پشت صحنه تلاش وزارت ورزش برای حذف کی روش را نشان می دهد

حضور تیم ملی ایران در جام جهانی 2022 قطر با گذشته متفاوت بود و شرایط اجتماعی و سیاسی این کشور بر وضعیت تیم ملی تاثیرگذار بود. به نظر شما چرا تیم ملی در جام جهانی نتایج لازم را کسب نکرد؟

واقعیت این است که فدراسیون فوتبال از استقلال کافی برخوردار نیست. در این بخش ناظرانی هستند که امضا و تایید می کنند. در چنین شرایطی اگر تیم ملی با آقای اسکوچیچ به جام جهانی برود همین نتایج را می گیرد.

ادامه مطلب
باید علی کریمی را نگه می داشتیم اما نشد و او از ایران رفت چرا رفیق کریم باقری از جدایی اش از پرسپولیس چیزی نمی گوید؟
اعتراض انجمن کارگردانان به حکم آزاده صمدی ما در کنار او هستیم
اگر پرونده ایران به شورای امنیت برسد، نجات از این خطر ممکن نیست
ببینید کلانوی خارج از فدراسیون بود و قبلا انتخاب شده بود

یعنی ما و آقای اسکوچیچ شش گل از انگلیس زدیم؟

مطمئن باشید می خوریم. اگر شش گل نمی زدیم، چهار گل می زدیم. اینکه بگوییم او کار بزرگی انجام داد، اینطور نیست. از آنجایی که ایران با انگلیس و آمریکا همگروه بود، برخی می گفتند باید مربی جدید بیاید و در این دیدارها نباختیم و مقابل این تیم ها پیروز شویم. سخنان این افراد این بود که این کشورها دشمن ما هستند و بنابراین باید آنها را شکست دهیم. دوره قبل که قرار بود به کی روش بگویند دیگر در ایران کار نکن، آقای تاج با من تماس گرفت. آقای تاج از من خواست برای تماشای یکی از بازی های تیم ملی به خارج از کشور بروم اما من گفتم نمی آیم.

به آقای تاج گفتم به هیچ عنوان کلید را در نیاورید. او گفت وزارت ورزش به من فشار می آورد تا کی روش را اخراج کنم. گفتم بگذار فشار بیاورند. در نهایت فشار از بیرون وارد شد و کی روش حذف شد. نکته قابل توجه این بود که در آستانه مسابقات جام جهانی همین آقای تاج به دنبال کی روش رفت و او را به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کرد. اینجا هم فشار خارجی بود. البته معتقدم کی روش برای فوتبال ما خوب است و می دانست چگونه این کار را انجام دهد. هدف از این انتخاب در آستانه جام جهانی کسب موفقیت تیم ملی مقابل انگلیس و آمریکا بود که در نهایت ناکام ماند. نکته مهم این است که کلمه دشمن به کار رفته توسط این افراد در فرهنگ لغت مشخص نیست. اگر امروز آقای ده هدی زنده بود و از او می پرسیدیم که معنی کلمه دشمن چیست، می گفت معنی آن مشخص نیست. در جام جهانی هم به دشمنانمان آمریکا و هم انگلیس باختیم. ما فدراسیون را تحت فشار قرار دادیم و رئیس قبلی را برکنار کردیم که فردی را بیاورد که بیشتر به نظرات ما احترام بگذارد.

15 سال پیش که آقای گالنویی به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد، با من تماس گرفت و گفت می خواهم مشورت کنم. من هم جواب دادم اگر نظر من را می خواهید می گویم سرمربی تیم ملی را نگیرید چون شما را ثابت نگه نمی دارند. گفتم اگر به بن بست کوچکی هم بزنی اخراج می شوی. به علی دایی هم همین را گفتم و گفتم می خواهند از موقعیت شما سوء استفاده کنند. علی دایی بعدها در یک برنامه تلویزیونی گفت ای کاش حرف های آقای دادکان را می شنیدم. امروز به آقای قلعه نویی هم همین را می گویم

یکی از انتقاداتی که به روسای فدراسیون ها وارد شد و نام شما زیاد مطرح شد این بود که روسای فدراسیون ها نسبت به کی روش منفعل بودند و اگر آقای دادجان رئیس فدراسیون بود، کی روش نمی توانست چنین رویکردی را در پیش بگیرد. اگر رئیس فدراسیون بودید با کیروش چطور برخورد می کردید؟

کی روش گزینه های زیادی در فوتبال ما پیدا کرده بود. این نکته هم به خاطر ضعف فدراسیون است نه قدرت کی روش. اقتدار سرمربی در زمین است و نباید خارج از آن اقتدار داشته باشد. این در حالی است که او به دلیل ضعف فدراسیون تمام اختیارات را گرفته بود.

پس از پایان جام جهانی با احترام از کی روش عذرخواهی کردند و روند انتخاب سرمربی تیم ملی را آغاز کردند که در نهایت به امیر کالا نویی رسید. نظر شما در مورد این روند و انتخاب چیست؟

واقعیت این است که ذکر نام برخی از مربیان از جمله آقای کالانوی فرآیندی غیرواقعی بود. از قبل مشخص بود که آقای قلعه نویی سرمربی تیم ملی می شود. اسامی که در کنار آقای قلعه نویی آمده بود نادرست بود. فدراسیون فوتبال در انتخاب آقای قلعه نویی تنها یک نقش داشت و آن هم امضای قرارداد او بود اما هیچ نقشی در انتخاب او نداشت. 15 سال پیش که آقای گالنویی به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد، با من تماس گرفت و گفت می خواهم مشورت کنم.

من هم جواب دادم اگر نظر من را می خواهید می گویم سرمربی تیم ملی را نگیرید چون شما را ثابت نگه نمی دارند. گفتم اگر به بن بست کوچکی هم بزنی اخراج می شوی. به علی دایی هم همین را گفتم و گفتم می خواهند از موقعیت شما سوء استفاده کنند. علی دایی بعدها در یک برنامه تلویزیونی گفت ای کاش حرف های آقای دادکان را می شنیدم. امروز به آقای قلعه نویی هم همین را می گویم. آقای کلانوی شما جایی را گرفته اید که اولین بازی رسمی اش در جام ملت های آسیاست، اگر به فینال نرسیدید کاری نکرده اید. اون روز ببین تو رو میخوان یا نه؟ در آن روز مشخص خواهد شد که آیا شما توسط اتحادیه فوتبال انتخاب شده اید یا توسط جای دیگری انتخاب شده اید.

آقای کلانوی که از جای دیگری انتخاب شده چه ویژگی هایی دارد؟

آقای قلعه نویی در بین مربیان داخلی جایگاه خوبی دارد. فدراسیون فوتبال هیچ نقشی در انتخاب آقای گالنویی به عنوان سرمربی تیم ملی نداشت.

شنیدید آقای میلیکان در مورد آقای کالانوی چه گفت؟ نظر شما در مورد این گفتگوها چیست؟

من آن کلمات را نشنیدم به هر حال صحبت های آقای مایلیهان در نوع خود قابل احترام است.

محمد دادکان 02
فکر می کنی تیم ملی با آقای کلانوی در جام ملت های آسیا موفق شود؟

کار سختی است. آقای قلعه‌نویی هم باید بدانند که کار سختی در پیش دارند. در جام ملت ها با افغانستان، تاجیکستان و آن کشورها بازی نمی کنیم، اما با ژاپن، عربستان، کره جنوبی و استرالیا بازی خواهیم کرد که کار سختی خواهد بود. مردم چیزی جز قهرمانی از تیم ملی قبول ندارند.

در مسابقات جام جهانی که مصادف با اعتراضات ایران بود، شاهد نوعی دوقطبی شدن برای تیم ملی بودیم، نظر شما در این مورد چیست؟

تیم ملی جدا از مردم نیست. دو کلمه دشمن و خدمت را در نظر بگیرید. خدمت یعنی صداقت، راستگویی، خدمتگزار مردم و ایجاد معیشت، امنیت و رفاه. سوال این است که اگر به وضعیت کنونی جامعه نگاه کنیم آیا مسئولان به مردم خدمت کرده اند یا خیر؟ اهمیت خدمت در جامعه ما تغییر کرده و به یک فشار اقتصادی بر مردم تبدیل شده است. معنای دشمن نیز تغییر کرده است. اینکه بعضی ها را دشمن می گویند درست نیست. این دشمن است که از هفتاد سال پیش به ما ظلم می کند و در همه شرایط به کشور ما فشار می آورد. به همین دلیل باید گفت که معنای کلمه دشمن تغییر کرده است.

مسئولان باید برای مردم امنیت و رفاه ایجاد کنند. آنها رسانه دارند و مدام در حال انجام کارهایی هستند که نمی کنند. پیشنهاد من به صداوسیما این است که خبرنگارانی را که بین مردم اعزام می شوند بفرستند تا بالاخره بگویند همه چیز عالی است، با من به میان مردم بروم و بفهمم مردم در چه شرایطی زندگی می کنند. تنها ده تا پانزده درصد مردم می گویند شرایط زندگی در ایران عالی است و گزارشگران تلویزیون و رادیو مرتباً از این افراد گزارش تهیه می کنند. عبادت را مولا علی به جا آورد که وقتی از حجاز وارد کوفه شد به مردم گفت که همه ببینند که من اسب و خرجین و مشک و زین و زین و شمشیر دارم. اگر روزی که می خواستم بروم بیشتر از آن را با خود بردم، باید بدانید که من حاکم فاسدی بودم که بیشتر از آن را با خود بردم. اگر به وضعیت زندگی برخی از کارکنان ما نگاه کنید، به عمق رسوایی پی خواهید برد. مسئولی که قبل از اینکه رئیس شهر شود در شهر زندگی می کرد امروز در لواسان بهترین نقطه تهران خانه دارد و مردم را فراموش کرده است. فرزندان آنها نیز زندگی خود را در خارج از کشور دارند. مردم دیگر تحمل چنین فشارهایی را ندارند. به همین دلیل وقتی یک تیم ملی با تیم دیگری بازی می کند، تیم مقابل را تشویق می کنند. چه کسی این کار را کرد؟ من و تو؟ خیر؛ این کارمندان این کار را انجام داده اند.

به همین دلیل برخی از بازیکنان تیم ملی سرود ملی را نمی خوانند. عده ای که برای خدمت به مردم آمده بودند، خدمت نکردند، بلکه به خود و خانواده شان خدمت کردند. اگر به جامعه خدمت می کردید، غیر از خودی ها، غیر خودی ها هم با شما بودند. مشکلات مردم با رفت و آمد حل نمی شود. مردم نیاز به دوست داشته شدن دارند. دین ما دین عشق است.

آیا ورزشکاران فقط باید در ورزش فعالیت کنند یا مسئولیت اجتماعی در قبال مردم دارند؟

به نظر شما چرا با باقری قرارداد نمی بندند؟ چرا هیچ کس کاری در این مورد انجام نمی دهد؟ اگر من مدیر باشگاه بودم و چنین شرایطی را می دیدم، تیم نمی دادم. من اگر بازیکن بودم بازی نمی کردم. چرا سرپرست تیم که از دوستان نزدیک آقای باقری است در این مورد چیزی نمی گوید؟ دلیلش هم این است که بیرون می گویند با سه میلیارد به بازیکن هفت میلیارد بده، ده میلیارد بده، ده میلیارد بده، بیست میلیارد بده. در چنین شرایطی بازیکن دیگر از آنها حمایت می کند. بازیکن مقابل می گوید اگر با فلانی بروم ده میلیاردم از دست می رود. ببینید بازیکنان در باشگاه هایی مانند پرسپولیس و استقلال چه پولی می گیرند. این موضوع در مورد تیم های صنعتی نیز صدق می کند. مدیران در چنین باشگاه هایی چه می کنند؟ آیا آنها لولو سرکرمان را آنجا گذاشتند تا کسی کاری انجام ندهد؟ دلیلش این است که اگر کسی اعتراض کند، صندلی خود را از دست می دهد. در چنین شرایطی این سوال پیش می آید که اخلاق کجا رفته است؟ پولی که باشگاه های صنعتی به بازیکنان می دهند از یک طرف دست کارگران کارخانه است.

عده ای به نام حجاب به دنبال ایجاد جامعه دوقطبی هستند. نظر شما در مورد وضعیتی که برخی افراد در رابطه با موضوع حجاب در جامعه ایجاد کرده اند چیست؟

ابتدا باید بگویم که خانواده من محجبه هستند. اما تحت هیچ شرایطی به کسی که نظر دیگری نسبت به حجاب دارد اعتراض نمی کنم و به عنوان یک فرد محجبه به او احترام می گذارم. آیا کسی حق دارد با یک زن به دلیل ژولیده بودن موهایش بی ادبی کند؟ دو چیز هر ملتی را به زمین می اندازد و آن دروغ و ناتوان است. این در حالی است که دو چیز هر ملتی را بالا می برد و آن عدالت و آزادی است.

دیدگاهتان را بنویسید