

جزئیات طرح افزایش تعطیلات عید سعید فطر

روز جدید به نظر می رسد در صورت تغییر قانون در دو مورد از بیست و نه روز ماه مبارک رمضان، تعطیلات تقویم شمسی در دو روز اول و دوم شعول و در مورد سی روز ماه مبارک رمضان، تعطیلات در دو روز از سوم رمضان و اول شوال، زمان تعطیلات در تقویم هجری شمسی تغییر نمی کند.

جعفر گادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی از برنامه نمایندگان برای افزایش تعطیلات عید سعید فطر خبر داد.

وی افزود: در همین راستا قانون تعطیلات عید سعید فطر اصلاح شده و تعداد تعطیلات افزایش می یابد.

متن کامل طرح نمایندگان برای اصلاح قانون افزایش تعطیلات عید سعید فطر به شرح زیر است.

در سال‌هایی که در تقویم رسمی، رمضان را 29 روزه می‌دانند، اما به دلیل نداشتن هلال، ماه رمضان 30 روزه می‌شود یا در سال‌هایی که ماه رمضان را 30 روز اعلام می‌کنند، اما به دلیل رویت هلال، ماه رمضان به 29 روز تبدیل می‌شود. تقویم هجری قمری و تقویم هجری قمری، شاهد تغییر در تعطیلات یک روزه هستیم. این تغییر برنامه ریزی را برای کارکنان و خانواده ها دشوار می کند.

به نظر می رسد اگر این قانون به گونه ای تغییر یابد که در دو مورد از بیست و نه روز ماه مبارک رمضان، تعطیلات تقویم شمسی روز اول و دوم شعول و در مورد ماه رمضان سی روز باشد. تعطیلات در دو روز سوم رمضان و اول شوال است. فصل تعطیلات در تقویم سال هجری شمسی تغییر نخواهد کرد.

به عبارت دیگر، برای صلاح مردم و زمان برنامه ریزی شده مردم، بسته به اینکه ماه رمضان سی روز باشد یا بیست و نه روز، می توان فرض کرد که روز اول شوال قطعا تعطیل و روز بعد تعطیل است. ، روز بعد قبل یا بعد از آن روز تعطیل است.

در این صورت وقتی طبق پیش بینی تقویم هجری شمسی، ماه رمضان 30 روزه باشد یا 29 روزه، دو روز تعطیل رسمی است، پس اگر ماه رمضان 30 روز بود، 30 روز و اول ماه مبارک رمضان. شوال تعطیل است و اگر ماه رمضان 29 باشد. روزه روز اول و دوم شعبه باید تعطیل اعلام شود. مزیت این اقدام این است که اگرچه دو آخر هفته در تقویم هجری قمری متغیر است، اما دو آخر هفته در تقویم هجری قمری ثابت است و می توان برای تهیه بلیط سفر و برنامه تفریحی خانوادگی و انجام امور تجاری و اداری برنامه ریزی کرد.

برای حل این مشکل، قانون مربوط به شرح زیر اصلاح می شود:
متن طرح:

ماده واحده: ماده واحده قانون عید سعید فطر مصوب ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ به شرح زیر اصلاح می‌شود:

عبارت «عید سعید فطر» در ماده (1) لایحه قانونی روزهای تعطیل رسمی کشور مصوب 4/8/1359 شورای انقلاب عبارت «عید سعید فطر دو روز (سی ام روز رمضان) (اگر ماه رمضان سی روز باشد)) و اول شوال یا اول و دوم شوال (اگر ماه رمضان 29 روز باشد)).

این قانون از تاریخ تصویب لازم الاجرا می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید