پزشکی قانونی ایران یکی از بالاترین پزشکی جهان در زمینه ژنتیک است

زمان: 19:01
منتشر شده در: 1400/07/17
کد خبر: 1774666

معاون پزشکی و آزمایشگاه پزشکی قانونی کشور گفت: امروزه پزشکی قانونی ایران از نظر ژنتیک یکی از بالاترین در جهان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مسعود گادی پاشا در مراسم تکریم و ارائه مدیرکل پزشکی قانونی استان ایلام که صبح امروز شنبه 17 مهرماه برگزار شد ، افزود: پزشکی قانونی شاخه ای متخصص و تخصصی از علوم پزشکی برای قوه قضائیه است که از نظر علم و تجهیزات پیشرفته تر است. به روزتر است و تجربه دقیق تری از قوه قضائیه ارائه می دهد.

وی با اشاره به تلاش های انجام شده طی دو سال گذشته برای توسعه و تجهیز مراکز پزشکی قانونی در کشور ، گفت: در دو سال اخیر آزمایشگاه هایی را در مراکزی که آزمایشگاه ندارند راه اندازی و افتتاح کرده ایم ، بنابراین طبق آخرین آمار 28 مرکز دارای آزمایشگاه سم شناسی ، 27 آزمایشگاه آسیب شناسی و 10 آزمایشگاه ژنتیک است.

معاون پزشکی و آزمایشگاهی این سازمان گفت: مرکز تشخیص و آزمایشگاه کهریزک که دارای بهترین و مدرن ترین تجهیزات روز دنیا و همچنین همکاران فنی و متخصص است ، با حداکثر دقت و سرعت به سوالات پاسخ می دهد.

وی با اشاره به برخی حوادث دسته جمعی و لزوم شناسایی قربانیان از طریق آزمایش ژنتیک ، گفت: خوشبختانه در سال های اخیر حوادث گسترده زیادی از جمله هواپیماهای حله ، منا ، سانچی ، هواپیماهای اوکراینی و پزشکی قانونی به صورت قانونی رخ داده است. شناسایی قربانیان بدون هیچ گونه خطایی. “و اجساد را به خانواده ها تحویل دهیم.

گادی پاشا در ادامه بر تولید کیت های ژنتیکی در پزشکی قانونی تاکید کرد و گفت: با سیاست رئیس سازمان و تلاش کارشناسان پزشکی قانونی ، ایران یکی از معدود کشورهای تولیدکننده کیت ژنتیک در جهان امروز و تحقیقات پزشکی قانونی است. کیت های ژنتیکی مرکز ساخته شده اند که تا کنون انحصار تنها چند کشور در سراسر جهان بوده است.

وی گفت: قبل از تولید کیت ژنتیک ، برای تهیه هر کیت باید بیش از 150 میلیون تن هزینه می کردیم ، اما به دلیل تحریم های ظالمانه ، علاوه بر پرداخت مبلغ بسیار زیاد ، در تهیه مواد با مشکل مواجه شدیم ، در حالی که در حال حاضر ما از کیت برای تولید داخلی با کمترین قیمت و بالاترین کیفیت و استاندارد استفاده می کنیم.

وی با اشاره به اینکه کیت های تولید داخل دارای تناسب ژنتیکی بالایی هستند ، از تولید کیت ژنتیکی Y در آینده نزدیک خبر داد و گفت: کارشناسان این سازمان در حال بررسی تولید کیت ژنتیکی Y هستند که به زودی به مرحله نهایی خود می رسد. همچنین مطالعاتی در زمینه تولید سایر مواد مصرفی برای آزمایشگاه های ژنتیک در حال انجام است.

کادی پاشا تولید هموژنایزر را یکی دیگر از موفقیت های این سازمان عنوان کرد و گفت: با ساخت و ساخت این دستگاه ضمن صرفه جویی در ارز ، به نتایج دقیق تری در آزمایشات دست یافته ایم و با تلاش متخصصان به دنبال تولید دستگاه های آزمایشگاهی هستیم. “از تکنولوژی بالا استفاده کنید.

معاون پزشکی و آزمایشگاه سازمان در بخشی دیگر از سخنان خود در زمینه پیشرفت پزشکی قانونی در استان ایلام و ایجاد آزمایشگاه در آن استان افزود: قبل از ایجاد آزمایشگاه در استان ایلام ، نمونه هایی برای دریافت پاسخ به استان کرمانشاه ارسال شد ، اما خوشبختانه این استان در حال حاضر مجهز به تجهیزات آزمایشگاهی مناسب است و نیازی به ارسال نمونه به استان های دیگر نیست.

وی با تاکید بر لزوم دسترسی آسان به خدمات پزشکی قانونی در سراسر کشور ، گفت: سال گذشته 49 مرکز در مناطق دور افتاده و محروم از جمله دو مرکز در مناطق روستایی افتتاح شد تا دسترسی مردم به خدمات پزشکی تسهیل شود. این ایلام بود و این موضوع به کاهش مدت زمان تولید و دسترسی بهتر به خدمات مردم این استان کمک کرد.

در پایان با قدردانی از تلاش ها و خدمات دکتر علیزاده مهاجر ، مدیرکل سابق استان ایلام در توسعه و پیشرفت پزشکی قانونی در ایلام ، معاون سازمان پزشکی قانونی برای دکتر مرشاد طهماسبی ، سردار جدید آرزوی موفقیت کرد. مدیر استان

پزشکی قانونی شریک قضات در قوه قضائیه است

همچنین در این مراسم ، علی دهگانی ، قاضی کل استان ایلام ، با تاکید بر اهمیت کمک قضایی تخصصی به قضات برای دستیابی به حقیقت ، گفت: نقش بی بدیل. “

وی افزود: با پیشرفت علم و فناوری و استفاده از فناوری های تخصصی برای احقاق حقوق و عدالت ، امروزه در کنار شواهد سنتی به شواهد علمی جرم نیز نیاز داریم زیرا شواهد علمی به قاضی در رسیدن به حقیقت و نقش قوه قضاییه پزشکی برای دستیابی به آن. این به دلایل علمی بسیار م effectiveثر و مهم است.

رئیس قاضی استان ایلام گفت: پزشکی قانونی نه تنها به قاضی در دستیابی به مدارک علمی کمک می کند بلکه در ارزیابی و ارزیابی سایر شواهد نیز به قاضی کمک می کند.

دهقانی خاطرنشان کرد: شواهد سنتی مانند شهادت و اعترافات برای کسب آگاهی و رسیدن به حکم نهایی برای قاضی کافی نیست.

وی در ادامه بر ارتباط عمیق بین پزشکی قانونی و سایر زمینه های حقوقی تأکید کرد: در بسیاری از جنایات ، از جمله جنایات علیه مردم ، جنایات عمومی ، حوادث مختلف ، اثبات جرم شخص ، محرومیت ، بلوغ ، محکومیت ها و در صورت عدم وجود نظر پزشکی قانونی ، قاضی او قادر به صدور حکم نخواهد بود.

این مقام ارشد قضایی استان ایلام با اشاره به نقش غیرقابل انکار پزشکی قانونی در پرونده های دادگاه ، گفت: “فارغ از این مسئولیت ، که به معنای بحث در مورد احقاق حقوق بشر است ، کارشناسان پزشکی قانونی باید با مردم و جامعه درگیر و قابل اعتماد باشند ،” افراد متعهد “و متخصص باشید که این موارد منجر به کاهش مدت زمان فرآیند و رضایت مردم و مشتریان می شود.

وی در پایان ضمن تشکر از خدمات دکتر علیزاده مهاجر مدیرکل سابق استان ، برای مدیر جدید آرزوی موفقیت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید