پروژه جاده هشتگرد – طالقان باعث تخریب حوضه آبریز / سازه حاشیه رودخانه شد. وای بر جان البرز


ساعت: 12:08
تاریخ انتشار: 06/04/1401
کد خبر: 1892673

حامد فرضی گفت: متاسفانه در جاده هشتگرد – طالقان تاسیسات آبریز به دلیل فاضلاب و گودبرداری در پایین دره قرار دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حامد فاجی مدیرکل منابع طبیعی البرز در گفتگو با خبرنگار تیتریک گفت: امسال تمام اراضی دولتی استان فعال شد.

فضی افزود: البرز اولین استانی بود که طرح مذکور را برای تثبیت حاکمیت دولت اجرا کرد و جشنواره منابع طبیعی انفال برگزار شد.

وی بیان کرد: 7 پروژه با اعتبار 66 میلیارد تومان در قالب طرح های اشتراک آب همزمان با هفته دولت در استان البرز اجرا می شود.

فارسی طرح های مذکور را در مناطق بحرانی حوزه و کاهش خطرات سیلاب موثر دانست و اظهار داشت: سیل اخیر ناریان طالقان را تحت تاثیر قرار داد.

وی گفت: اگر از سال 1396 تا 1398 پروژه های آبخیزداری در مناطق بحرانی سیل خیز انجام نمی شد، سیل خسارت جدی به البرز وارد می کرد.

فرضی افزود: 4 تیرماه 94 سیل سیجان با 12 میلی متر بارندگی در 11 دقیقه باعث کشته شدن 8 نفر و تخریب 150 خودرو در آن منطقه شد.



وی بیان کرد: امسال 30 میلی متر باران در مناطق سیجان، سپه سالار، آزاد بار و… بارید اما در البرز تلفات جانی نداشتیم.

فرازی بیان کرد: 110 میلیارد تومان در مناطق بحرانی در سال 1396 هزینه شده و کمترین اثر آن تقویت سطح آب و جلوگیری از پر شدن سدها بوده است.

وی گفت: از سال 1388 تا 1394 کل پروژه های حوضه آبریز البرز به 10 میلیارد نرسید اما در 3 سال گذشته بیش از 150 میلیارد تومان فرآوری شد.

فضی افزود: متاسفانه در جلسه هیئت برنامه ریزی طالقان از 100 میلیارد تومان تنها یک میلیارد تومان برای آبخیزداری اختصاص یافت.

وی با اشاره به اینکه مرمت سازه ناریان 2 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: آبخیزداری باید در آمایش فضایی مورد توجه قرار گیرد.

فازی تصریح کرد: در سفر آیت الله رئیسی 170 میلیارد تومان برای منابع طبیعی در نظر گرفته شد که 90 میلیارد تومان آن برای آبخیزداری است.

وی با اشاره به اینکه علیرغم تاکید رهبر معظم انقلاب بر آبخیزداری، این پروژه 3 سال است که به بن بست رسیده است، گفت: آبخیزداری باید ادامه یابد.

فضی افزود: طالقان و آسارا از مهر سرد است و اقلیم اجازه اجرای طرح آبگیر را نمی دهد، پروژه ها نیز سخت گذر و زمان بر است.

وی با اشاره به اینکه هفته آینده بخشی از اعتبارات آزاد می شود، گفت: از ابتدای آبان ماه نتوانستیم در مناطق برفگیر کار کنیم.

فرضی بیان کرد: جمعیت ساکن در حوزه های آبخیز از جمله دره وسیه، کلک، میدان طالقانی و حصارک و ساوجبلگ آسیب می بینند.

وی گفت: با وجود محدودیت اعتباری 8 سازه در دره وصیه تکمیل شده و در هفته دولت به بهره برداری می رسد اما نیازمند کمک هستیم.

فضی اضافه کرد: میدان طالقانی و جهان نما از قدیم الایام جاده بوده و امروزه تبدیل به بلوار شده است، متاسفانه به آن توجهی نشده است.

وی بیان کرد: آسیب ما در مناطق شهری کمبود پوشش گیاهی است و شهرداری و سازمان مردمی باید به جنگل کاری توجه کنند.

فرازی بیان کرد: در دره وصیه نیز عرض رودخانه 20 متری و همچنین محل سکونت مردم و احداث حاشیه رودخانه به 2 متر کاهش یافته است.

وی ادامه داد: البرز با 3. مساحت کشور مهاجرپذیرترین استان است و عدم توجه به کاربری اراضی جدی ترین آسیب است.

فازی گفت: متاسفانه در جاده هشتگرد – طالقان به دلیل زهکشی و گودبرداری، آبگیرها در پایین دره قرار دارند.

وی با اشاره به تخریب حوضه های آبریز در طرح مذکور، تصریح کرد: مساحت البرز 516 هزار هکتار است و جنگل ها و مراتع باید حفاظت شود.

فرضی ادامه داد: 70 هکتار از اراضی ملی بر اساس تبصره 1 ماده 69 و 70 هکتار بر اساس تصمیمات قضایی در استان البرز آزاد شده است.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: متاسفانه 25 هزار هکتار کانون گرد و غبار در البرز داریم که حاصل بهره برداری بی رویه از چاه های آب است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید