پوتین دیگر به مقامات آمریکایی احترام نمی گذارد


ساعت: 21:00
تاریخ انتشار: 1402/02/12
کد خبر: 1836205

رئیس جمهور سابق آمریکا گفت که رئیس جمهور روسیه دیگر به مقامات آمریکایی احترام نمی گذارد و این را با صحبت درباره سلاح هسته ای نشان داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیگر به مقامات آمریکایی احترام نمی گذارد و این بی احترامی را با صحبت در مورد سلاح های هسته ای نشان داد.

به گزارش شبکه روسی راشا تودی، ترامپ روز یکشنبه در یک گردهمایی در نبراسکا گفت که برخلاف دولت جو بایدن تحت رهبری او، «آمریکا قوی و قابل احترام بود که شاید هرگز اینطور نبوده است».

وی با اشاره به گزارش ها در ماه مارس مبنی بر خودداری رهبران عربستان سعودی و امارات از برنامه ریزی برای مذاکره با بایدن برای افزایش قیمت نفت، گفت: اکنون رهبران کشورهای دیگر حتی به تماس های تلفنی رئیس جمهور آمریکا پاسخ نمی دهند.

وی همچنین با اشاره به اشتباه اخیر بایدن، 79، که به نظر می رسد در هوا منعکس شده است، گفت: بایدن “نمی داند چه اتفاقی خواهد افتاد.” از سوی دیگر ترامپ افزود که پوتین “همیشه درباره سلاح های هسته ای صحبت می کند.”

ترامپ در ادامه گفت که هیچ‌کس قبلاً «در مورد سلاح‌های هسته‌ای» صحبت نکرده بود و گفت که دولت او زرادخانه هسته‌ای خود را «ساخته» کرده است زیرا «دیگران» نیز همین کار را می‌کنند. به گفته ترامپ، اکنون فقط پوتین در مورد آن صحبت می کند، «زیرا به مقامات آمریکایی احترام نمی گذارد».

به گفته وی، حمله روسیه به اوکراین به دلیل «ضعف» و «نارسایی» آمریکا در دوره بایدن است که با خروج عجولانه از افغانستان در سال گذشته نشان داده شد.

رئیس جمهور اسبق آمریکا پیشتر در مصاحبه ای گفته بود که اگر همچنان مسئولیت ایالات متحده را برعهده داشت، به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه می گفت که دیگر نمی تواند از کلمه “هسته ای” استفاده کند. ترامپ گفت: «پوتین همیشه از کلمه «N» (به حرف اول کلمه «هسته‌ای») استفاده می‌کند. این غیر قابل قبول است، شما آن را انجام نمی دهید. او هر روز از آن استفاده می کند و همه بسیار می ترسند … و وقتی می ترسد بیشتر و بیشتر از آن استفاده می کند. پس همین الان انجامش بده

هفته گذشته پوتین به نیروهای خارجی هشدار داد که در درگیری در اوکراین مداخله نکنند و تاکید کرد که به هر اقدامی که با استفاده از تسلیحات پیشرفته مسکو به سرعت پاسخ خواهد داد. پیش از این، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته بود که در ماه های اخیر وضعیت به حدی بدتر شده است که خطر واقعی و جدی جنگ هسته ای وجود دارد.

در اواخر فوریه، چند روز پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، رئیس جمهور روسیه دستور “تحریم های هسته ای” علیه روسیه و “اظهارات تهاجمی” مقامات غربی را صادر کرد تا نیروهای هسته ای این کشور را در حالت آماده باش کامل قرار دهند.

پوتین در اواخر فوریه پس از اینکه کیف نتوانست به مفاد قراردادهای مینسک که برای اولین بار در سال 2014 امضا شد و پس از به رسمیت شناختن جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک به امضا رسید، نیروهای خود را به اوکراین اعزام کرد. پروتکل مینسک با میانجیگری آلمان و فرانسه به منظور اعطای وضعیت ویژه به مناطق منزوی در اوکراین است. از آن زمان، کرملین از اوکراین خواسته است که رسماً خود را یک کشور بی طرف اعلام کند که هرگز به ناتو نخواهد پیوست. کیف اصرار دارد که حمله روسیه کاملاً بی‌اساس بوده است و ادعاهایی مبنی بر اینکه قصد دارد این دو جمهوری را به زور بازپس گیرد را رد کرده است.

انتهای پیام/ م

دیدگاهتان را بنویسید