پس از برکناری عبدالملکی چه کسانی در لیست استیضاح هستند؟

پس از برکناری عبدالملکی چه کسانی در لیست استیضاح هستند؟

روز جدید حسن لطفی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: پس از برکناری وزارت کار پس از نمایندگان مجلس، زمزمه هایی مبنی بر استعفای وزیر صمت به گوش می رسد. انتقادات از وزیر راه و شهرسازی نیز شدت گرفته است.

حجت الله عبدالملکی یکی از وزرای دولت سیزدهم بود که از همان روزهای ابتدایی کار خود با حواشی زیادی مواجه شد. اظهارات تند و انتقادی او در دوران روحانی این انتظار را به وجود آورد که او مدیری، فعلی و در حال تغییر است، اما کارنامه 10 ماهه وی با اعتصاب مسئولان وزارتخانه و البته انتقاد تند بسیاری از حامیان اصولگرای سیدابراهیم رئیسی همراه شد. زمینه را برای او فراهم کرد و در نهایت توسط دولت حذف شد.

حسن لطفی نماینده رزن در مجلس یازدهم معتقد است هر مدیر دولتی که در مجموعه خود سابقه، تحصیلات و اشرافیت ندارد باید بدون برکناری استعفا دهد. وی به رویداد۲۴ گفت: یکی از چالش های پیش روی وزارت کار که بارها به آقای عبدالملکی مانند وزرای قبلی گفته ایم این است که چرا از ۱۸ صندوق بازنشستگی فقط ۲ صندوق قانون دارند. ۱۶ صندوق غیرقانونی یعنی چه؟ وقتی بین صندوق ها وحدت وجود نداشته باشد و قانون جامع و جامعی در این زمینه نداشته باشیم، نتیجه قانون بیمه ای مسلح به انواع تهدیدها و فشارها بر کارگران و کارفرمایان است.

یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس توضیح داد: در روزهای اول کار آقای عبدالملکی به ایشان گفتم که لایحه قانونی شدن همه صندوق های بازنشستگی را پیگیری کنید. هر وقت اینو گفتم جواب قانع کننده ای نگرفتم.

لطفی گفت: متاسفانه اطلاعات دقیقی از آمار اجتماعی به ویژه اشتغال نداریم. مثلاً شاخص دهک برای دریافت یارانه 300 و 400 هزار تنی چقدر بوده است؟ در واقع هیچ وقت روی این شاخص ها کار علمی صورت نگرفته است. اکنون آمارها نشان می دهد که هفت میلیون ایرانی به پرداخت یارانه اخیر اعتراض کرده اند.

وی افزود: معتقدم با سه شاخص می توان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به خوبی مدیریت کرد. ابتدا برای دستیابی به آمار بر اساس واقعیت های جامعه تلاش کنید. یعنی مثلا بدانیم در هر خانواده چند نفر شاغل و چند نفر بیکار هستند. وقتی چنین آماری وجود داشته باشد، می توان کشور را برنامه ریزی کرد. دوم اینکه همانطور که گفتم صندوق های بازنشستگی باید قانونی شوند. ثالثاً وزیر مسئولیت اجتماعی و فعالیت ها را با حوزه های اقتصادی اشتباه نگیرد.

یکی از اعضای مجمع نمایندگان استان همدان یادآور شد: به عنوان مثال فردی که رئیس سازمان تامین اجتماعی شده هیچ اشرافی به مدیر و اجرای مجموعه شستا ندارد. در کل شستا قانون دیگری هم دارد که یکی از نقاط ضعف در ساختار است، البته مجموعه های دیگری مانند شستا وجود دارد.

وی در پاسخ به لطفی، آیا خبری از استعفای وزرا هست؟ وی گفت: پس از برکناری وزارت کار پس از نمایندگان، اکنون زمزمه هایی مبنی بر استعفای وزیر صمت به گوش می رسد. در این 10 ماه کار با مشکلات زیادی همراه بود. انتقادات از وزیر راه و شهرسازی امروز شدت گرفت. در شهرهای ما حتی یک وجب زمین خانه ملی محسوب نمی شود. دولت گفت در چهار سال چهار میلیون خانه می سازیم، الان حدود یک سال گذشت، آن میلیون خانه کجاست؟ از سوی دیگر برخی کالاها بیش از 200 درصد رشد داشته اند، پس چه کسی پاسخگوی این وضعیت است؟

دیدگاهتان را بنویسید