پوتین نیز در دادگاه کرملین به رئیس جمهور سلام نکرد!

پوتین نیز در دادگاه کرملین به رئیس جمهور سلام نکرد!

روز جدید : مردم ایران به رئیس جمهور و دیگر مقامات کشورشان احترام می گذارند و رفتار مشابه آنچه رئیس جمهور در کرملین رخ داد را نشانه وظیفه شناسی دولت روسیه می دانند.

جمهوری اسلامی در مقاله ای با عنوان «کرامت در روابط دیپلماتیک» به قلم حجت الاسلام والمسلمین مسیح مهاجری، مدیرمسئول این روزنامه می نویسد: اردیبهشت 1368 به همراه آیت الله خامنه ای، رئیس جمهور وقت، عازم چین شدم. این آخرین سفر ایشان به خارج از کشور در دوران ریاست جمهوری ایشان بود و امام خمینی (ره) اندکی پس از بازگشت از این سفر به لک الله پیوست و ایشان به رهبری برگزیده شدند.

او در ساعات اولیه صبح در طی اقامت یک روزه در پکن با ژائو جیانگ نخست وزیر چین دیدار کرد. ژائو جیانگ دبیر کل حزب کمونیست و مرد قدرتمندی در چین بود. مدتی قبل از این نشست اعلام شد که این برنامه امروز امکان پذیر نخواهد بود. واضح بود که چینی ها به دنبال ارتقای جایگاه خود و کم محلی کردن ایران هستند. ما اعضای هیأت ایرانی به تصمیم رئیس جمهورمان گوش فرا دادیم و آن را نامناسب دانستیم. آن روز از پکن بیرون می رفتیم و دیوار چین را می دیدیم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به ژائو جیانگ پیام دادند که در حال حاضر برای دیدن دیوار چین از پکن خارج می‌شویم و اگر پس از بازگشت به پکن این دیدار برگزار نشود، سریعاً چین را ترک خواهیم کرد.

پیام بسیار قاطع و جدی بود. هنوز در حال تماشای دیوار بزرگ چین بودیم که از سوی دفتر ژائو جیانگ اعلام شد که وی آماده دیدار با رئیس جمهور ایران است.

این عزم، عزت ایران، صلابت رئیس جمهور کشورمان و عزت هیئت ایرانی در سفر به چین را تضمین می کند. این دیدار نیز بسیار افتخارآمیز بود و هیئت ایرانی به ریاست رئیس جمهور در ادامه سفر احترام بیشتری داشتند.

ناظران با مقایسه این رفتار با رفتار مشاهده شده در سفر رئیس جمهور به مسکو به این نتیجه می رسند که وضعیت جمهوری اسلامی ایران اکنون با دهه اول و دوم بسیار متفاوت است. پخش ها و عکس های سفر آقای رئیسی به مسکو نشان می دهد که رئیس جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی در صحن کرملین مورد استقبال قرار نگرفت و بدون حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه وارد ساختمان ریاست جمهوری در صحن کرملین شد. اتفاقی که افتاد این بود که دو رئیس جمهور از هر دو طرف در یک میز بزرگ در فاصله ای دور در حال مذاکره مشاهده شدند. اگر ظاهر این صحنه ها را نقل کنیم، باید به این نتیجه برسیم که هیچ استقبالی از اولین مدیر اجرایی جمهوری اسلامی ایران در کرملین صورت نگرفته و حتی نحوه نشستن و مذاکره او با همتای روس خود نیز طبق معمول به نتیجه رسیده است. نشانه احترام و افتخار است.در آن تسلیت نیست. اگر عذرخواهی از کوتاهی‌هایی که روس‌ها در برگزاری مراسم رسمی و آماده‌سازی زمینه مذاکرات کردند، وضعیت ولیعهد بود، پاسخ این است که در همین مورد ولیعهد، رئیس‌جمهور روسیه با روسای جمهور و سران کشورها در که علاوه بر تشریفات، جلسه و میز مذاکره کاملاً متفاوت بود و همه چیز به خوبی پیش رفت.

مردم ایران برای رئیس جمهور و دیگر مقامات احترام زیادی قائل هستند و رفتار رئیس جمهور در کرملین را مشابه رفتار دولت روسیه می دانند. طبیعتاً افسران برنامه ریزی سفر رئیس جمهور کشورمان باید قبل از سفر به جزییات برنامه ها توجه کنند و رعایت شأن نظام جمهوری اسلامی و مسئولان آن را غیرقابل بخشش بدانند. تمام فداکاری هایی که مردم ایران برای برچیدن رژیم طاغوتی علیه ملت و ذلت در برابر نیروهای بیگانه نشان داده اند و همه خون شهدایی که در راه استقرار و پاسداری از نظام مردمی جمهوری اسلامی ریخته شده است باید در رفتار بیگانگان به ثمر بنشیند. دولتمردان به مسئولان این نظام نشان دهید که نمایندگان مردم ایران چه کسانی هستند. متأسفانه مقامات روسیه این اصل مهم را رعایت نکردند و افکار عمومی ملت ایران را نادیده گرفتند.

علاوه بر لزوم به تعویق انداختن سفرهایی که ممکن است با اصول کرامت مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران منطبق نباشد، طرف ایرانی باید در ترجمه سخنان مردی مانند رئیس جمهور برای احترام به رئیس جمهور دقت زیادی داشته باشد. این را نباید برخلاف سنت دیپلماتیک تلقی کرد و وب سایت رسمی کرملین باید آن را به نفع خود مصادره کند. احترام به کرامت در تعاملات دیپلماتیک مهمتر از خود دیپلماسی است. لطفاً این یادآوری مهربان را برای وعده های غذایی بعدی دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید