«پلی‌ور دوزی» قدیمی‌ترین هنر زنان سیستان و بلوچستان است


ساعت: 17:40
تاریخ انتشار: 1401/08/30
کد خبر: 1912702

یک بانوی کارآفرین زاهدانی ثابت کرد که باید عزم خود را جزم کرد تا به خواسته های خود عمل کرد تا کار یا خواسته منجر به اقدام مثبت شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، با صحبت از اشتغال زایی و کارآفرینی جدا از مردم، تعداد زیادی از مدیران معتقدند با ایجاد صنایع سنگین توسط دولت می توان به این مهم دست یافت. اما این باور کاملاً مردود است زیرا سال‌هاست که جوانان بسیجی نشان داده‌اند که «اگر بخواهی، می‌توانی».

امروز مردان و زنانی هستند که نگذاشتند ناامیدی و ناامیدی بر زندگی آنها سایه افکند، با تمام توان و توان وارد عرصه کارآفرینی شدند و توانستند سهمی در چرخ مولد کشور داشته باشند و رنگ دیگری به خود ببخشند. زندگی و گروهی که تحت حمایت آنهاست الگوی کاملی برای زنان و دختران این کره خاکی باشید.

کارآفرینی زنان یکی از حوزه های رو به رشد کارآفرینی است که به دلیل نقش آن در عرصه های مختلف از جمله فقرزدایی، افزایش بهره وری بازار کار و توانمندسازی زنان؛ به عنوان یکی از دلایل اصلی توسعه کشورهای مختلف مطرح شده است.

بسیج سازندگی یکی از تشکل هایی است که با ارائه تسهیلات، مشاوره و اجرای طرح های تسهیل گری، دست یاری قوی برای حمایت از مشاغل کوچک و خانگی به ویژه برای داوطلبان زن و علاقمند به مشاغل خانگی، کارآفرینی و کسب درآمد است.

پریور دوسی، آشفته اما شگفت انگیز

پریوار دوزی یکی از هنرهای ناشناخته سیستان و بلوچستان است که نام دیگر این صنعت «پلیوار» است و بیشتر در مناطق محلی سیستان و بلوچستان تولید می شود.

در پریوار دوزی ابزار مورد استفاده شامل نخ، سوزن، پارچه و نخ سوزنی است که صنعتگر با کمک آنها در قسمت های حاشیه کار گلدوزی می کند و طرح های فوق العاده زیبایی ایجاد می کند.

حاشیه های گلدوزی این آثار بیشتر در وسایلی مانند شلوار، کلاه، آستین، عرق گیر، بالش، لباس، بازوبند، کلاه ایمنی، روکش نماز و صندوق لباس دیده می شود. و این یکی از دلایل رواج این هنر در سراسر استان است.

یک تجارت کوچک با سودآوری بالا

پروین غفاری مقدم یکی از کارآفرینان سیستان و بلوچستان و صاحب برند پری دوز در سیستان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: طرح های اقتصاد مقاومتی موجب تقویت خودکفایی و حل مشکلات اقتصادی می شود. کشور و راه برون رفت از رکود تورمی کرد: پنج سال است که این کار را انجام می دهم و توانسته ام برای زنان اشتغال و درآمدزایی ایجاد کنم.

وی با بیان اینکه این طرح ها در مدت کوتاهی چند ماهه به نتیجه می رسد، نتیجه زحمات خود را در مدت کوتاهی می توان به دست آورد، گفت: از دو سال پیش فعالیت خود را آغاز کردم و در این راستا حوزه اشتغال و ایجاد درآمد برای 20 زن سرپرست خانوار و بدون سرپرست ایجاد کردم.

این بانوی کارآفرین که 30 بانوی علاقه مند را در این زمینه آموزش داده است، ادامه داد: هنر از آرامش خاصی برخوردار است، تصمیم گرفتم این حرفه را به بانوان آموزش دهم تا در کنار خانه داری و سایر مشاغل این کار را انجام دهند و علاوه بر آرامش از تامین یک منبع درآمد کوچک برای خود.

وی افزود: با تلاش و پشتکار فراوان توانستم مشتریان خوبی داشته باشم و مشکلی برای فروش محصول نداشته باشم و در حال حاضر نیز محصولات دست ساز وارد بازارهای داخلی و خارجی شده است و از این بابت بسیار خوشحالم زیرا علاوه بر ارائه هنر دستباف زنان ایران، بازار فروش نیز رونق دارد.

به گفته غفاری مقدم؛ استفاده از فضای مجازی برای توسعه کسب و کار بسیار موثر بود اما مشکل فیلترینگ در دو ماه اخیر تاثیر زیادی بر این روش درآمدی آنها گذاشت.

وی تاکید کرد: با این حال بازار فروش با توجه به مشتریان زیاد این محصولات رونق دارد و به جرات می توان گفت که ما خانم ها علاوه بر خانه داری، همسر و فرزندآوری در زمینه خانه داری نیز فعالیت می کنیم. ما گل سرسبد زنان موفق در اشتغال هستیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید