پورابراهیمی حدود 4200 جلد: روند قبلی احتمالا تا پایان سال ادامه دارد

پورابراهیمی حدود 4200 جلد: روند قبلی احتمالا تا پایان سال ادامه دارد

روز جدید : رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: پیش بینی کرد که روند قبلی در خصوص ارز ترجیحی تا پایان سال ادامه داشته باشد و تغییری ایجاد نشود.

محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به لایحه «تامین ایمن کالاهای اساسی، مواد اولیه دام، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست های جبرانی در حمایت از اقشار آسیب پذیر» که فوریت آن به تصویب مجلس نرسید، گفت: زمانی که یک فوریت لایحه در مجلس رای نمی‌آورد، البته معمولاً ابلاغیه دریافت می‌شود و به کمیته تخصصی که همان کمیسیون برنامه و بودجه است، ارجاع می‌شود.

وی افزود: قصد دولت این بود که در اسرع وقت این کار را انجام دهد تا سریعتر تصمیم گیری شود و به همین دلیل فوراً لایحه را ارائه کرد تا ظرف یک هفته نهایی شود و به دولت ابلاغ شود. اما در عمل مدت زمان بیشتری طول می کشد تا صورتحساب به حالت عادی بازگردد. یعنی حداقل یک ماه طول می کشد تا این لایحه در کمیسیون بررسی و تصویب شود و در دادگاه ارائه شود و بعد از آن زمان رسیدگی در دادگاه است که در عمل دو تا سه ماه زمان می برد در حالی که مصرف این شماره برای این دو سه ماه است. . مگر اینکه خود کمیسیون آن را در اولویت قرار دهد و در دادگاه با نظر نمایندگان اولویت دهد. با این روش این پروسه حداقل یک ماه طول می کشد.

نماینده مردم کرمان در مجلس ادامه داد: به نظر من تا زمانی که این لایحه به قانون تبدیل نشود و ابلاغ نشود شاید تصمیم گیری در مورد سال 1400 برای دولت خیلی مفید نباشد. بنابراین پیش بینی من این است که این لایحه اجرایی نشود.

پورابراهیمی در خصوص تبعات این لایحه گفت: آثار این لایحه با بحث هایی که از سوی دولت ارائه می شود قابل رفع است. پیشنهاد دولت افزایش سقف یارانه 8 میلیارد دلاری بود که در لایحه بودجه 1400 دیده می شد که 3.4 میلیارد دلار منابع بیشتر می خواست تا بتوان مایحتاج اولیه را خریداری کرد و از قانون در ردیف های بودجه عبور کرد. موضوع اصلی مورد نظر دولت در این لایحه دو چیز بود. یکی بالا بردن سقف ارز و ریال و جابه جایی ردیف های بودجه. این دو مجوزی بود که دولت می خواست.

وی یادآور شد: فکر می کنم در تبیین این موضوع اشکالاتی وجود داشت و برداشت های مختلفی وجود داشت. تصور این بود که دولت می خواهد ارز 4200 تنی را حذف کند. دولت گفته است اگر بخواهم این مسیر را تا پایان سال ادامه دهم به منابع بیشتری نیاز دارم. دلیل دولت این بود که میانگین قیمت جهانی کالاهای اساسی از زمان تصویب بودجه 1400 تا کنون 50 درصد و بیش از 50 درصد افزایش یافته است، بنابراین باید منابع بیشتری برای خرید همین میزان کالاهای اساسی تخصیص داده شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نکته دوم این است که در سال های اخیر بخشی از این اقلام و کالاهای اساسی در کشور تولید شده و برای واردات آن نیازی به ارز نبوده است. مانند گندم که امسال تولید آن کاهش یافت و بخش قابل توجهی از تقاضای کشور وارداتی بود و البته برای خرید گندم از خارج از کشور به جای تولید داخلی باید ارز کنار گذاشته شود. به این ترتیب دولت می خواست سقف منابع را افزایش دهد.

پورابراهیمی همچنین گفت: تصور این بود که دولت می خواهد ارز ترجیحی را حذف کند و قیمت کالاها را آزاد کند و با روش هایی آن را جبران کند. از نظر ما اولین اقدام دولت این بود که سقف را بالا ببرد، چه همین روش ادامه داشته باشد و چه روش جایگزین وجود داشته باشد. ممکن است تغییراتی در این کالاها ایجاد کند، بنابراین نیازی به مجوز برای آن ندارد، اما در فضای عمومی و حتی مجلس پذیرفته شد که دولت می خواهد قیمت پنج قلم را آزاد کند و دو قلم گندم را نگه دارد. و دارو، اما روش پرداخت متفاوت است.

وی افزود: اکنون پیش بینی من این است که روند قبلی تا پایان سال ادامه داشته باشد و تغییری نخواهیم داشت. فقط دولت باید منابعی را در نظر بگیرد که از طریق ریالی که در بودجه وجود دارد و همچنین تغییرات ردیف های بودجه، مابه التفاوت ارزی لازم را قانوناً اعمال می کند.

این نماینده مجلس درباره نحوه تصمیم گیری در مورد ارز ترجیحی در سال آینده نیز گفت: طبیعتا باید منتظر باشیم تا ببینیم این موضوع چگونه در لایحه دولت مطرح می شود، معمولا تغییرات ما در لایحه بودجه خیلی زیاد نخواهد بود. دولت باید دخل و خرج خود را برآورد و لایحه ارائه کند. اگر بر اساس دخل و خرج دولت باشد این روش ادامه دارد یا روش دیگری به موقع بررسی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید