پلیس: برخی از افرادی که «هپی» را هک می کنند، خود دانش آموزان هستند

پلیس: برخی از افرادی که هک می کنند

روز جدید سرهنگ علی محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری فتا گفت: کاهش یافت. اما اکنون می بینیم که حساب های کاربری جعلی به حساب های دیگر دسترسی پیدا کرده و از راه های جدیدی وارد کلاس درس می شوند، مانند ارسال کدی که دانش آموزان، معلمان و مدیران را مورد آزار و اذیت قرار می دهد که برخی از آنها دانش آموزان خوشحال هستند. آنها حضور دارند.»

چندی پیش رئیس پلیس فتای کرمان اعلام کرد که کلاهبرداران مجازی در سیستم شادی ها نفوذ کرده و از معلمان و مدیران تا دانش آموزان و والدین آنها کلاهبرداری کرده اند. چند روز بعد رئیس پلیس فتای آذربایجان غربی از وقوع چنین اتفاقاتی برای مصرف کنندگان خوشحال در این استان خبر داد و گفت: مجرمان با ایجاد حساب نگهداری شاد و سرقت یا آزار مخاطبان شبکه اقدام می کنند.

در پی جنجال مرگبار فرماندهان پلیس دو استان بر سر ناامنی سیستم آموزشی شاد، مدیران، معلمان و دانش آموزان سایر استان ها اعلام کردند که حساب کاربری آنها در شاد هک شده و به محتویات تلفن همراه خود دسترسی دارند. ستاره علیان، دانش آموز تهرانی که دو بار از طریق شاد هک شده بود، به همشهری می گوید: «از شماره عجیبی با من تماس گرفتند و گفتند که از حامیان خوشحالیم و برایم کد فرستادند تا برایشان بخوانم. من هم خواندم و یک دقیقه بعد قطع کردند. بلافاصله دسترسی من به شاد مسدود شد و سپس با من تماس گرفتند که اگر 3 میلیون واریز نکنید، عکس های گوشی شما را برای پدر و مادرتان ارسال می کنیم و سپس در فضای مجازی منتشر می کنیم که سریع به مادرم و مدیر مدرسه گفتم: و چون بی تفاوت از کنارش گذشتیم آنها کار خاصی انجام ندادند.»

ستاره تنها کسی نیست که در سیستم Happy مورد سوء استفاده قرار گرفته است، سایر دانش آموزان، معلمان و مدیران نیز تحت تأثیر قرار می گیرند. زهرا طاهریان، مدرس ادبیات فارسی مدرسه تربیت اردستان در این باره به همشهری توضیح می دهد: «یک بار که در امتحان ترم شرکت کردم بلافاصله حساب کاربری ام هک شد و تمام مدارک امتحانی از بین رفت. این وضعیت واقعاً بدی بود. به مدیر مدرسه و پلیس هم اطلاع دادیم که بعدا متوجه شدیم کار یکی از دانش آموزان بوده است. همین دانش آموز بار دیگر با کمک دو نفر دیگر به حساب مدیر مدرسه هک کرد.»

هکرهای همکلاسی

انگیزه هکرها در شبکه شاد به روش های مختلف است، برخی برای تقلب وارد می شوند و برخی دیگر برای آزار مدیر، معلم و سایر دانش آموزان این کار را انجام می دهند. سرهنگ علی محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری فتا گفت: پیدا شد. اما اکنون می بینیم که حساب های کاربری جعلی به حساب های دیگر دسترسی پیدا کرده و از راه های جدیدی وارد کلاس درس می شوند، مانند ارسال کدی که دانش آموزان، معلمان و مدیران را مورد آزار و اذیت قرار می دهد که برخی از آنها دانش آموزان خوشحال هستند. آنها حضور دارند.»

رجبی افزود: در برخی موارد هکرها با استفاده از حساب‌های جعلی محتوای نامناسب و غیراخلاقی را برای دیگران ارسال می‌کنند و گاهی اوقات دسترسی مدیر یا معلم به کلاس را از بین می‌برند و کلاس‌های ایجاد شده را حذف و محتوا را حذف می‌کنند. بریدند. تلاش ما بر این است که از طریق خود طراحان خوشحال تا حدودی این مشکلات را کاهش دهیم. «البته آموزش و پرورش باید نحوه نظارت بر مسائل ایمنی در این سامانه را نیز به کاربران خود یادآوری کند.

20 میلیون کاربر از شنیدن خوشحال هستند

در حال حاضر 20 میلیون کاربر سامانه شاد وجود دارد که به گفته فرهنگیان به طور متوسط ​​روزانه 10 میلیون نفر در آن مشغول به کار هستند. مخاطبان میانسال 13 و سوء استفاده از حساب های کاربری آنها برای سارقان سایبری جذاب است. حسین صادقی، سخنگوی اپلیکیشن شاد درباره امنیت این شبکه به ایسنا گفت: هکرهای اینترنتی برای ورود به اکانت شبکه شاد از روش هایی استفاده می کنند که دانش آموزان و معلمان باید از آن آگاه باشند و در صورت مواجه شدن با آن بهترین کار را انجام دهند. پاسخ. در روش اول، هکرها با عناوینی مانند «پشتیبان گیری مبارک» برای کاربر پیام می فرستند که حساب شما مشکل دارد و برای تایید و ارسال کد فعال سازی باید شماره خود را وارد کنید. پس از دریافت کد فعال سازی، هکر وارد تلفن همراه کاربر شده و به اطلاعات شخصی وی دسترسی پیدا می کند.

سخنگوی اپلیکیشن شاد به کاربران توصیه کرد: به هیچ عنوان پیامک ورود خوشحالی دیگران را ندهید و اگر به دلایلی این اتفاق افتاد و به مشکل خوردند سریعا با شماره 02143081 که پشتیبانی مبارک است تماس بگیرند و انتخاب کنند. مشکل را بالا ببرد تا همکاران ما نسبت به رفع آن اقدام کنند. در روش دوم، هکر برای کاربر لینک‌ها یا پیام‌هایی با عنوان «به‌روزرسانی مبارک» ارسال می‌کند که در آن نسخه جعلی روی دستگاه کاربر نصب می‌شود و کلاهبردار به شماره تلفن، پیام‌های متنی و سایر اطلاعات شخصی وی دسترسی پیدا می‌کند. کاربران باید توجه داشته باشند که وقتی یک به روز رسانی جدید منتشر می شود، اولین جایی که کاربر با آن مواجه می شود در خود برنامه است. زمانی که شخصی وارد برنامه می شود و پیام «می توانید نسخه جدید را نصب کنید» را دریافت می کند، این یک مسیر امن است.

سخنگوی اپلیکیشن شاد ادامه داد: در صورتی که کاربر تمایل به نصب اپلیکیشن یا نسخه جدید آن دارد، کافیست به سایت shad.ir مراجعه کند. در روش سوم، هکرها به شما وعده اینترنت رایگان یا تخفیف در قالب پیام می دهند. باید توجه داشته باشید که کلاهبرداران به دنبال دسترسی به اطلاعات حساب بانکی کاربران هستند و از آنجایی که استفاده از شادی برای کاربران رایگان است، چنین پیامکی توسط هیچ فردی خوشحال ارسال نخواهد شد.

صادقی همچنین هشدار داد: حساب‌های رسمی پشتیبانی شاد با رنگ آبی مشخص شده‌اند و به هیچ حسابی با «حمایت شاد» اعتماد نکنید و به درخواست آن‌ها توجه کنید. مخصوصاً اگر پیامک با لاگین شادی می خواهند نباید آن را به شخص دیگری بدهند، زیرا این پیامک مخصوص خود کاربران است. اگر به اشتباه کد را ارسال کرده اید، می توانید از قسمت «جلسات فعال» دستگاه هایی که به شادی شما دسترسی دارند را مشاهده کرده و به جلسات مشکوک پایان دهید.

صادقی تاکید کرد: به منظور افزایش امنیت و حفظ حریم خصوصی، از رمز عبور دو مرحله ای مناسب و ایمن استفاده کنید و از ارائه آن به افراد غریبه خودداری کنید و از حملات هکرها جلوگیری کنید و از انتشار اطلاعات یا هرگونه دسترسی غیرمجاز به اطلاعات کاربران جلوگیری کنید. اگر مدیران مدارس نیز مورد سوء استفاده کلاهبرداران قرار می گیرند، می توانند با مرکز پشتیبانی شاد با شماره 02143081 تماس گرفته و دسترسی برندگان را قطع کرده و کانال آنها را بازیابی کنند.

سوء استفاده از کاربران خوشحال تنها به فعالیت هکرها و سارقان سایبری محدود نمی شود. در این سامانه آگهی های زیادی نیز منتشر می شود که اولیای دانش آموزان از آن گلایه دارند. تبلیغات کاهش وزن و کنترل وزن یکی از نمونه هایی است که ذهن کودکان و نوجوانان را مورد هدف قرار می دهد و آنها را به سبک خاصی از زندگی ترغیب می کند.

دیدگاهتان را بنویسید