پرداخت کوپن از مهر آغاز می شود/ آیا حذف یارانه تایید شده است؟

پرداخت کوپن از مهر آغاز می شود/ آیا حذف یارانه تایید شده است؟

روز جدید : از اردیبهشت ماه و همزمان با پرداخت یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومانی، مسئولان به طور مستمر وعده داده اند که توزیع کوپن های الکترونیکی به زودی آغاز خواهد شد. حال در آخرین بیانیه اعلام شده است که کالابرگ از مهرماه پرداخت می شود.

این را معاون اقتصادی وزارت اقتصاد اعلام کرد. هادی سبانیان در گفت وگو با تسنیم از توزیع کالابرگ از ماه آینده خبر داد.

این مقام مسئول گفت: این احتمال وجود دارد که پروژه کالابرگ از اول اکتبر به صورت آزمایشی اجرا شود. اما اظهارات این مسئول قطعی نیست و تنها یک حدس است.

زیرا سبحانیان اعلام کرد که توزیع کالابرگ یک امر قانونی است و دولت می خواهد زیرساخت های آن را فراهم کند. این موضوع با مسئولیت مستقیم معاونت اجتماعی بهزیستی پیگیری می شود.

پیش از این وزیر اقتصاد و سایر مقامات دولتی گفته بودند که دولت در حال آماده سازی زیرساخت ها برای توزیع کوپن های الکترونیکی است و به محض آماده شدن، پرداخت یارانه نقدی متوقف و توزیع کوپن ها آغاز می شود.

اکنون معاون وزیر اقتصاد اعلام کرده که زیرساخت های فنی آماده است و برای برخی بخش ها امکان اجرای آزمایشی آن پیش بینی شده است.

در صورت تصویب طرح اجرایی توسط دولت، اجرای طرح به صورت آزمایشی از روز اول مهر ماه امکان پذیر است.

اما این خبر مشخص نمی کند که یارانه نقدی تا چه زمانی پرداخت می شود و همچنین منظور از استقرار آزمایشی کالابرگ چیست.

سرگیجه در اجرای طرح یارانه

چهار ماه از آغاز پرداخت یارانه نقدی و یک سال از شروع به کار دولت می گذرد. پرداخت یارانه نقدی یکی از اولین و مهمترین وعده های دولت رئیس جمهور بود اما تاکنون این وعده نتیجه ای نداشته است و اظهارات پراکنده و رد و تایید پرداخت یارانه نشان از ناهماهنگی در دولت دارد. بدن یعنی نشان می دهد که دولت حتی در مورد نحوه حمایت از مردم هنوز به نتیجه نرسیده است.

پرداخت یارانه نقدی یا توزیع کالا موضوعی است که اخیرا به نقطه تنش دولت و مجلس تبدیل شده است. نمایندگان مجلس می گویند دولت باید یارانه نقدی را متوقف کند و طبق قانون بودجه 1401 کالابرگ را به مردم بدهد اما در همین قانون تاکید شده است که دولت باید کالاهای اساسی را به قیمت 1400 شهریور به مردم پرداخت کند. اما اندکی بعد دولت طی نامه ای اعلام کرد که امکان عرضه کالاهای اساسی با قیمت شهریور سال گذشته برای مردم وجود ندارد.

این موضوع نشان می‌دهد که مشکل پرداخت یارانه و نحوه پرداخت آن به این زودی‌ها پایان نمی‌یابد مگر اینکه دولت دوباره با عجله وارد عمل شود.

دیدگاهتان را بنویسید