پوتین دستور استقرار نیروهای روسیه در شرق اوکراین را صادر کرده است

پوتین دستور استقرار نیروهای روسیه در شرق اوکراین را صادر کرده است

به گفته منابع خبری، رئیس جمهور روسیه به ارتش روسیه دستور داده است تا برای صلح وارد مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین شود.

در بیانیه کرملین آمده است که پوتین از وزارت دفاع روسیه خواسته تا با جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک توافقنامه امضا کند.

این توافق به نیروهای روسیه اجازه می دهد تا وظیفه تضمین صلح در دو جمهوری را انجام دهند

ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا، آلمان و اتحادیه اروپا به شدت اقدام پوتین برای به رسمیت شناختن دو منطقه جدایی‌ناپذیر شرق اوکراین را محکوم کردند و بر لزوم واکنش قاطع و تحریم‌های فوری علیه مسکو تاکید کردند.

لیودیمیر زلینسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت: اقدامات روسیه ناقض تمامیت ارضی و استقلال اوکراین و منشور سازمان ملل است.

رئیس جمهور اوکراین افزود: با وجود اظهارات روسیه، هیچ تغییری در مرزهای بین المللی اوکراین ایجاد نخواهد شد و این مرزها مانند گذشته باقی خواهند ماند.

زلنسکی گفت: “اوکراین خواهان صلح است، اما چیزی به کسی نخواهد داد.”

وزیر امور خارجه اوکراین همچنین گفت که به دلیل اقدامات غیرقانونی روسیه خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل شده ایم.

همزمان، آمریکا، فرانسه و بریتانیا خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت برای بررسی اقدامات روسیه شده اند.

در همین حال، کاخ سفید از مذاکرات جو بایدن و ولادیمیر زلینسکی، روسای جمهور آمریکا و اوکراین خبر داد و گفت بایدن بر تعهد ایالات متحده به استقلال و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد.

کاخ سفید همچنین در بیانیه دیگری اعلام کرد که تماس جو بایدن با رئیس جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان و رهبران ایالات متحده، فرانسه و آلمان به شدت تلاش پوتین برای به رسمیت شناختن مناطق جدایی طلب در شرق اوکراین را محکوم کردند و بر لزوم واکنش هماهنگ تاکید کردند. به این اقدام روسیه.

در همین حال، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، نشست کبرا، جلسه کمیته اضطراری دولت بریتانیا را در ساعت 6:30 صبح روز سه شنبه به وقت محلی برگزار خواهد کرد تا درباره رویدادهای اوکراین و اعلام سریع تحریم ها علیه روسیه گفتگو کند.

نخست وزیر انگلیس همچنین در تماس تلفنی با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین هشدار داد که حمله احتمالی روسیه به اوکراین در ساعات یا روزهای آینده ممکن است انجام شود.

جانسون گفت که بریتانیا در حال بررسی ارسال تجهیزات دفاعی بیشتر به اوکراین است.

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا نیز روز سه شنبه پس از تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود، دیمیتری کولبا، برای ابراز حمایت بریتانیا از اوکراین، تحریم های جدیدی را علیه روسیه اعلام کرد.

آنانا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان نیز گفت که به رسمیت شناختن مناطق جداشده شرق اوکراین از سوی پوتین ضربه بزرگی به دیپلماسی و اقدامی عمدی بود که سال ها تلاش سازمان امنیت و همکاری در اروپا را خنثی کرد.

وزیر امور خارجه آلمان افزود: ما از روسیه می خواهیم که تصمیم خود برای به رسمیت شناختن مناطق جدایی طلب در شرق اوکراین را لغو کند و طبق توافق مینسک به مسیر دیپلماتیک بازگردد.

بوربوک گفت: ما درخواست فوری خود را از روسیه برای کاهش تهدید نظامی علیه اوکراین تکرار می کنیم و نسبت به تشدید تنش های نظامی از سوی روسیه هشدار می دهیم.

در همین حال، کرملین روسیه دوشنبه شب در بحبوحه تشدید درگیری ها در شرق اعلام کرد، پس از گفتگوهای امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه با روسای جمهور آمریکا و روسیه در روز یکشنبه، جو بایدن با پوتین به شرط عدم حمله به اوکراین موافقت کرد. اوکراین از نشست نابهنگام پوتین و بایدن صحبت می کند.

سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای بر حمایت کامل خود از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی اوکراین در مرزهای بین‌المللی آن تاکید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید